Diversiteit & Inclusie: meten is weten
De werkgroep Diversiteit & Inclusie (D&I) van NLdigital onderzocht gedurende een jaar hoe de overwegend mannelijke en witte digitale sector diverser en inclusiever kan worden. In dit artikel het meetbaar maken van D&I voor een succesvol diversiteitsbeleid. Waarom is dat belangrijk en hoe pak je dit aan? Succesvolle techbedrijven en experts delen praktische tips en best practices.
Meten is weten, luidt het adagium. Zeker in de techsector wordt veel waarde gehecht aan datagedreven beleid. Maar hoe maak je diversiteit meetbaar? Welke metrics kies je, hoe koppel je er doelstellingen aan en wat voor prikkels bouw je in om te zorgen dat deze doelstellingen worden behaald? Deze vragen staan centraal in de zesde bijeenkomst van de werkgroep D&I van NLdigital.
“Meten is een goed begin om met diversiteit te beginnen,” zegt Yeni Joseph, die namens NLdigital de werkgroep D&I leidt. “Het laat zien waar je staat, helpt om doelen te stellen en om daadwerkelijk tot actie over te gaan.” Maar met simpelweg quota instellen kom je er niet, voegt ze toe. Cijfers over de man/vrouwverdeling laten niet zien of mensen zich thuis voelen in het bedrijf en welke praktijken diversiteit bevorderen of in de weg staan. Aanvullende meetbare D&I-maatregelen zoals het vergelijken van titels, loon, beoordelingen en tijd ten opzichte van promotie kunnen helpen.
Lees het hele artikel met tips op de website van de Taskforce Diversiteit & Inclusie.
Over de Taskforce
De Taskforce Diversiteit & Inclusie is een samenwerking tussen de overheid en het bedrijfsleven. De komende vier jaar gaat de Taskforce aan de hand van concrete doelstellingen aan de slag met verschillende activiteiten die leiden tot een meer diverse en inclusieve digitale sector. Wij willen zorgen dat de digitale sector echt inclusief wordt en een daadwerkelijke weerspiegeling is van onze samenleving.
De Taskforce Diversiteit & Inclusie is een initiatief van NLdigital en het ministerie van Economische Zaken en Klimaat.