Digitale geletterdheid in onderwijs: Studiereis Denemarken dag 1

René Speelman is namens de Werkgroep Onderwijs van Nederland ICT op studiereis naar Denemarken. Daar kijkt hij namens het bedrijfsleven met overheid en onderwijs samen welke lessen we van hun ervaringen kunnen leren. Hij doet verslag van de eerste dag:

De laatste vernieuwing van het curriculum voor het onderwijs in Nederland dateert uit 2005. Inmiddels is er een generatie – die volledig met digitale middelen is opgegroeid – gepasseerd, maar in het curriculum is digitalisering nog niet geborgd. Nóg niet, want er wordt hard aan gewerkt om in 2022 zover te zijn. Ondertussen leren we van de ervaringen van anderen. Daarom mogen we nu een kijkje in de keuken nemen bij het Ministerie van Onderwijs in Denemarken. Alhoewel het onderwijs in Denemarken anders georganiseerd is, is de problematiek vergelijkbaar. Er is nauwelijks onderzoek naar het effect van digitale ontwikkelingen op het welzijn van kinderen. En er zijn grote verschillen in digitale vaardigheden bij zowel de leerlingen als de leerkrachten. Het succes van meer digitale vaardigheden bij leerlingen hangt te vaak af de ‘digipassie’ van de leerkracht. Net als in Nederland, moet ook hier wat gebeuren om leerlingen gereed te maken voor een leven in een maatschappij die vol zit met technologie. Ole Sejer Iversen, professor Child Computer Interaction van de Aarhus University is betrokken bij de digitaliseringsagenda in Denemarken. Hij bevestigt de urgentie om in actie te komen. Kinderen hebben bijvoorbeeld geen idee wat algoritmes doen. Sterker nog, ze hebben vaak geen idee wat de intentie van de auteur is. Om concrete stappen te nemen hebben ze in Denemarken in korte tijd vier competenties ontwikkeld die de leidraad zijn voor het digitaliseringscurriculum:

Op dit moment voeren de Denen bij 46 scholen een pilot uit. Bij de ene helft worden de competenties integraal aangeleerd, als onderdeel van de bestaande vakken. Bij de andere helft van de scholen worden de competenties als vakken apart ingeroosterd. De pilot is nog in volle gang. Het is dus nog niet duidelijk welke wijze het meest effectief is. Wat wij nu meenemen is dat er op heel veel fronten tegelijk gewerkt moet worden, iedereen moet digitaal vaardiger worden: de leerkrachten, de leerlingen, de politici en de schoolbesturen. Maar ook moet de discussie over ethiek gevoerd worden en moet er meer onderzoek gedaan worden om de resultaten van diverse initiatieven te kunnen evalueren. Of alles tegelijk aanpakken ook het meest effectief is, is nog onduidelijk. Wel werd duidelijk dat voor het behalen van de competenties en het creëren van een versnelling, een structurele samenwerking tussen het onderwijs en het bedrijfsleven onontbeerlijk is.


Deel via:

Het laatste nieuws

Delegatie Tweede Kamer brengt werkbezoek aan Exact

Leden Commissie Digitale Zaken op uitnodiging branchevereniging NLdigital in gesprek over software-innovaties en het belang voor ondernemers  Delft, 18 oktober 2024 – Vandaag brachten Tweede...
Politiek & wetgeving

‘Quantumtechnologie zowel kans als bedreiging voor cybersecurity’

Hoe kunnen bedrijven zich optimaal beschermen tegen de steeds groeiende cyberdreigingen? Emily Glastra, algemeen directeur van T-Systems Nederland en voorzitter...
Cybersecurity

Vertrek algemeen directeur Lotte de Bruijn bij NLdigital

Algemeen directeur Lotte de Bruijn neemt na 11 jaar afscheid van branchevereniging NLdigital. Ze start per 1 januari 2025 als...

Hoe kan de digitale sector zelf bijdragen aan het toekomstige energiesysteem?

Digitalisering en verduurzaming zijn de twee grote transities van deze tijd. Waar deze samenkomen, wordt het extra interessant. Veel bedrijven...
Duurzaamheid

Prinsjesdag 2024: Wat betekent het voor de digitale sector?

Op Prinsjesdag 2024 presenteert het kabinet-Schoof het nieuwe regeerakkoord en de Miljoenennota 2025. We zetten een aantal opvallende zaken op...