22 februari 2021

In gesprek met young professional Bregje Kok van AFAS Software

NextGen, het jongerennetwerk van NLdigital, zet zich in om de digitale sector positief op de kaart te zetten en jong talent een podium te bieden om zich te kunnen profileren. Maar wie zijn nu die young professionals die werken bij de lidbedrijven van NLdigital? In een serie van interviews geven we je een kijkje in wie ze zijn en wat ze doen. Deze keer gingen we in gesprek met Bregje Kok, consultant HR & Payroll bij AFAS Software.

Voor welk bedrijf werk je?

Ik werk sinds 2017 voor AFAS Software, een familiebedrijf uit Leusden. Wij maken bedrijfssoftware. Met slimme automatisering zorgen wij ervoor dat bedrijfsprocessen stukken eenvoudiger worden. Vol enthousiasme, transparantie en een positieve bedrijfscultuur. Dat zijn wat mij betreft de ingrediënten om prettig te werken en tegelijkertijd uitstekende software te maken. Samen met ruim 500 collega’s hebben we als doel om onze 12.000 klanten en meer dan 2,1 miljoen gebruikers efficiënt te laten werken en échte fans van AFAS te maken.

Wat is jouw functie?

In ben consultant HR & Payroll. In deze rol ben ik continu bezig met bedrijfsprocessen. Of het nu gaat om verlof, verzuim, de salarisverwerking, talentmanagement of werving & selectie, het is mijn missie om voor iedere klant een volledige HR-oplossing te kunnen bieden en de administratie tot een minimum te beperken.

Het is een super afwisselende functie: er zijn telkens nieuwe klanten die je als collega zien. Jaarlijks betekent dit dat ik tussen de 10 á 15 verschillende implementatie of optimalisatie projecten begeleid. En je échte collega’s zie je regelmatig om kennis en inspiratie te delen, taartjes te eten en te borrelen.

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken? / Hoe ben je met dit bedrijf in aanraking gekomen?

Het enthousiasme dat het bedrijf uitstraalt, het inspirerende familiekarakter en het voorrecht om met collega’s te mogen werken die allen voor méér dan 100% gemotiveerd zijn!

Ik heb een studie achtergrond in bedrijfskunde en HR, maar had totaal geen ervaring in IT. Toch kwam ik erachter dat het op orde hebben van bedrijfsprocessen in organisaties een onmisbare factor is voor een succesformule en dat mijn interesses lagen in het innoveren en automatiseren hiervan. En laat dat nu net iets zijn wat ik bij AFAS terugvond in het consultancy traineeship.

Veel mensen zullen denken dat bij een softwarebedrijf vooral mensen werken met een technische – of IT-achtergrond, maar bij het overgrote deel van mijn collega’s is dit niet het geval. Ik heb collega’s die afgestuurd zijn als piloot, op het conservatorium hebben gezeten of geschiedenis hebben gestudeerd. Je hoeft er echt nog niet alles vanaf te weten. Zorg voor de nodige drive en enthousiasme, de inhoud spijkeren ze je wel bij. Dat vind ik een mooie visie.

Welke extra mogelijkheden biedt dit bedrijf voor young professionals?

Je krijgt een gedegen opleidingstraject dat zo lang duurt als bij jou past. Ook geven ze jong talent graag een kans. Bijna alle doorgroeiposities worden intern geworven en vervuld. AFAS is niet bang om jong talent een podium te bieden en aan te dragen voor een managementpositie wanneer je over de juiste potentie beschikt.

Wat is het hoogtepunt van je carrière so far?

In 2019 heb ik de stap van trainee naar consultant mogen zetten, een uitdagende stap! Twee jaar later heb ik al meer dan veertig klanten mogen begeleiden op verschillende aspecten. Eigenlijk zie ik iedere klant die ik implementeer en succesvol oplever als een hoogtepunt. Voor zowel mijzelf als de klant altijd weer een spannend moment en een feestje zodra we dit met succes kunnen afronden. Uit ieder traject zijn weer zoveel leerpunten te halen en geeft des te meer energie om weer een nieuwe klant te mogen opstarten.

