Column Lotte de Bruijn: ‘Contact tracing app’

Een goede vraag leidt tot een goed antwoord. Vanuit die simpele gedachte organiseert NLdigital al jarenlang dialoogsessies tussen de overheid en marktpartijen over voorgenomen ICT-projecten. Met deze ICT Markttoets kunnen overheidsorganisaties al in een vroeg stadium kennis van bedrijven benutten om hun vraag zo scherp mogelijk te formuleren. Dat leidt tot betere aanbestedingen en uiteindelijk tot een grotere kans van slagen van het project.

Hoe nuttig die dialoog ook is, het blijft een momentopname. Door het keurslijf van de aanbestedingen gaan op een gegeven moment de luiken bij de overheid dicht en start het gesprek pas weer als de opdracht is gegund en de winnende partij aanschuift om met het project te beginnen. Maar dan staan de kaders al vast en is het lastig om nog bij te sturen.

Ik moest hier aan denken toen ik de ontwikkelingen volgde rond de plannen van de overheid voor een Corona-app. Op het moment dat ik deze column schrijf is het een ruime week geleden dat minister De Jonge in een persconferentie aankondigde dat de overheid van plan was twee Corona-apps te ontwikkelen. Wat volgde was een soort aanbestedingstraject on steroids. Eerst kwam er een ongevraagde, openbare ICT Markttoets op gang waarin heel Nederland zijn visie deelde over de zin en onzin van een dergelijke app. Vervolgens verraste het ministerie van VWS iedereen met een razendsnelle tender tijdens het Paasweekend. Terwijl ik deze column schrijf is het ministerie bezig de honderden reacties op die tender te verwerken tot een ‘appathon’ en een kleine week later moet het eindproduct al af zijn.

Het is natuurlijk een enorme opgave voor het ministerie en het lijkt er tot nu toe op dat ze er in slagen de belangrijkste bezwaren en randvoorwaarden mee te nemen. Maar ik vraag me ernstig af of dit de beste aanpak is. Zeker in crisistijd gaan de ontwikkelingen razendsnel. We weten bijvoorbeeld dat Google en Apple samen bezig zijn hun besturingssystemen aan te passen om een dergelijke contact-tracing-app te faciliteren. Daar gaat de overheids-app door deze manier van werken geen gebruik van kunnen maken. En dat is ontzettend zonde.

Het roept bij mij de vraag op hoe we nu en in de toekomst om moeten gaan met aanbestedingen. Het gaat in deze tijd vaak over de lessen die we kunnen leren van de crisis. Terug naar hoe het was gaat niet meer, daar zijn de meesten het wel over eens. Wat betekent dat dan voor aanbestedingen die pré-Corona al in gang zijn gezet? Heeft het nog zin die door te zetten als we nu al weten dat de werkelijkheid straks heel anders is? De starheid van aanbestedingen zit ons nu flink in de weg.

Eén van de lessen die ik heb geleerd is dat we op basis van wederzijds vertrouwen, flexibiliteit en gelijkwaardige samenwerking tot fantastische dingen in staat zijn. Als de crisis voorbij is lijkt dat me een prachtig uitgangspunt voor een discussie over aanbesteden post-Corona.

Deze column is in april 2020 verschenen in ICT Magazine.


Deel via:

Het laatste nieuws

Cyberbeveiligingswet (NIS2) naar Tweede Kamer verzonden, inwerkingtreding in 2026 

De Cyberbeveiligingswet, de Nederlandse implementatie van de Europese NIS2-richtlijn, is ingediend bij de Tweede Kamer. Door de val van het kabinet en het zomerreces is de oorspronkelijke planning voor inwerkingtreding in 2025 onhaalbaar geworden. De wet kan mogelijk pas in de eerste helft van 2026 in werking treden, afhankelijk van politieke ontwikkelingen en de behandeling in het parlement.
Cybersecurity

Val kabinet-Schoof zorgt voor onzekerheid over digitaliserings-beleid

De val van kabinet-Schoof en het vertrek van de PVV-bewindspersonen zorgen voor grote onzekerheid over het digitaliseringsbeleid. Voor NLdigital en haar leden staan belangrijke dossiers op het spel, zoals de Nederlandse Digitaliseringsstrategie, AI in de zorg, het Ondernemerspact en de implementatie van NIS2. De samenwerking met ministeries komt onder druk te staan, en het is onduidelijk welke trajecten kunnen doorgaan. NLdigital roept de politiek op om koers te houden en digitalisering niet stil te laten vallen in deze demissionaire fase. Leden worden via de website en netwerken op de hoogte gehouden.
Politiek & wetgeving

Samen maken we digitalisering toekomstbestendig en mens-gericht

Phaedra Kortekaas, Managing Director bij SAS en bestuurslid van NLdigital, zet zich in voor een mensgerichte en toekomstbestendige digitalisering van de overheid. Ze benadrukt het belang van data, AI en publiek-private samenwerking om maatschappelijke opgaven aan te pakken. Voor SAS is het lidmaatschap van NLdigital waardevol vanwege kennisdeling, beleidsbeïnvloeding en toegang tot een sterk netwerk binnen de digitale sector.
Samenwerken met de overheid

De NAVO-top in Den Haag: Een cybersecurity uitdaging voor heel Nederland 

DDoS-aanvallen, phishing-pogingen gericht op IT-beheerders en op openbaar vervoer apps. Het zijn de zaken die je normaal ook ziet, maar tijdens de NAVO-top alles tegelijk en in hogere volumes.
Cybersecurity

Voorjaarsnota en Klimaatnota 2025: kansen én zorgen voor de digitale sector 

Vorige week is het nieuwe coalitieakkoord gepresenteerd. Met meer aandacht dan voorheen voor digitalisering, maar we zijn er nog niet. We geven een volledige beschouwing van de inhoud op de voor ons belangrijke thema's:
Politiek & wetgeving