Mediation als oplossing bij een IT-conflict

Je werkt natuurlijk graag samen met je klant, soms al jaren en het gaat altijd goed, maar wat als het mis gaat? IT-projecten zijn soms complex en het kan zijn dat klanten hele andere verwachtingen of belangen hebben dan jij als leverancier. IT-projecten kunnen onder druk komen te staan ​​of zelfs ontsporen door meningsverschillen. Vaak gaat het over de omvang, prijs en/of opleverdatum van het project.

Mediation: wanneer is het nuttig?

Kom je er samen niet uit? Dan kan het slim zijn om mediation te overwegen voordat je een lange juridische procedure start. Niet voor niks staat er in de NLdigital Voorwaarden dat je in ieder geval aan één mediationsessie zou moeten deelnemen voordat je naar de arbiter (rechter) stapt.

Vaak is IT-mediation uitermate geschikt voor IT-conflicten. Denk vooral eens aan mediation in situaties waarin jij en je klant:

Wanneer is mediation geen goed idee?

Er zijn ook situaties waarin mediation geen voordelige optie is, namelijk:

Hoe werkt mediation?

Mediation betekent letterlijk “bemiddelen”. De rol van de mediator is vooral om het proces op een neutrale manier te begeleiden en te monitoren. De mediator dwingt jullie tot niets en zal dus geen (dwingende) beslissing opleggen. Gedurende het hele traject houden de partijen zelf de regie en gebeurt alles op vrijwillige basis.

1. Startfase

Meestal start een mediation met een aanvraag. Ga je naar de Stichting Geschillen Oplossing Automatisering (SGOA) voor mediation? Dan kun je via hun website het aanvraagformulier ‘Model aanvraag voor een ICT-Mediation‘ downloaden. Het aanvragen van mediation kan je als leverancier doen, maar ook als klant. Het is ook mogelijk om deze aanvraag samen te doen.

De belangrijke stap is antwoord geven op de vraag: waarbij wil je hulp? Met andere woorden: Waar wil je het over hebben? Welk probleem, meningsverschil of conflict moet worden opgelost? Daarnaast maak je met elkaar afspraken over de procedure (zoals geheimhouding) en zakelijke afspraken (over bijvoorbeeld de kosten van de mediation).

2. Traject

Wat centraal staat bij mediation zijn één of meerdere gesprekken onder begeleiding van de mediator (of mediators). In die gesprekken begin je met het voorleggen van het probleem, waarbij zowel de klant als de leverancier zijn kant van het verhaal mag vertellen. Daarna ga je samen op zoek naar oplossingen.

3. Afronding

Kom je tot een oplossing waar iedereen zich in kan vinden? Dan wordt dit opgeschreven in een vaststellingsovereenkomst. Hierbij kan de mediator helpen.

Wat kun je nog meer doen?

Voorkomen is natuurlijk altijd beter dan genezen. Wat misschien wel het allerbelangrijkste is om een ​​conflict te voorkomen, is het zorgen dat je elkaar echt goed begrijpt, vóórdat een IT-project van start gaat. Is een project te groot of te onzeker om vooraf goed te begrijpen? Overweeg dan om het project in stappen op te delen en/of duidelijke momenten af ​​te spreken waarop het project tussentijds kan worden stopgezet, zonder de belangen van beide partijen uit het oog te verliezen.

Ook handig is om deze afspraken vooraf goed op papier te zetten. Daarbij kun je ook mediation als mogelijkheid in je contract opnemen. In de NLdigital Voorwaarden is dit al gedaan.


Deel via:

Inge Bremmer

Hoofd juridische zaken en ondernemers
Neem contact op met
Inge Bremmer

Gerelateerde artikelen

Tips van de jurist bij een conflict met de klant

Wat kun jij als IT-ondernemer zonder jurist in dienst leren van de juridische experts? Advocaten Huub de Jong en Esmée…
Contracten & voorwaarden

Gratis diensten aanbieden: 4 tips

Waar moet je op letten als je gratis diensten wilt aanbieden? Of als je korting wilt geven? Onze juristen geven…
Contracten & voorwaarden

NLdigital Voorwaarden

Goede afspraken maken met je opdrachtgevers? Gebruik de NLdigital Voorwaarden: dé standaard algemene voorwaarden in de ICT-branche.
Contracten & voorwaarden