Column Lotte de Bruijn: ‘Een wereld na Corona’

Als ik de Coronacrisis in één woord moet duiden, dan is het: ongrijpbaar. Het virus zelf heeft vele gezichten. Sommige mensen worden doodziek en overlijden. Anderen merken niet eens dat ze het virus hebben. Maatregelen zijn tegelijkertijd te streng, niet streng genoeg, overbodig en afwezig. De wereld staat stil, maar de ontwikkelingen gaan razendsnel.

Toch zijn er in deze ongrijpbare situatie twee dingen die voor mij superhelder zijn. Om te beginnen: de digitale sector heeft deze stresstest glansrijk doorstaan. We roepen al jaren trots dat Nederland tot een van de meest digitale landen ter wereld behoort. Nu blijkt heel concreet wat daar de waarde van is. Ineens moesten miljoenen Nederlanders via digitale technologie werken, leren, hun bedrijf runnen en het contact met hun vrienden en familie onder houden. En het kon! Netwerken bleven overeind, server capaciteit werd opgeschaald, thuiswerkplekken werden ingericht en digitale skills werden snel aangeleerd.

Ik heb gezien hoe hard bedrijven hebben gewerkt om dit allemaal mogelijk te maken. En wat voor prachtige initiatieven er allemaal zijn opgezet om als digitale sector te helpen Nederland digitaal draaiend te houden. Bedrijven die gratis hardware en licenties aanboden, ICT’ers die belangeloos hun expertise deelden, scholen en ziekenhuizen die van alle kanten hulp kregen. Ik kan hier alleen maar waanzinnig trots op zijn!

De tweede conclusie is dat Nederlanders ontzettend flexibel en creatief zijn. In het onderwijs heeft 93% van de scholen onderwijs op afstand gerealiseerd en 88% is tevreden met de manier waarop ze dat hebben gedaan. Sommige scholen hadden maar een paar dagen nodig om volledig over te schakelen op digitaal onderwijs. Als je me dat twee maanden geleden had voorspeld, had ik je niet geloofd. En dan zijn er nog de ondernemers die razendsnel switchten naar online verkoop, de culturele instellingen die hun aanbod online ontsluiten en de honderden initiatieven om mensen te vermaken en te verbinden.

Natuurlijk, het zijn onzekere tijden. Op moment van schrijven is het onduidelijk hoe lang de maatregelen aanhouden. Het virus is nog lang niet verslagen en er staat ons een periode van economische recessie te wachten. Ook in de digitale sector worden de gevolgen al gevoeld. Ruim 80% van onze leden ziet dat opdrachten worden uitgesteld of geannuleerd. Een grote meerderheid van de bedrijven verwacht steun nodig te hebben om het hoofd boven water te houden of zelfs een faillissement te voorkomen. (Inmiddels zijn er bij publicatie van deze column nieuwe cijfers bekend over de impact op de digitale sector. Dit blijkt uit een inventarisatie onder onze leden eind april. Bekijk de resultaten hier).  

Dat alles is ook bij mij constant top-of-mind. Er zijn dagelijks tientallen vragen, initiatieven en ontwikkelingen die om aandacht vragen. Toch denk ik dat het heel gezond is om in de waan van de dag af en toe eens na te denken over de langere termijn. Wat is er mogelijk als we motivatie, creativiteit en technologie blijven combineren? Als ik dan denk aan wat we de afgelopen weken voor elkaar hebben gekregen, kan ik alleen maar hoopvol zijn over de wereld na Corona.

Deze column is verschenen in ChannelConnect magazine 3 van 2020.

 


Deel via:

Het laatste nieuws

Wat betekent de verkiezingsuitslag voor de digitale sector? 

Nu de verkiezingsuitslag op hoofdlijnen vastgesteld is, kunnen we voorzichtig mogelijke coalities in kaart gaan brengen. We kijken naar reële coalities op basis van de uitslag, wat partijen eerder zelf uitgesproken hebben, en ook zetelaantallen in de Eerste Kamer. Met behulp van onze analyse van de verkiezingsprogramma’s kijken we ook vooruit naar wat deze coalities zullen betekenen voor de digitale sector. Met VNO-NCW en MKB-Nederland delen wij in ieder geval de visie dat de politiek geen tijd te verliezen heeft en nú werk moet maken van een stabiel en daadkrachtig kabinet. 
Politiek & wetgeving

NLdigital: Volt meest digitaal, CDA verrassende binnenkomer kopgroep

NLdigital analyseerde alle partijprogramma’s op digitale thema’s: Volt scoort het hoogst, gevolgd door VVD, D66 en verrassend CDA. De Verkiezingsmatrix laat grote verschillen zien per thema: innovatie en AI krijgen veel aandacht, maar cybersecurity en digitale overheid blijven onderbelicht. NLdigital ziet bij een mogelijke nieuwe coalitie met VVD, CDA en D66 kansen voor serieuze stappen in de digitale economie.
Politiek & wetgeving

Nieuwe manager grootzakelijk bij NLdigital: Jochem de Groot start als hoofd Beleid & Public Affairs

Jochem de Groot is gestart als manager grootzakelijk en hoofd Beleid & Public Affairs bij NLdigital. Met zijn brede ervaring op het snijvlak van technologie, beleid en strategie gaat hij zich richten op thema’s als digitale autonomie en AI-regulering. Jochem wil een brug slaan tussen de grootzakelijke achterban en beleidsmakers in Den Haag en Brussel.

NLdigital lanceert NLdigital Voorwaarden 2025 

NLdigital brengt nieuwe algemene voorwaarden voor IT-bedrijven op de markt. Deze NLdigital Voorwaarden 2025 vervangen de veelgebruikte NLdigital Voorwaarden uit...
Contracten & voorwaarden

Staatssecretaris en wethouder trappen uitgifte overheidslaptops af om digitale kloof te verkleinen

Staatssecretaris Eddie van Marum en wethouder Abdelhaq Jermoumi gaven in Leiden het startsein voor de uitgifte van opgeknapte overheidslaptops aan mensen in een financieel kwetsbare positie. De samenwerking tussen Stichting Allemaal Digitaal en het ministerie van Binnenlandse Zaken moet helpen de digitale kloof te verkleinen en toegang tot online overheidsdiensten te verbeteren. De gedoneerde laptops zijn duurzaam hergebruikt en worden gekoppeld aan lokale ondersteuning om digitale vaardigheden te versterken.
Digitaal meedoen