11 oktober 2019

25 directeuren van digitale bedrijven roepen Tweede Kamer op digitale geletterdheid nu echt in te voeren

Regenboogcomplex Schaijk (fotografie Peter de Ruig)

Op donderdag 10 oktober werd een nieuw curriculum aangeboden aan de minister van onderwijs. NLdigital brengt al jaren het probleem onder de aandacht dat digitale vaardigheden nog niet structureel onderwezen worden. Met dit nieuwe curriculum zien wij nu dat digitale geletterdheid kinderen echt kan voorbereiden op de toekomstige arbeidsmarkt en maatschappij. Het is echter nog geen gelopen race: Kabinet en Tweede Kamer zijn nu aan zet.

Daarom doen 25 directeuren van digitale bedrijven nu de oproep om niet langer te treuzelen.

In hun oproep onderstrepen de directeuren het maatschappelijke belang. Zij schrijven: “Over de hele linie ontbreekt het in Nederland aan digitale vaardigheden. Niet alleen in de ict-sector, maar ook daarbuiten, in bestuurskamers en op de werkvloer, zijn de kennis en vaardigheden niet op het niveau dat Nederland nu en in de toekomst nodig heeft.”

Vanuit het onderwijs zelf wordt de urgentie ook gezien. Onderzoek dat deze maand naar buiten kwam liet zien dat leraren, ict-coördinatoren en schoolleiders van basisscholen de digitale vaardigheden van hun eigen leerlingen met een 4,9 beoordelen. Digitalisering is zowel de oorzaak van grote maatschappelijke transities als het antwoord erop. Maar die antwoorden komen alleen als we onze kinderen hier ook in onderwijzen. Kinderen die nu nog niet op school of thuis digitaal onderwezen worden komen op grote achterstand.

De ondertekenaars zijn van de grootste digitale bedrijven tot echte mkb’ers. De oproep staat open voor ieder bedrijf om mede te ondertekenen (ook voor niet-leden van NLdigital en minder digitale bedrijven). De volledige tekst staat op nldigital.nl/curriculum.