In gesprek met young professional Floris Vrolijk van Geuzenet

NextGen, het jongerennetwerk van NLdigital, zet zich in om de digitale sector positief op de kaart te zetten en jong talent een podium te bieden om zich te kunnen profileren. Maar wie zijn nu die young professionals die werken bij de lidbedrijven van NLdigital? In een serie van interviews geven we je een kijkje in wie ze zijn en wat ze doen. Deze keer gingen we in gesprek met Floris Vrolijk, Business Development Manager bij Geuzenet

Voor welk lidbedrijf werk je?

Ik ben werkzaam bij Geuzenet. We organiseren snel internet voor bedrijven via het 4G (en straks 5G) netwerk. Dit heeft eigenlijk drie belangrijke usecases: Ter verhoging van snelheid bij het ontbreken van een goede verbinding door de grond, ter overbrugging naar een snelle verbinding bij bijvoorbeeld een verhuizing of aanleg van een glasvezel, of als back-up verbinding voor bedrijven die niet meer offline willen en of kunnen zijn. Verder sta ik regelmatig op de golfbaan, of ben ik achter een piano te vinden.

Wat is jouw functie?

Mijn functie is Business Development Manager. Hierin ben ik verantwoordelijk voor het verwerken van binnenkomende aanvragen, het managen van het partnernetwerk en het zoeken van nieuwe business. Verkoop in zijn breedste vorm dus eigenlijk. Momenteel probeer ik vooral vanuit de directe sales door te groeien naar een betere accountmanager.

Hoe ben je in de Tech-branche begonnen? / Hoe ben je met dit bedrijf in aanraking gekomen?

Tijdens mijn studie werkte ik in de directe sales, vooral als ambassadeur van goede doelen. Ik werd hierin uiteindelijk vestigingsmanager in Zwolle, waar ik een team van veertig studenten opleidde en aanstuurde in de verkoop. Na vijf jaar besloot ik toch een andere hoek in te willen qua carrière. Het voelde teveel als een studentenbaan, ik zocht naar iets serieuzers. Ik ben eigenlijk altijd al tech-savvy geweest. Dat begon vroeger al met het voor de lol overklokken van computers, het altijd willen hebben van de nieuwste telefoons en gadgets en noem maar op. Ik heb een verre familieband met mijn huidige werkgever Jeroen van Geuzenet en kwam bij hem aan tafel toen hij eigenlijk net zijn dienst klaar had om op te schalen en daarvoor een verkoper zocht. Deze match was eigenlijk snel gemaakt! Het was even wennen, omdat ik gewend was een product binnen vijf minuten bij iemand aan de voordeur te verkopen. Nu is het een langer proces met meerdere contactmomenten en vooral veel meer aandacht voor de wensen van de gebruiker. Dus ik heb mezelf flink moeten inlezen in de IT om hiermee direct vragen te kunnen beantwoorden die van technische aard zijn.

Wat is het hoogtepunt van je carrière so far?

Het hoogtepunt van mijn carrière bij Geuzenet is het krijgen van een opdracht voor tientallen Corona-teststraten in Nederland. Deze zijn natuurlijk niet zomaar voorzien van een goede internetverbinding. Ze staan vaak op parkeerplaatsen van hotels of stadions of worden regelmatig verplaatst. De verbindingen lopen via één van onze IT-partners, die ik destijds een keer koud (zonder eerder contact) belde om kennis te maken. Ik legde ze uit dat we meerdere IT-partners hebben met vergelijkbare activiteiten en het me daarom goed leek om eens kennis te maken. Enkele weken later druppelden de eerste opdrachten binnen, tot het punt dat het nu onze grootste opdrachtgever is. Zo heb ik mijn kennis van directe verkoop toe kunnen passen binnen mijn huidige rol.

Welke activiteiten worden er georganiseerd?

