NLdigital NextGen was te gast bij het millennial event

NextGen, het ledennetwerk van NLdigital, was te gast bij Avanade voor het ‘Millennials willen het anders’ event van NLdigital. Te gast in het prachtige Courtyard gebouw in Papendorp, Utrecht. Hier gingen we het gesprek aan met 14 verschillende bedrijven over millennials. Niet alleen het aantrekken van millennials blijkt een uitdaging voor bedrijven, zorgen dat ze blijven blijkt een nóg groter vraagstuk. Hoe pak je dit als werkgever het beste aan?

Deze Y-generatie kenmerkt zich als een groep medewerkers met flexibele arbeidscontracten, die hard werken en zich graag ontwikkelen en carrière maken. Hoe benut je de waardevolle potentie van deze millennials binnen de organisatie? Laten we het daar eens over hebben, want zoals generatie-expert Aart Bontekoning zegt: “Zonder millennials kun je jouw bedrijf niet bij de tijd brengen”.

Mind the gap

De wereld ligt aan je voeten wanneer je de arbeidsmarkt betreedt na je opleiding. “ Think twice ”, zegt Gamechanger Robin van der Aa (Oprichter Studio Roo). Meestal betekent het voor de millennial in deze periode solliciteren, solliciteren, en nog eens solliciteren. Een groot gat bestaat tussen het onderwijs en het bedrijfsleven. Hier valt nog een hoop te winnen. De zoektocht naar een baan stopt voor een millennial trouwens niet wanneer deze start bij zijn eerste werkgever. Waar ben je goed in? Wat vind je leuk? Wat wil je leren? Dit zijn vragen die nog beantwoord moeten worden in de eerste jaren van een young professional.

“Ik heb een Masterdiploma, kan ik dan niet beginnen in een Senior rol in plaats van een Junior rol?”

“Na een intern onderzoek bleken sommige millennials het liefst te starten in een senior rol ”, stelde Else van Nieuwkerk (Hoofd Ledenzaken NLdigital). Je hebt tenslotte (waarschijnlijk) jarenlang gestudeerd aan een hogeschool of universiteit. Waar is die grote baan? Een vraag die de millennial (in alle brutaliteit) vaak durft te stellen tijdens een sollicitatie is “Wanneer kan ik mijn eerste promotie verwachten? ”. Deze vraag lijkt egocentrisch en narcistisch, maar ontstaat juist vaak met alle goede bedoelingen vanuit een onuitputbare bron van prestatiedrang en ambitie. “Met de juiste begeleiding vanuit de werkgever kan deze ambitie omgezet worden in een kracht”, aldus Manja Morsman (Career Crafter bij PROCAM).

De kracht van de millennial

Uit onderzoek blijkt dat millennials zeker een hoop te bieden hebben op de werkvloer. “Zo gaan ze met hun perfectionisme resultaat- en servicegericht te werk”, zo omschreef drs. Margreet Xavier van de AWVN deze generatie. Ze bezitten specifieke digitale vaardigheden en zijn creatiever dan andere generaties. De ambitieuze en creatieve content creator Robin van der Aa, die sprak op het event, is hier een goed voorbeeld van. Daarnaast blijkt uit recent Amerikaans onderzoek dat diversiteit in teams leidt tot meer innovatie en betere inzichten. Dit leidt weer tot een hogere omzet voor de organisatie die wel met diverse teams werken ten opzichte van organisaties die dat niet doen. Daarnaast is er overweldigend bewijs uit de wetenschap dat “Happy employees create great results”, aldus Marilou Renders van PROCAM.

Burn-out of bore-out?

Keuzestress en angst voor verveling tekenen de loopbaan van de millennial. “Als je maar je best doet dan kun je alles worden wat je wilt.” Dit hebben de millennial-ouders gepredikt tegen hun kinderen. Maar niets is minder waar, want dit blijkt lastiger dan verwacht. Millennials leggen niet alleen de arbeidsmarkt, maar vooral zichzelf onrealistische verwachtingen op. Deze belofte en verwachting zorgen voor een explosieve cocktail van werkdruk en stress. Mede door deze zaken kampt de groep steeds meer met burn-outs of burnoutklachten.

“Millennials komen uit de ‘Curling Generatie’. Ze kunnen niet omgaan met tegenslag.”

De zoektocht naar voldoening en impact willen maken met het werk wat ze doen kenmerkt ook deze interessante groep. De kans dat de baan niet genoeg uitdaging biedt voor de ambitieuze millennial is daarom zeer aanwezig. Dit wordt ook wel een bore-out genoemd, met een lagere werktevredenheid als gevolg. Zorg er daarom voor dat jouw medewerkers genoeg kansen krijgen om zichzelf te blijven ontwikkelen en verbeteren.

