Prinsjesdag: wordt 2023 het jaar van de digitale vaardigheden?
De stukken zijn naar buiten. De troonrede is uitgesproken. En miljoenen zelfs miljarden euro’s komen en gaan op verschillende prioriteiten van het kabinet. Na publicatie is het beleidsteam van NLdigital direct in de stukken gedoken. Morgen komen we met een uitgebreide analyse van wat ons is opgevallen. Maar vandaag willen we een aantal grote plannen uitlichten die te maken hebben met onze grootste uitdaging: de arbeidsmarkt. Want dit is niet alleen een uitdaging van de digitale sector. Het tekort aan ICT’ers raakt álle sectoren die digitale hulpmiddelen gebruiken. Oftewel alle sectoren.
“Zo vormen personeelstekorten op dit moment een grote belemmering voor de klimaat- en digitale transitie. Deze kabinetsperiode wil EZK daarom, samen met SZW en OCW, de tekorten aan technici en ICT’ers terugdringen. Dat doet het kabinet middels het Actieplan Groene en Digitale Banen.”
Begroting EZK, pagina 13-14
Digitale vaardigheden van de gehele beroepsbevolking
We beginnen bij Economische Zaken en Klimaat (EZK), waar men op dit moment hard werkt aan een Actieplan Groene en Digitale Banen. Maar EZK trekt dit ook breder: zij willen investeren in digitale vaardigheden van de gehele beroepsbevolking, zowel in algemene zin als op specialistische terreinen als cloud & AI. Zij doen dit onder andere met investeringen vanuit het Nationaal Groeifonds. En dat is maar goed ook, want in de begroting van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is er geheel niets te vinden op het vlak van digitale vaardigheden. Dat er niet gedacht wordt over de digitale transitie op SZW is toch enorm bevreemdend. Want juist dat ministerie is verantwoordelijk voor werkgelegenheid, omscholing en bijscholing. Juist daar zitten de budgetten.
Iedereen moet mee kunnen doen
De valse noot bij SZW daargelaten, zien we bij de kersverse Staatssecretaris van Digitale Zaken grote ambities op het vlak van digitalisering. Terwijl zij werkt aan de Werkagenda Digitalisering die we nog dit jaar verwachten, stelt zij centraal dat iedereen mee kan doen:
“Het ministerie van BZK heeft ook een andere belangrijke opdracht: iedereen moet mee kunnen doen in de digitalisering, met respect voor privacy en democratie. Het leven speelt zich immers voor een steeds groter deel af in de digitale wereld.”
Begroting BZK, pagina 8
Digitalisering in het onderwijs
We kijken naar het ministerie van Onderwijs, Cultuur & Wetenschap (OCW) voor de allerbelangrijkste stap die we kunnen zetten, de meest renderende investering en beste manier om iedereen mee te laten doen. We gaan in Nederland eindelijk echt aan de slag met digitalisering in het onderwijs. Al dit jaar gaan SLO en OCW aan de slag om dit uit te werken. Dit lezen we in hun begroting:
“Met het masterplan basisvaardigheden richten we ons op de leergebieden taal, rekenen, burgerschap en digitale geletterdheid. Dat iedere leerling kan lezen, schrijven en rekenen, en kan meedoen in de samenleving is de basis om zelfstandig en zelfverzekerd te kunnen leven.”
Begroting OCW, pagina 13-14
En niet alleen op het vlak van digitale geletterdheid zet OCW stappen. Ook op het vlak van digitale hulpmiddelen zien we investeringen en grote plannen. Onder andere gefinancierd vanuit het Nationaal Groeifonds. Zo hebben we goede hoop dat er echt grote stappen gezet gaan worden na jaren weinig voortgang op de Digitaliseringsagenda van het onderwijs.
2023: het jaar van de digitale vaardigheden!?
Nederland digitaliseert en doet dit vanuit een goede uitgangspositie, maar die uitgangspositie vereist onderhoud om goed te blijven. Deze investeringen in het meest waardevolle kapitaal – het human capital zoals men dat in Den Haag noemt – zijn hoognodig. En NLdigital blijft zich inzetten op het waarmaken van de ambities die in deze beleidsstukken staan. Met een doorlopend curriculum, de Werkagenda van de eerste bewindspersoon digitalisering en de investeringen in digitale vaardigheden zetten wij erop in om 2023 het jaar van de digitale vaardigheden te maken.