Geuzenet is bedrijfslid bij golfclub DGC De Gelpenberg. Dit betekent dat ik elke maand een relatie uit mag nodigen om een rondje te golfen. Soms is dat een collega, maar ook heel regelmatig een partner of gebruiker. Het is leuk om op zo’n manier met je relaties op pad te gaan. Vanaf dat moment kan en mag je op een veel persoonlijker niveau communiceren. De afgelopen twee jaar is er natuurlijk niet veel mogelijk geweest en werk ik veel vanuit huis. Wat ik wel graag wil noemen is de flexibiliteit die ik krijg van mijn werkgever. We hebben daarin een mooie wisselwerking. Het is geen probleem als ik op een mooie zomerdag om 4 uur de golfbaan op wil. In ruil daarvoor zet ik ook wel eens op zaterdag of zondag en offerte in elkaar of doe ik een spoedklusje. Het gevoel dat ik niet aan een ‘9 tot 5 job’ vastzit houdt me erg gemotiveerd, misschien nog wel meer dan een borrel op de vrijdag.

Welk carrièrepad wil je nog bewandelen binnen dit bedrijf?

Ik ben momenteel bezig om door te groeien richting het accountmanagement, vooral met de grotere partijen binnen de sector. Om heel eerlijk te zijn was ik eerder nog wel eens bang voor het “babbelen met de bobo’s”. Ik vind het nu steeds leuker om met almaar grotere en belangrijke partijen om tafel te gaan en de ins en outs van onze dienstverlening te delen. Hierin helpt het me ook dat ik de afgelopen twee jaar steeds meer technische kennis heb vergaard over onze sector. En vooral ook omdat ik, vanuit het vele contact met onze klanten, inmiddels goed zicht heb op wat belangrijk is voor een (potentiële) gebruiker. Vanuit mijn vorige baan ben ik gewend aan het maken van een sale in één contactmoment. Binnen de verkoop in Geuzenet is dit zich al gaan verspreiden naar meerdere contactmomenten per prospect. Het lijkt me vooral erg interessant om meer te leren “spinnenwebben” binnen het accountmanagement. Bijvoorbeeld: wanneer heb ik weer een goede reden om iemand te bellen, of wanneer houd ik me juist even stil.

Hoe zou je de bedrijfscultuur omschrijven?

Bij Geuzenet is er gelukkig veel ruimte voor humor op de werkvloer. Het is ook erg leuk hoe ik na een tijd bij een jong salesbedrijf ineens samenwerk met twee vijftig-plussers. Dat brengt de nodige verschillen met zich mee, maar dat maakt het juist erg leuk. Een groot pluspunt aan de werksfeer vind ik onze “alles is op te lossen” attitude. We gaan geen uitdaging uit de weg, en denken in mogelijkheden. Zo komt het regelmatig voor dat ik als verkoper ook meehelp bij installaties, soms vanwege spoed, soms om dat het logistiek handiger is. Dat houdt me ook “verbonden” met de gebruiker van onze dienstverlening; door te zien wat voor probleem we nu voor ze oplossen, en hoe onze verbindingen ingezet worden. Dit geeft me ook weer veel relevante info voor toekomstige verkoopgesprekken.

Hoe ziet een typische werkdag eruit?

Voor mij begint dat bij het checken van de (voice)mails. Zijn er nog dingen die direct opgepakt moeten worden? Spoedklusjes of storingen? Vanaf daar werk ik vooral met onze prospect-lijst. Hier houd ik het overzicht in de status van alle lopende leads. Natuurlijk beginnen we bij de verbindingen die haast hebben, maar het is ook goed opletten dat de verbindingen met een latere opleverdatum er niet tussendoor glippen. Heeft mijn collega Evan alle info voor een installatie? Mis ik nog een handtekening? Daarna richt ik mij op het partnernetwerk. Zijn er partijen die ik al een tijdje niet gesproken heb, of zijn er juist relevante partijen die ik nog nooit gesproken heb? Mijn werkdag bestaat dus (zeker in Coronatijd) uit veel bellen en mailen. Gelukkig is het langzamerhand steeds vanzelfsprekender om ook bij partners op de koffie te komen. Ik kijk ernaar uit dat ook weer meer te gaan doen.

Heb je tijdens de Coronacrisis nog nieuwe hobby’s opgedaan?

