Praat met je klanten over noodzakelijke cybersecuritymaatregelen

Het is bijna niet bij te houden: de snelheid waarmee cybercriminelen nieuwe aanvallen ontwikkelen. De dreiging neemt toe en de weerbaarheid van veel (met name kleinere) bedrijven loopt achter. Uit een nieuw onderzoek van het Digital Trust Center (DTC) blijkt dat dit vooral komt omdat de basismaatregelen, bijvoorbeeld inloggen in twee stappen, niet voldoende worden doorgevoerd. Als digitale sector zien wij dit, maar horen we nog te vaak dat klanten geen interesse hebben in het opwaarderen van hun beveiligingsniveau. Ons advies: praat met je klanten over noodzakelijke cybersecuritymaatregelen en gebruik hierbij de producten van het DTC.

DTC Benchmark onderzoek

Het Digital Trust Center heeft onderzoek laten doen naar het gebruik van verschillende cybersecuritymaatregelen door Nederlandse zzp’ers en mkb’s (tot 25 medewerkers) met en zonder IT-dienstverlener. Uit dit onderzoek blijkt dat er maatregelen worden genomen om hun bedrijf te beschermen, maar niet alle maatregelen. Bij beide groepen is het opvallend dat het inloggen in twee stappen (tweefactorauthenticatie) het minst wordt genomen als maatregel.

In gesprek met je klanten

In gesprek blijven met jouw klanten over digitale veiligheid is belangrijk, maar waar te beginnen? Klanten zien vaak het belang niet genoeg en willen geen extra maatregelen die noodzakelijk zijn. Eerder schreven we al over een praatplaat die we samen met een aantal partners hebben opgesteld en je kunt delen met je klanten. Zo kun je het gesprek aan gaan om te komen tot cybersecurity-afspraken die noodzakelijk zijn.

In aanvulling hierop heeft het DTC een scan ontwikkeld: de CyberVeilig Check. Breng dit onder de aandacht bij je klanten. Zo maak je ze bewust maken van de noodzaak van het op orde hebben van hun beveiliging. Binnen 5 minuten weten ze wat ze vandaag nog kunnen doen om een start te maken met de digitale veiligheid van hun bedrijf.


Deel via:

Jelmer Schreuder

Public policy manager
Neem contact op met
Jelmer Schreuder

Het laatste nieuws

Rob Knigge (Accenture) over het lidmaatschap bij NLdigital

Rob Knigge, Country Managing Director bij Accenture, benadrukt het belang van samenwerking om digitalisering in Nederland te versnellen. Via NLdigital wil Accenture bijdragen aan beleid, kennisdeling en verantwoorde inzet van AI. Investeringen in vaardigheden, infrastructuur en vertrouwen zijn volgens hem cruciaal voor een toekomstbestendige digitale samenleving.
Werkgeverschap

Prinsjesdag 2025: Demissionair kabinet past op de winkel, ondernemers verliezen vertrouwen

Demissionair kabinet presenteert een sobere begroting 2026: weinig nieuw beleid voor de digitale sector, ondernemersvertrouwen laag; lichtpuntjes zijn WBSO +€200 mln (totaal €1,8 mrd), €200 mln voor ETCI, WPM-grens naar 250 en actieplan voor offshore wind. Met verkiezingen op 29 okt verschuift focus naar campagne; NLdigital volgt partijstandpunten en impact op de sector via het liveblog.
Politiek & wetgeving

NLdigital waarschuwt voor juridische gebreken in onverwacht toegevoegd artikel Cyberbeveiligingsbesluit

NLdigital waarschuwt voor juridische tekortkomingen in een onverwacht toegevoegd artikel aan het Cyberbeveiligingsbesluit, dat ministers vergaande bevoegdheden geeft zonder voorafgaande consultatie of wettelijke basis. De organisatie roept op tot het schrappen of herzien van het artikel en biedt een alternatief gebaseerd op het Duitse NIS2-model.
Cybersecurity

Marcel Timmer van Red Hat over het lidmaatschap bij NLdigital

Red Hat ziet in NLdigital een essentieel netwerk om samen te werken aan digitale soevereiniteit, cybersecurity en keuzevrijheid in IT. Het lidmaatschap biedt waarde door kennisdeling, beleidsbeïnvloeding en een sterk ecosysteem van partners binnen de Nederlandse digitale sector.
Werkgeverschap

Iquality over NLdigital: Een partner die juridische zekerheid en vooruitblik biedt

"Voor een organisatie als de onze, zonder juristen in huis, is het ontzettend waardevol om een partner te hebben die...
Contracten & voorwaarden