Deense inspiratie voor digitale geletterdheid in het onderwijs

In Nederland wordt hard gewerkt aan curriculumvernieuwing die het onderwijs beter moet laten aansluiten op de digitaliserende toekomst. Maar ook de kinderen die nu naar school gaan verdienen een goede voorbereiding op die toekomst. Hoe borgen we dat kinderen vóór de invoer van het nieuwe curriculum digitaal geletterd zijn? Hoe kan het onderwijs hen nu al klaarstomen voor de digitale revolutie? René Speelman gaat tijdens een studiereis naar Denemarken, namens de Werkgroep Onderwijs van Nederland ICT, op zoek naar antwoord op deze vragen.

In Denemarken zijn overheid en onderwijs al een stap verder met het invoeren van digitale geletterdheid in het onderwijs. Waar Nederland in de laatste feedbackfase zit voor de inhoud van het curriculum, heeft Denemarken al ervaring opgedaan met de implementatie ervan. Bij de Denen kan daarom tijdens de studiereis, van 3 tot en met 5 juli 2019, volop inspiratie worden opgedaan.

Breed spectrum aan partijen aanwezig

René Speelman, werkzaam bij Sogeti en lid van de Werkgroep Onderwijs, voegt zich bij een divers gezelschap:

“We gaan met het ontwikkelteam van het nieuwe curriculum, bestuurders uit het onderwijs, ambtenaren én het bedrijfsleven in gesprek met de Denen. Een brede en daardoor effectieve samenstelling, want iedereen doet inspiratie op vanuit een andere invalshoek. Die inspiratie nemen we mee naar gezamenlijk overleg én in onze eigen achterban.”

Verwerken van ervaringen

Tijdens de studiereis gaat het gezelschap in gesprek met het Deense Curriculum.nu, het ministerie van Onderwijs en een lerarenopleiding. Ook staan bezoeken gepland aan basis- en middelbare scholen. Tijdens een bezoek aan LEGO wordt ingegaan op Deense publiek-private samenwerkingen. Speelman: “In voorbereiding op de reis stellen we een aantal mogelijk implementatie-voorstellen op voor het nieuwe curriculum. Tijdens de gesprekken en bezoeken tasten we af in hoeverre onze voorstellen zouden werken, gezien de ervaringen die de Denen al hebben met het digitaliseren van hun onderwijs.”

Rol voor het bedrijfsleven

Als vertegenwoordiger namens Nederland ICT, gaat Speelman met name op zoek naar het bedrijfsperspectief: “Als ICT-sector voelen we de urgentie om de leerlingen van dit moment al digitale geletterdheid bij te brengen. Daarom initiëren veel bedrijven al eigen initiatieven waarbij ze bijvoorbeeld gastlessen op basisscholen, of programmeerlessen op middelbare scholen geven. Ik ben erg benieuwd hoe het bedrijfsleven in Denemarken zijn maatschappelijke rol invult. Hoe is de samenwerking tussen overheid, onderwijs en bedrijfsleven? En kunnen wij als Nederlands bedrijfsleven onze rol effectiever of meer inspirerend vormgeven?”

Werkgroep Onderwijs

Nederland ICT zet zich in voor het digitaliseren van het Nederlandse onderwijs. Onder leiding van bestuurslid Michiel van Vlimmeren komt de Werkgroep Onderwijs periodiek bij elkaar om concrete stappen te zetten voor een betere match tussen onderwijs en arbeidsmarkt en het verhogen van de digitale geletterdheid in het onderwijs. Zo wordt volgende week een arbeidsmarktonderzoek gepresenteerd, en wordt ingezet op het opschalen van succesvolle scholingsinitiatieven vanuit de arbeidsmarkt. Wil je ook bijdragen? Meld je dan voor deze werkgroep aan bij Jelmer Schreuder.


Deel via:

Het laatste nieuws

Denemarken neemt EU-voorzitterschap over en zet in op digitale weerbaarheid

NLdigital zet in dit artikel de digitale prioriteiten van het Deense voorzitterschap uiteen en deelt in een volgend artikel onze analyse. 
Politiek & wetgeving

Cyberbeveiligingswet (NIS2) naar Tweede Kamer verzonden, inwerkingtreding in 2026 

De Cyberbeveiligingswet, de Nederlandse implementatie van de Europese NIS2-richtlijn, is ingediend bij de Tweede Kamer. Door de val van het kabinet en het zomerreces is de oorspronkelijke planning voor inwerkingtreding in 2025 onhaalbaar geworden. De wet kan mogelijk pas in de eerste helft van 2026 in werking treden, afhankelijk van politieke ontwikkelingen en de behandeling in het parlement.
Cybersecurity

Val kabinet-Schoof zorgt voor onzekerheid over digitaliserings-beleid

De val van kabinet-Schoof en het vertrek van de PVV-bewindspersonen zorgen voor grote onzekerheid over het digitaliseringsbeleid. Voor NLdigital en haar leden staan belangrijke dossiers op het spel, zoals de Nederlandse Digitaliseringsstrategie, AI in de zorg, het Ondernemerspact en de implementatie van NIS2. De samenwerking met ministeries komt onder druk te staan, en het is onduidelijk welke trajecten kunnen doorgaan. NLdigital roept de politiek op om koers te houden en digitalisering niet stil te laten vallen in deze demissionaire fase. Leden worden via de website en netwerken op de hoogte gehouden.
Politiek & wetgeving

Samen maken we digitalisering toekomstbestendig en mens-gericht

Phaedra Kortekaas, Managing Director bij SAS en bestuurslid van NLdigital, zet zich in voor een mensgerichte en toekomstbestendige digitalisering van de overheid. Ze benadrukt het belang van data, AI en publiek-private samenwerking om maatschappelijke opgaven aan te pakken. Voor SAS is het lidmaatschap van NLdigital waardevol vanwege kennisdeling, beleidsbeïnvloeding en toegang tot een sterk netwerk binnen de digitale sector.
Samenwerken met de overheid

De NAVO-top in Den Haag: Een cybersecurity uitdaging voor heel Nederland 

DDoS-aanvallen, phishing-pogingen gericht op IT-beheerders en op openbaar vervoer apps. Het zijn de zaken die je normaal ook ziet, maar tijdens de NAVO-top alles tegelijk en in hogere volumes.
Cybersecurity