Column Lotte de Bruijn: ‘Twee trends voor 2020’

Vooruitblikken, ik doe niets liever. Het einde van het jaar is in zicht en dan vliegen de lijstjes met trends en voorspellingen voor 2020 je om de oren. Als ik lees wat er op technologisch vlak allemaal op ons afkomt, kan het me niet snel genoeg gaan. Edge computing, Wifi 6, extended reality, predictive medicine, natural language processing, AI-as-a-service: allemaal hele interessante ontwikkelingen met tal van mogelijkheden. Daar zal het dus niet aan liggen.

Wat mij persoonlijk het meeste bezighoudt, is hoe we gaan zorgen dat deze trends zo snel mogelijk worden omarmd door de eindgebruiker. En dan moet je naast de technologie zelf ook kijken naar de politiek en de samenleving. Bij NLdigital bewegen we continu tussen deze drie werelden. In dat complexe krachtenveld is het lastig om voorspellingen te doen. Maar laat ik toch twee bredere ontwikkelingen schetsen. Gartner noemt ‘transparency and traceability’ als een van de tien strategische trends voor 2020. Dat is een combinatie van privacy en ethiek. De Algemene verordening gegevensbescherming is inmiddels alweer 1,5 jaar van toepassing, maar op het gebied van compliancy en handhaving is het stof nog steeds aan het neerdalen. Dat zien we aan onze Data Pro Code, die dit jaar als eerste Avg-gedragscode (voorlopige) goedkeuring kreeg van de Autoriteit Persoonsgegevens. De toezichthouder gaat niet over één nacht ijs. In de politiek zal het debat over transparantie rond algoritmes en de inzet van gezichtsherkenning in 2020 doorgaan. Dat is ook begrijpelijk, want de impact van deze technologieën is potentieel groot. Gelukkig zie ik bij veel bedrijven dat privacy en transparantie een integraal onderdeel worden van hun product development, strategie en zelfs verdienmodel. Voor het ene bedrijf zal dit makkelijker gaan dan voor het andere. Ik verwacht in 2020 in ieder geval steeds meer bedrijven die zich willen onderscheiden met hun kijk op privacy en ethiek. Het tekort aan technologisch talent in Nederland blijft urgent. Zowel binnen onze sector zelf als bij eindgebruikers en burgers. Ook volgend jaar zal dit tekort een rem zetten op de groei en activiteiten van bedrijven. Maar in bredere zin zal het ook de kloof vergroten tussen de voorhoede van digitalisering en een grote groep die niet mee kan komen, of zich niet aangesproken voelt. Het is in 2020 aan de politiek om eindelijk digitale geletterdheid te verankeren in het onderwijs. In de tussentijd nemen wij als bedrijfsleven onze verantwoordelijkheid om de kloof tussen tech en burger te dichten. Ik zie enerzijds mooie ontwikkelingen om technologie toegankelijker te maken voor een breed publiek. En anderzijds waanzinnige initiatieven om aan de bedrijfskant te werken aan meer diversiteit in teams, het omscholen van mensen en het enthousiasmeren van kinderen. Kortom: voor bedrijven die erin slagen goed in te spelen op politieke en maatschappelijke ontwikkelingen, wordt 2020 een heel mooi jaar! Deze column is in februari verschenen in ICT Magazine


Deel via:

Het laatste nieuws

Uitvoeringshandelingen EU geven duidelijkheid over NIS2 meldplicht en zorgplicht voor digitale sector

Terwijl de NIS2 in Nederland uitgesteld is tot het derde kwartaal van 2025 lopen de ontwikkelingen rondom de wet door....
Cybersecurity

Delegatie Tweede Kamer brengt werkbezoek aan Exact

Leden Commissie Digitale Zaken op uitnodiging branchevereniging NLdigital in gesprek over software-innovaties en het belang voor ondernemers  Delft, 18 oktober 2024 – Vandaag brachten Tweede...
Politiek & wetgeving

‘Quantumtechnologie zowel kans als bedreiging voor cybersecurity’

Hoe kunnen bedrijven zich optimaal beschermen tegen de steeds groeiende cyberdreigingen? Emily Glastra, algemeen directeur van T-Systems Nederland en voorzitter...
Cybersecurity

Vertrek algemeen directeur Lotte de Bruijn bij NLdigital

Algemeen directeur Lotte de Bruijn neemt na 11 jaar afscheid van branchevereniging NLdigital. Ze start per 1 januari 2025 als...

Hoe kan de digitale sector zelf bijdragen aan het toekomstige energiesysteem?

Digitalisering en verduurzaming zijn de twee grote transities van deze tijd. Waar deze samenkomen, wordt het extra interessant. Veel bedrijven...
Duurzaamheid