De uitdaging zit hem niet altijd in de bedrijven met de meeste medewerkers, maar als je klant na livegang aan 12.000 medewerkers succesvol de salarissen betaalt, dan geeft dat je een trots gevoel.

Wil je ook deelnemen aan het jongerennetwerk NextGen?

Ben je een young professional en werk je bij een lidbedrijf van NLdigital?

Meld je aan

Welke activiteiten worden er georganiseerd?

Er wordt keihard gewerkt bij AFAS en de trein dendert vaak maar door. Maar gelukkig wordt er ook heel veel plezier gemaakt. Werken bij AFAS is voornamelijk gewoon héél erg leuk; Work hard, play hard. Als ik alle activiteiten en gekkigheden die jaarlijks de revue passeren moet opsommen, dan ben ik nog wel even bezig. Iedere maand is er namelijk wel iets waarvan ik denk ‘Dit kan ook echt alleen maar bij AFAS’.

Zo kennen we de AFAS Partysquad, een commissie die AFAS feestjes onvergetelijk maakt. Daarnaast willen we graag goed doen bij AFAS. Elk jaar gaat ieder team minstens een dag aan de slag voor stichting Present om mensen te helpen.

Benieuwd naar de rest van de activiteiten, kijk dan eens hier.

Welk carrièrepad wil je nog bewandelen binnen dit bedrijf?

Momenteel zit ik goed op mijn plek en heb ik nog voldoende uitdagingen te overwinnen. Hoe meer ervaring je hebt, hoe meer patronen je ziet én hoe meer je jouw kennis en visie kunt delen. Ik hoop de komende periode mijn rugzak te vullen met nog veel meer kennis en ervaringen. Dit op inhoudelijk vlak, maar ook zeker op het gebied van soft skills.

Een specifiek carrièrepad heb ik nog niet direct. Dit komt ook omdat AFAS een organisatie is die constant in beweging is. Zodra de juiste kans voordoet, zal ik deze zeker willen grijpen!

Op maatschappelijk vlak zou ik ook graag een vrijwilligers-project begeleiden vanuit de AFAS Foundation. De AFAS Foundation ondersteunt prachtige initiatieven uit liefde voor kwetsbare medemensen en de passie om duurzame verbeteringen in de wereld te realiseren. Deze initiatieven worden volledig gedragen door collega’s. Graag wil ik mij, naast mijn dagelijkse werkzaamheden, inzetten voor een project dat het nodig heeft om de wereld een stukje mooier te maken.

Hoe zou je de bedrijfscultuur omschrijven?

De cultuur binnen AFAS is heilig. Je kunt onze cultuur eigenlijk gieten in vier kernwaarden, die samen ons AFAS-DNA vormen: Vertrouwen, Gek, Familie en Doen.

Het geven van vertrouwen zorgt voor een hoge betrokkenheid. Dat komt bij AFAS tot uiting in een transparante en open bedrijfsvoering. Verantwoordelijkheden worden neergelegd daar waar ze horen. We kennen binnen AFAS nauwelijks regels: Neem verantwoordelijkheid, overleg met collega’s en handel vanuit gezond verstand.

Bij AFAS heerst gelukkig geen vergadercultuur. Liever stropen we de mouwen op om gewoon aan de slag te gaan. Je kunt natuurlijk oeverloos lang na blijven denken en blijven discussiëren over een briljant idee. Maar bij AFAS hebben we liever dat je gewoon begint om het uit te voeren. Zo weet je snel of het inderdaad een briljant idee is en kun je het continu blijven verbeteren.

