Bespaar ook energie met jouw servers

In Nederland staan veel dataservers die lang niet altijd optimaal belast zijn. Ook gebruiken ze niet de optimale powermanagementsettings. Een constant hoog energieverbruik (ongeacht de workload) kan je relatief eenvoudig verlagen door de instellingen aan te passen. Dat stimuleren we binnen het Lower Energy Acceleration Program (LEAP). Vandaag kunnen we het eerste grote succes met jullie delen. Ook lees je hoe jij relatief makkelijk energie bespaart met de Happy Flow Handleiding.

10% energie bespaard

Een coalitie van bedrijven en overheden uit de Amsterdamse datacenterketen heeft de afgelopen maanden hun dataservers in de ‘spaarstand’ laten draaien. Het gaat om 60 servers. Zij hebben gemiddeld een energiebesparing gerealiseerd van 10%. Zonder prestatieverlies! Hiermee boeken we met LEAP ons eerste, concrete succes in ons doel om het energieverbruik met 20 tot 40% te verminderen in de komende drie jaar.

> lees hier de analyse van LEAP track 1 – Nederlands

> lees hier de analyse van LEAP track 1 – Engels

Het aantal fysieke servers dat momenteel in Nederland actief is, ligt boven de miljoen. We kunnen dus samen nog veel meer energie besparen.

Hoe werkt het?

We maken gebruik van powermanagement. Dit betekent dat we dataservers in de ecomodus zetten. Hiervoor is geen technologische vernieuwing nodig. Het is een instelling die jij zelf kunt activeren in de hardware of de software. Naast powermanagement kunnen we beter gebruikmaken van virtualisatie: taken samenvoegen in minder servers. Want veel servercapaciteit is op dit moment onbenut. Zo kan het aantal servers omlaag en besparen we energie én materiaal.

> lees in de Happy Flow Handleiding wat jij kunt doen

Doe ook mee!

Beheert jouw bedrijf dataservers? In je eigen kantoor of in een datacenter? Dan kan jij relatief makkelijk energie besparen. In de Happy Flow Handleiding lees je welke powermanagement-aanpassingen je doet om energie te besparen zonder vertraging of lagere prestaties. Help ook jouw klanten met energie besparen, door deze informatie met ze te delen.

> Happy Flow Handleiding – Nederlands

> Happy Flow Handleiding – Engels

Vragen of meepraten?

Heb je vragen of wil je meepraten over duurzaamheid en milieu? Neem dan contact op met onze collega Jeroen van der Tang via jeroenvandertang@nldigital.nl. Onze leden HPE, Dell, IBM (Red Hat), KPN, Interxion en Iron Mountain zijn onderdeel van de LEAP-coalitie. Benieuwd naar hun ervaringen met powermanagement en virtualisatie? We brengen je graag in contact!


Deel via:

Het laatste nieuws

De serie grote hacks in een paar maanden is geen toeval

Odido in februari: 6,2 miljoen klantgegevens, inclusief BSN's en kopieën van identiteitsbewijzen. De gemeente Epe in maart: vrijwel alle inwoners...

Week vd Digitalisering | Doe mee: dit is ons moment

Ik spreek dagelijks ondernemers, innovators en leiders uit onze sector. Mensen die bouwen aan de technologie van morgen. Mensen die...

Europa: geen kopieertaks op Spotify-downloads  

Nederland opnieuw teruggefloten door Hof van Justitie  Het Europese Hof van Justitie oordeelde vandaag dat er geen thuiskopieheffing verschuldigd is voor...
Politiek & wetgeving

Tweede Kamer neemt Cyberbeveiligingswet aan met belangrijke verbeteringen 

De Tweede Kamer heeft op woensdag 15 april de Cyberbeveiligingswet (Cbw) aangenomen. De wet raakt 8.000 tot 10.000 organisaties in...
Cybersecurity

CRA-meldplicht: wat moet je weten vóór 11 september 2026?

De Cyber Resilience Act (CRA) treedt pas volledig in werking op 11 december 2027, maar één onderdeel gaat al eerder gelden: de meldplicht voor actief geëxploite
Cybersecurity