Ter beschikking stellen van arbeidskrachten; nieuwe regelgeving op komst

Voor bedrijven die zich bezighouden met het “ter beschikking stellen van arbeidskrachten aan een ander, om onder diens leiding en toezicht te gaan werken” zal naar verwachting vanaf 2025 een certificeringsplicht gaan gelden. Onze HR-adviseur en jurist Arbeidsrecht Martine van der Werf informeert je over deze nieuwe regelgeving.

Wat is het ter beschikking stellen van arbeidskrachten (tba)?

Als je als organisatie werknemers, die bij jou in dienst zijn, tegen een vergoeding ter beschikking stelt aan een ander voor het onder diens leiding en toezicht verrichten van arbeid, dan doe je aan tba. Cruciaal hierbij is waar “de leiding en toezicht” ligt, dus wie het (uiteindelijke) instructierecht heeft. In de praktijk wordt leiding en toezicht door de inlener al snel aangenomen. Ook in het geval de uitlener bijvoorbeeld een eigen voorman heeft aangesteld. Dit, omdat het veelal toch de inlener is die de beslissende instructies kan geven.

Onder tba wordt in ieder geval uitzenden verstaan. Er is sprake van uitzenden wanneer de werknemer door de werkgever – in het kader van de uitoefening van het beroep of bedrijf van de werkgever – ter beschikking wordt gesteld van een derde om volgens een door deze aan de werkgever verstrekte opdracht arbeid te verrichten onder toezicht en leiding van de derde. Er kan ook sprake zijn van tba als een niet-uitzendbureau tijdelijk één of meer van haar werknemers bij een ander te werk stelt, wanneer die werknemers gaan werken onder leiding en toezicht van die ander.

Als de werknemers in de uitleenperiode blijven werken onder leiding en toezicht van het bedrijf dat ze ter beschikking stelt, dan is er geen sprake van tba. Zo wordt detachering soms niet gezien als tba. De tewerkgestelden werken dan onder leiding en toezicht van de uitlener. Ook zuivere contracting valt niet onder tba. Bij contracting worden werkzaamheden (bijv. beveiliging, schoonmaak, catering) bij het ene bedrijf uitgevoerd door werknemers in dienst en onder leiding van een ander bedrijf. Let wel op: wordt er gesproken over detachering of contracting, maar gaan de werknemers in de praktijk werken onder leiding en toezicht van de inlener dan is er “gewoon” sprake van tba. Het gaat er dus niet om hoe je het noemt, maar wat er in de praktijk gebeurt.

Wat geldt nu?

Als je als organisatie aan tba doet, dan geldt er een verplichte registratie bij de Kamer van Koophandel. Ook ben je gebonden aan de regels van de Wet Allocatie Arbeidskrachten door Intermediairs (Waadi).

Wat gaat er gebeuren?

Er is momenteel veel te doen rondom malafide uitzendbureaus. Zij zouden de regels omzeilen en misbruik maken van kwetsbare mensen, zoals arbeidsmigranten. Om misstanden tegen te gaan, gaat het kabinet een verplicht certificeringsstelsel inrichten.

De certificeringsplicht houdt in dat bedrijven zich moeten laten inspecteren door een inspectie-instelling. Deze beoordeelt dan of de organisatie aan de gestelde normen voldoet. Ook moet er een bankgarantie van €100.000,- worden overgelegd. Dit wordt gedaan om er onder andere voor te zorgen dat er altijd een buffer is om achterstallige lonen, openstaande rekeningen en boetes te betalen. Voor bedrijven waarbij tba een geringe bedrijfsactiviteit is (minder dan 10% van de loonsom heeft betrekking op tba) lijkt op het punt van de bankgarantie een uitzondering te worden gemaakt.

Bedrijven die medewerkers “inlenen” mogen dit op hun beurt alleen doen bij gecertificeerde organisaties, op straffe van een boete.

Het is de bedoeling om de certificeringsplicht te laten gelden voor alle ondernemingen die in Nederland aan tba doen. Hierdoor komen ook bedrijven die helemaal niet met kwetsbare mensen werken onder de certificeringsplicht te vallen. Op deze manier lijkt de regelgeving dus (deels) het doel voorbij te schieten.

VNO-NCW, MKB Nederland en LTO Nederland hebben hun zorgen geuit over de voorgestelde reikwijdte van de certificeringsplicht. Vanuit het kabinet is aangegeven dat men zich hiervan bewust is. Ze zullen daar oog voor blijven houden, maar desondanks wordt toch voor deze reikwijdte gekozen. Er wordt nu gelobbyd om de reikwijdte te beperken en (deel)segmenten van de markt uit te zonderen van de certificeringsplicht. We houden je op de hoogte van de ontwikkelingen.


Deel via:

Martine van der Werf

HR-adviseur & Jurist arbeidsrecht
Neem contact op met
Martine van der Werf

Het laatste nieuws

Handige ‘wie doet wat’ kabinet-Schoof

Met de komst van het nieuwe kabinet-Schoof hebben we een uitgebreid overzicht samengesteld van alle bewindspersonen die van invloed zijn op de digitale sector. Dit overzicht omvat zowel staatssecretarissen als ministers, en is bedoeld als een gids om u te helpen navigeren door het landschap van digitale beleidsvorming en regelgeving.
Politiek & wetgeving

Reminder! Doe mee: onderzoek opleidingskosten bedrijven

Bedrijven en instellingen investeren vaak veel tijd en geld in het begeleiden van stagiairs en het opleiden van eigen medewerkers. VNO-NCW/MKB-Nederland en brancheorganisaties willen graag helder krijgen hoeveel tijd en geld bedrijven en instellingen precies daarin steken.
Opleiding & arbeidsmarkt

NLdigital reageert op Nederlandse NIS2-implementatiewet

NLdigital heeft een reactie verstuurd op de consultatie van de Cyberbeveiligingswet, de Nederlandse implementatie van de NIS2-richtlijn.
Cybersecurity

Gezamenlijk persbericht: Omgevingsdiensten en datacenters tekenen gezamenlijke aanpak voor energiebesparing servers

Het energiegebruik van servers in datacenters gaat omlaag. Op 27 juni, tijdens Nationale Energiedag, tekenen vertegenwoordigers uit de datacenterbranche voor...
Duurzaamheid

Europese verkiezingsprogramma’s: meer aandacht voor digitalisering

Op 6 juni wordt er in Nederland gestemd voor de Europese Verkiezingen. We hebben de belangrijkste punten van de partijen met minimaal 1 zetel in de peiling op een rij gezet.
Cybersecurity