Met ruim 500 medewerkers vinden wij het superbelangrijk om elkaar te blijven ontmoeten, inspireren en enthousiasmeren! 1x per maand (vrijdag) komen álle medewerkers bij elkaar in ons pand in Leusden voor het Cultuurcafé. Om 16.00 uur verzamelen we in ons inpandige theater. Daar presenteren onze directeuren de ‘AFAS Goed/Slecht nieuwsshow’, nieuwe medewerkers worden voorgesteld, we delen lief & leed en natuurlijk ontbreken de maandcijfers niet. We sluiten deze dag af met een borrel tijdens het Happy Hour.

Hoe ziet een typische werkdag eruit?

Voor de coronacrisis werkte ik vrijwel iedere dag op locatie en was ik elke dag bij een andere klant te vinden. Of op kantoor voor het geven van een training. Nu werk ik al ruim acht maanden vanuit mijn thuiswerkplek. Het voordeel van een IT-organisatie is dat de faciliteiten hier top voor zijn, maar ik kan eerlijk gezegd ook niet wachten om weer eens op pad te mogen. Veel drukte en energie, daar leef ik op!

Afhankelijk van het soort traject starten we met het doornemen van de afgeronde projectactiviteiten vanuit de klant en nemen we eventuele vragen door. Vervolgens gaan we aan de slag met het doorspreken van het bedrijfsproces dat we deze dag gaan inregelen in de software. We spreken hierin de huidige situatie door en gaan op zoek naar een gewenste en passende inrichting. Mijn doel is om de klant zoveel mogelijk zelf aan de knoppen te laten zitten, en hier zelf een begeleidende en adviserende rol in te nemen. Zo streef ik ernaar om aan het einde van een implementatie de klant achter te laten met een gevulde rugzak met kennis en frisse energie om verdere optimalisaties ook zelfstandig te kunnen gaan uitvoeren. Aan het einde van de sessie staat het proces en bespreken we samen de planning voor de volgende consultancydag. Ik laat de klant achter met de nodige actie- en uitzoekpunten en hoop net voor de files weer in de auto richting huis te zitten.

Wanneer sluit jij tevreden een werkweek af?

Een lege mailbox, blije klanten en een lekker wijntje tijdens de (digitale) vrijdagmiddagborrel.

Welke drie woorden omschrijven het beste dit bedrijf?

Dit zijn de woorden ‘doen’, ‘gek’ en ‘familie’.

Over NextGen

NextGen is het jongerennetwerk van NLdigital en verbindt jonge, ambitieuze talenten uit de digitale sector. Het netwerk biedt handvatten aan bedrijven om millennials te binden en aan young professionals om de nieuwe leiders van morgen te worden: ‘The Next Generation’. Werk je bij een lidbedrijf van NLdigital en wil je ook deelnemen?

 

NLdigital respecteert jouw privacy. Daarom geven we je de controle over de manier waarop wij met je data omgaan.

In onze privacyverklaring lees je hoe we dat doen. Hieronder lees je over de cookies die we gebruiken.

Privacystatement
Instellingen

NLdigital respecteert jouw privacy

Daarom geven we je de controle over de manier waarop wij met je data omgaan. In onze privacyverklaring lees je hoe we dat doen. Hieronder lees je over de cookies die we gebruiken.

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het tonen van de website en de bijbehorende functionaliteit, en voor het uitvoeren van de gevraagde dienstverlening.

Lees meer

We optimaliseren continu onze website. Daarvoor analyseren we websitebezoek via Google Analytics. Dit hebben we op de privacyvriendelijke wijze, volgens de handleiding van de Autoriteit Persoonsgegevens, ingericht.

Lees meer

Met Linkedincampagnes introduceren we ons collectief en onze diensten in de digitale sector. We slaan gegevens over websitebezoek op om de effectiviteit van onze advertenties te meten, om advertenties te leveren die relevant zijn en om het aantal keren dat je een advertentie ziet te beperken.

Lees meer
Vergeet alles Jouw voorkeuren zijn verwijderd