Leven Lang Leren

Nadat je als organisatie eindelijk geslaagd bent om die ambitieuze goalgetter aan te trekken, begint de uitdaging om deze jonge professional te behouden pas echt. Wat te doen? Creëer een veilige omgeving voor medewerkers om te praten over wat hen drijft. Waar krijgen de millennials binnen jouw organisatie energie van en wat zouden ze graag willen leren? Door het gesprek hierover aan te gaan kun je als bedrijf aan de slag gaan met deze wensen. “Een goed initiatief vanuit de organisatie zou zijn om een Career Advisor of Job Coach beschikbaar te stellen aan de medewerkers”, adviseerde Emma van den Berg (Recruiter bij Avanade). Emma heeft 410 collega’s, waarvan 73% millennials met een gemiddelde leeftijd van 34 jaar. Kortom, bij Avanade kennen ze het klappen van de zweep. Bovendien gaf Emma aan dat een open feedbackcultuur, waarin je feedback ontvangt en geeft aan collega’s, kan helpen om de werkomgeving ‘millennial- and future proof ’ te maken.

Next Generation of Leaders

Wij kijken terug op een geslaagde middag waar we het gesprek met elkaar zijn aangegaan en nieuwe inzichten hebben verkregen over het aantrekken en het behouden van millennials. Tenslotte zouden we onszelf graag willen voorstellen. Wij zijn namelijk NLdigital NextGen, de jongerenorganisatie van NLdigital. Het NLdigital NextGen netwerk verbindt jonge, ambitieuze talenten uit de digitale sector, met ‘serious fun’ als uitgangspunt. Bovendien zouden wij kunnen dienen als behoudende factor voor de millennials binnen NLdigital lidbedrijven. Van wereldwijde spelers tot scale-ups en mkb, een NLdigital NextGen’er werkt bij één van de 600 lidbedrijven van NLdigital en maakt digitale transformaties mogelijk. Het profiel loopt uiteen van Sales Representatives en Consultants tot aan Data Scientists en Software Engineers, en alles daar tussenin.

NLdigital NextGen biedt handvatten aan bedrijven om millennials te binden en aan young professionals om de nieuwe leiders van morgen te worden: ‘ The Next Generation’. Door het jaar heen organiseren wij evenementen waaraan jij als young professional van onze lidbedrijven gratis deel kunt nemen. Houd onze socials in de gaten om op de hoogte te blijven van de laatste events, meld je aan en kom een keer langs. See you soon!

Auteurs: Salomé Pouw & Jessica Meijer van NLdigital NextGen


Deel via:

Het laatste nieuws

NLdigital en overheid starten dialoog over soevereine cloud voor Nederland

Nederland ICT heeft samen met het Nationaal Register en met steun van VNO-NCW onderzoek gedaan naar kennis van digitalisering in de boardroom. 12 maart wordt het rapport overhandigd in Den Haag aan Hans de Boer, voorzitter van VNO-NCW. Ben je lid van Nederland ICT en directielid, dan ben je van harte uitgenodigd om aanwezig te zijn.
Politiek & wetgeving

ABRO: Nieuwe beveiligingseisen voor leveranciers aan Rijksoverheid en Politie

Vanaf 2026 geldt met ABRO één uniform stelsel van beveiligingseisen voor leveranciers aan de Rijksoverheid en Politie, gericht op het beschermen van de nationale veiligheid tegen onder andere spionage en sabotage. Leveranciers moeten rekening houden met strengere, proportioneel toegepaste eisen op gebieden als cyber, cloud en ketenbeveiliging, waarbij het Nationaal Bureau Industrieveiligheid toeziet op de naleving.
Politiek & wetgeving

Wat betekent de verkiezingsuitslag voor de digitale sector? 

Nu de verkiezingsuitslag op hoofdlijnen vastgesteld is, kunnen we voorzichtig mogelijke coalities in kaart gaan brengen. We kijken naar reële coalities op basis van de uitslag, wat partijen eerder zelf uitgesproken hebben, en ook zetelaantallen in de Eerste Kamer. Met behulp van onze analyse van de verkiezingsprogramma’s kijken we ook vooruit naar wat deze coalities zullen betekenen voor de digitale sector. Met VNO-NCW en MKB-Nederland delen wij in ieder geval de visie dat de politiek geen tijd te verliezen heeft en nú werk moet maken van een stabiel en daadkrachtig kabinet. 
Politiek & wetgeving

NLdigital: Volt meest digitaal, CDA verrassende binnenkomer kopgroep

NLdigital analyseerde alle partijprogramma’s op digitale thema’s: Volt scoort het hoogst, gevolgd door VVD, D66 en verrassend CDA. De Verkiezingsmatrix laat grote verschillen zien per thema: innovatie en AI krijgen veel aandacht, maar cybersecurity en digitale overheid blijven onderbelicht. NLdigital ziet bij een mogelijke nieuwe coalitie met VVD, CDA en D66 kansen voor serieuze stappen in de digitale economie.
Politiek & wetgeving

Nieuwe manager grootzakelijk bij NLdigital: Jochem de Groot start als hoofd Beleid & Public Affairs

Jochem de Groot is gestart als manager grootzakelijk en hoofd Beleid & Public Affairs bij NLdigital. Met zijn brede ervaring op het snijvlak van technologie, beleid en strategie gaat hij zich richten op thema’s als digitale autonomie en AI-regulering. Jochem wil een brug slaan tussen de grootzakelijke achterban en beleidsmakers in Den Haag en Brussel.