Praat met je klanten over noodzakelijke cybersecuritymaatregelen

Het is bijna niet bij te houden: de snelheid waarmee cybercriminelen nieuwe aanvallen ontwikkelen. De dreiging neemt toe en de weerbaarheid van veel (met name kleinere) bedrijven loopt achter. Uit een nieuw onderzoek van het Digital Trust Center (DTC) blijkt dat dit vooral komt omdat de basismaatregelen, bijvoorbeeld inloggen in twee stappen, niet voldoende worden doorgevoerd. Als digitale sector zien wij dit, maar horen we nog te vaak dat klanten geen interesse hebben in het opwaarderen van hun beveiligingsniveau. Ons advies: praat met je klanten over noodzakelijke cybersecuritymaatregelen en gebruik hierbij de producten van het DTC.

DTC Benchmark onderzoek

Het Digital Trust Center heeft onderzoek laten doen naar het gebruik van verschillende cybersecuritymaatregelen door Nederlandse zzp’ers en mkb’s (tot 25 medewerkers) met en zonder IT-dienstverlener. Uit dit onderzoek blijkt dat er maatregelen worden genomen om hun bedrijf te beschermen, maar niet alle maatregelen. Bij beide groepen is het opvallend dat het inloggen in twee stappen (tweefactorauthenticatie) het minst wordt genomen als maatregel.

In gesprek met je klanten

In gesprek blijven met jouw klanten over digitale veiligheid is belangrijk, maar waar te beginnen? Klanten zien vaak het belang niet genoeg en willen geen extra maatregelen die noodzakelijk zijn. Eerder schreven we al over een praatplaat die we samen met een aantal partners hebben opgesteld en je kunt delen met je klanten. Zo kun je het gesprek aan gaan om te komen tot cybersecurity-afspraken die noodzakelijk zijn.

In aanvulling hierop heeft het DTC een scan ontwikkeld: de CyberVeilig Check. Breng dit onder de aandacht bij je klanten. Zo maak je ze bewust maken van de noodzaak van het op orde hebben van hun beveiliging. Binnen 5 minuten weten ze wat ze vandaag nog kunnen doen om een start te maken met de digitale veiligheid van hun bedrijf.


Deel via:

Jelmer Schreuder

Public policy manager
Neem contact op met
Jelmer Schreuder

Het laatste nieuws

NLdigital en overheid starten dialoog over soevereine cloud voor Nederland

Ontdek hoe de Nederlandse Digitaliseringsstrategie (NDS) samen met NLdigital en cloudleveranciers werkt aan een soevereine overheidscloud. Lees meer over de open dialoogsessies, samenwerking en Europese kaders.
Politiek & wetgeving

ABRO: Nieuwe beveiligingseisen voor leveranciers aan Rijksoverheid en Politie

Vanaf 2026 geldt met ABRO één uniform stelsel van beveiligingseisen voor leveranciers aan de Rijksoverheid en Politie, gericht op het beschermen van de nationale veiligheid tegen onder andere spionage en sabotage. Leveranciers moeten rekening houden met strengere, proportioneel toegepaste eisen op gebieden als cyber, cloud en ketenbeveiliging, waarbij het Nationaal Bureau Industrieveiligheid toeziet op de naleving.
Politiek & wetgeving

Wat betekent de verkiezingsuitslag voor de digitale sector? 

Nu de verkiezingsuitslag op hoofdlijnen vastgesteld is, kunnen we voorzichtig mogelijke coalities in kaart gaan brengen. We kijken naar reële coalities op basis van de uitslag, wat partijen eerder zelf uitgesproken hebben, en ook zetelaantallen in de Eerste Kamer. Met behulp van onze analyse van de verkiezingsprogramma’s kijken we ook vooruit naar wat deze coalities zullen betekenen voor de digitale sector. Met VNO-NCW en MKB-Nederland delen wij in ieder geval de visie dat de politiek geen tijd te verliezen heeft en nú werk moet maken van een stabiel en daadkrachtig kabinet. 
Politiek & wetgeving

NLdigital: Volt meest digitaal, CDA verrassende binnenkomer kopgroep

NLdigital analyseerde alle partijprogramma’s op digitale thema’s: Volt scoort het hoogst, gevolgd door VVD, D66 en verrassend CDA. De Verkiezingsmatrix laat grote verschillen zien per thema: innovatie en AI krijgen veel aandacht, maar cybersecurity en digitale overheid blijven onderbelicht. NLdigital ziet bij een mogelijke nieuwe coalitie met VVD, CDA en D66 kansen voor serieuze stappen in de digitale economie.
Politiek & wetgeving

Nieuwe manager grootzakelijk bij NLdigital: Jochem de Groot start als hoofd Beleid & Public Affairs

Jochem de Groot is gestart als manager grootzakelijk en hoofd Beleid & Public Affairs bij NLdigital. Met zijn brede ervaring op het snijvlak van technologie, beleid en strategie gaat hij zich richten op thema’s als digitale autonomie en AI-regulering. Jochem wil een brug slaan tussen de grootzakelijke achterban en beleidsmakers in Den Haag en Brussel.