Wat zijn de oorzaken van gebrek aan diversiteit in de digitale sector?

DIVERSITEIT EN INCLUSIE
Hoe maken we de digitale sector diverser en inclusiever?

Vooralsnog werken er minder vrouwen dan mannen in de digitale sector. Het aandeel vrouwen in onze sector lag in 2019 op 18 procent. Een belangrijke oorzaak is het feit dat relatief weinig meisjes kiezen voor een technische opleiding en een carrière in de IT. Maar vrouwen die wél kiezen voor onze sector, blijven er lang niet allemaal werken. Bovendien stromen minder vrouwen dan mannen door naar de top. Dit fenomeen staat bekend als de ‘lekkende pijplijn’. Daarvoor zijn verschillende oorzaken:

Genderbias en onbewuste discriminatie

Door diep-ingebakken stereotypen associëren mensen leiderschap en leiderschapskwaliteiten – vaak onbewust – meer met mannen dan met vrouwen. Vrouwen in leiderschapsrollen stuiten ook op meer weerstand en worden minder aardig gevonden (‘double bind’).

Informele werving en selectie

Voor topposities wordt vaak geput uit een bestaand informeel netwerk waar vrouwen in mindere mate onderdeel van zijn (‘old boys network’). Bovendien zijn zittende bestuurders geneigd kandidaten te kiezen die veel op hen lijken (‘mirror-tocracy’).

Organisatiecultuur

Sommige organisaties werken met een ‘up-or-out’-principe en het idee dat je voor je veertigste partner moet zijn. Doordat in deze organisatiecultuur cruciale carrièrestappen samenvallen met een levensfase van zwangerschap of jonge kinderen, haken vrouwen vaker af.

Aanwezigheids-/voltijdscultuur

Vrouwen kiezen vaker dan mannen voor een deeltijdbaan, terwijl voltijdswerken in veel gevallen als norm wordt gesteld voor management- en topfuncties.

Financiering

Bij het zoeken naar groeikapitaal hebben vrouwelijke ondernemers minder kans dit kapitaal binnen te halen. Uit onderzoek van Techleap blijkt dat van de teams die sinds 2008 in Nederland groeikapitaal ophaalden slechts 0,8 procent uit alleen vrouwen bestond en 4,9 procent uit gemengde teams. Ook is bekend dat vrouwen en mannen in dezelfde posities, met dezelfde ervaring, toch ongelijk verdienen (‘gender pay gap’).

Aan de slag!

Gebrek aan diversiteit en inclusie in het bedrijfsleven is een complex probleem. Er is geen ‘quick-fix’. Je kunt het meest bereiken als je het probleem op verschillende manieren tegelijk aanpakt. Zelfs dan moet je ervan uitgaan dat het een langzame verandering zal zijn, waarbij het zeker vijf jaar kan duren voordat je echte resultaten boekt.

We delen in deze kennisbank inzichten op basis van interventies die bewezen bijdragen aan diversiteit en inclusie. Onder meer de volgende onderwerpen komen aan de orde:

 

Nieuwe artikelen direct in je inbox?

Wil je op de hoogte blijven? Meld je aan voor onze mailings over diversiteit en ontvang nieuwe artikelen direct in je inbox!

Stay tuned!

Met de werkgroep Diversiteit & Inclusie wil NLdigital diversiteit en inclusie in de digitale sector vergroten. Deelnemers van AFAS, Axians, CGI, Conduction, Conscia, Interxion, Nalta, PQR en Salesforce verdiepen zich in tien sessies in bewezen oplossingen voor meer diversiteit en inclusie in het bedrijfsleven. Aan het eind van de werkgroep presenteren zij een concreet plan om hun eigen bedrijf diverser en inclusiever te maken.