Eigenlijk heb ik geluk gehad dat ik voor de Coronacrisis al een behoorlijke Corona-proof hobby had: golf! Dit heeft ook maar een aantal maanden stil gelegen. Je kunt op de golfbaan natuurlijk erg makkelijk 1,5 meter afstand houden en je hebt geen fysiek contact nodig om de sport te beoefenen. Een ronde golf is mijn moment om de werkweek van me af te schudden. In het weekend vier uur lang door de natuur wandelen en maar één ding dat telt: de volgende slag. We zijn met Geuzenet bedrijfslid op de Gelpenberg, en ik ben vanuit een toernooienserie persoonlijk lid op de Dutch. Dus mocht je dit als golfer zijnde lezen, en denken, ik moet eens met Geuzenet spreken, dan nodig ik je bij deze uit voor een rondje op de Gelpenberg of op de Dutch! Stuur me gerust een mailtje of een LinkedIn-bericht.

Wat is jouw favoriete tech-event?

Ook al ben ik er nog nooit geweest: MWC Barcelona. Gezien de bezoekende en exposerende partijen is dit hét evenement om alle ontwikkelingen te volgen in onze branche; connectiviteit. Het lijkt me erg inspirerend om toonaangevende sprekers te horen over hun toekomstvisie binnen de telecom en connectiviteitssector. Helaas is het om bekende redenen nog niet doorgegaan tijdens mijn carrière bij Geuzenet, dus die staat bovenaan mijn lijstje!

Tot slot: Wat is jouw favoriete quote?

Dat is er één die ik van mijn vader heb geleerd. Hij is reintegratiedeskundige en zijn bedrijfsslogan is: “Wie niet kan delen, kan ook niet vermenigvuldigen.” Hij past dat toe op menselijk niveau, maar ik merk dat het zakelijk ook opgaat. Zeker als ik kijk naar hoe wij samen met partners elkaar kunnen versterken. We werken bijvoorbeeld inmiddels samen met enkele glasvezelleveranciers. Dat lijkt een concurrerende relatie, maar we zien juist dat we elkaar heel goed kunnen aanvullen. Denk aan het dichtlopen van de oplevertijd met onze dienst, of een back-up verbinding.

Over NextGen

NextGen is het jongerennetwerk van NLdigital en verbindt jonge, ambitieuze talenten uit de digitale sector. Het netwerk biedt handvatten aan bedrijven om millennials te binden en aan young professionals om de nieuwe leiders van morgen te worden: ‘The Next Generation’. Werk je bij een lidbedrijf van NLdigital en wil je ook deelnemen? Meld je aan


Deel via:

Het laatste nieuws

Nieuwe Ethische Code AI gelanceerd: ‘Meer dan alleen principes’

In een tijd waarin AI de potentie heeft om maatschappelijke en economische vraagstukken op te lossen, is het van essentieel belang dat deze innovaties verantwoord plaatsvinden. De Ethische Code AI helpt hierbij.
Avg & privacy

Bijna 10.000 nieuwe ICT-talenten opgeleid via CA-ICT

Via opleidingsfonds CA-ICT steunen en organiseren wij projecten voor om- en bijscholing voor de ICT-sector. Er zijn mooie resultaten behaald met scholingsprojecten.
Opleiding & arbeidsmarkt

Het belang van innovatief aanbesteden: een stap naar een succesvolle digitale overheid

Op 28 maart organiseerde NLdigital in samenwerking met Digicampus een bijeenkomst die de urgentie en impact van innovatief aanbesteden benadrukte.
Samenwerken met de overheid

Rapport: ICT Markttoets Content Services Platform voor BZK

Eind februari organiseerde NLdigital een ICT Markttoets over een nieuw Content Services Platform (CSP). Dit in opdracht van het ministerie van BZK voor het programma Beter Samen Werken. Het rapport is vanaf nu beschikbaar.
Samenwerken met de overheid

Noodkreet bedrijfsleven en kennisorganisaties: sloop van innovatieklimaat dreigt

Het innovatie- en ondernemersklimaat staat onder druk in Nederland. Dit stelt een grote groep van bedrijven en kennisorganisaties. Zij uiten hun zorgen over de innovatiekracht en het verdienvermogen van Nederland in een brandbrief.
Politiek & wetgeving