Ordina Nederland B.V.

Bedrijfsactiviteiten

Wij zijn Ordina. Samen vormen wij de grootste, lokale IT-dienstverlener in de Benelux. En dat zijn we niet zomaar. We zijn er altijd voor onze klanten en helpen hen om problemen op te lossen. We zorgen ervoor dat zij een digitale voorsprong krijgen en houden, zodat zij hun positie in de markt kunnen verbeteren.

We gebruiken technologie als antwoord op organisatie-uitdagingen en bedenken slimme en innovatieve oplossingen. Dat doen we van kop tot staart: we bedenken, bouwen én beheren toepassingen waar onze klanten mee geholpen zijn. Zodat zij de uitdagingen en veranderingen in hun sector voor zijn.

In welke sector dat is, maakt niet zoveel uit. We werken voor klanten in de financiële dienstverlening, overheid, industrie en zorg. Om voor klanten herkenbaar te maken wat we voor ze kunnen betekenen, bieden we onze diensten in vijf businessproposities aan. Nieuwsgierig? Kijk dan op onze website!

Showcase

Online boeien en palen boeken

“ Met dit nieuwe systeem boek je een ligplaats binnen enkele minuten.”

Ordina realiseert nieuw online boekingssysteem voor Rotterdamse haven

Schepen die een haven aandoen willen zo min mogelijk tijd verspillen, want iedere dag dat een schip stil ligt kost geld. Met de realisatie van KING 3.0, het nieuwe boekingssysteem voor boeien en palen, kunnen agentschappen eenvoudig online een gegarandeerde ligplaats boeken voor zeeschepen tot 400 meter.

29 ligplaatsen

Verspreid over meerdere locaties heeft de haven van Rotterdam, vanaf de Maasvlakte tot aan Dordrecht, 29 ligplaatsen met boeien en palen in het water. Schepen liggen hierdoor stevig en veilig verankerd. Het overslaan van lading, bunkeren, reparaties uitvoeren en schoonmaken; al die werkzaamheden kunnen op het water aan de boeien en palen worden gedaan. Agentschappen regelen in opdracht van de rederij of de ladingeigenaren eenvoudig een ligplaats voor zo’n schip.

Telefoontjes

Een team van Ordina Clockwork heeft, in samenwerking met Havenbedrijf Rotterdam, het boekingsysteem opgeleverd dat in september 2019 live is gegaan. Volgens Amanda de Bruine, product owner en business manager STS Operations Industry & Bulk Cargo, werkt het systeem vanaf de lancering uitstekend. “Het grote voordeel van het nieuwe boekingssysteem is dat agentschappen niet meer te hoeven te bellen met het Havenbedrijf om een plek te reserveren. In de oude situatie kon je alleen reserveren en kwam je op een wachtlijst te staan en wist je nooit zeker of je een plek kon krijgen. Dit betekende dat er per dag minimaal honderd telefoontjes werden gepleegd. Nu met het nieuwe systeem weet de agent direct waar hij aan toe is en heb je een gegarandeerde plek als je boekt. De agent hoeft in het systeem alleen datum van aankomst, verblijfsduur, naam en lengte van het schip in te voeren en ziet direct een overzicht van de beschikbare boeien en palen.”

Planning efficiënter

KING 3.0 biedt nog een ander voordeel volgens Amanda de Bruine. “De planning is veel efficiënter. In de oude situatie kon een agent niet zelf boeken waardoor er wachtrijen van schepen konden ontstaan. Ook moest de planning voortdurend in de gaten worden gehouden of de schepen op tijd vertrokken. Met wat slimme aanpassingen in de gebruikersregels en met het invoeren van dit nieuwe systeem is dat verleden tijd. We zien zelfs dat de verblijftijd van een schip is verkort en dat de agenten onderling ook meer samenwerken. Zo creëert het Havenbedrijf meer capaciteit en draait het nieuwe boekingssysteem bij aan een slimme haven.”

Verantwoordelijkheid

Bij het ontwerp van het systeem hebben de developers van Ordina Clockwork intensief samengewerkt met het Havenbedrijf. Amanda de Bruine: “Clockwork heeft een belangrijke rol gespeeld vanaf het designidee en het bouwen tot uiteindelijke de oplevering van het tastbare product. Het leuke aan het team was dat ze ook de volle verantwoordelijkheid namen voor het product en per se alles goed wilden hebben. Dat resulteerde in mooie ideeën en veel creativiteit.”

Ordina’s ‘Credit Guards’ ondersteunen Rabobank

“ Dat hebben we niet eerder meegemaakt: dat een team zo snel up en running was.”

Alert, snel en zorgvuldig

Met creditcardfraude zijn grote bedragen gemoeid. Niet voor niets investeren criminelen telkens weer in nieuwe manieren om bestaande beveiligingsmaatregelen te omzeilen. Zo lukt het ze om financiële instellingen in de digitale wereld van vandaag de dag te snel af te zijn. Het is voor banken dan ook van groot belang om hun klanten en zichzelf goed te beschermen tegen dit soort criminele activiteiten. Alertheid, snelheid en zorgvuldigheid zijn daarbij geboden, vindt de Rabobank. De bank had de administratie van haar creditcards uitbesteed aan een externe partij. Op het in huis halen van die administratie in 2020, moest dit jaar ook de fraudedetectie van de bank worden voorbereid. Ordina ondersteunt daarbij.

Multidisciplinair team

Ordina introduceerde een High performance team, een vijfkoppig multidisciplinair team, dat al snel bekend stond als de ‘Credit Guards’ van de bank. Opdrachtgever Cor Henzen, deliverymanager binnen Compliance IT, was meteen onder de indruk van het team. “Eind januari  2019 vroegen wij Ordina om dit te gaan doen, begin maart stond er een volledig voorbereid team op de stoep. Nooit eerder heb ik meegemaakt dat een team zo snel up en running was.” De IT’ers van Ordina verrijkten de creditcard transactieketen met het RiskShield-pakket van Inform. De algoritmes van dit pakket geven de fraude-analisten van de bank automatisch een signaal wanneer een transactie afwijkt van het normale patroon. Daarmee kunnen deze specialisten dan direct ingrijpen. Flexibel aanpassen “Dit gebeurt as we speak met minimale vertraging en luistert allemaal nauw”, aldus Cor Henzen. “Het gewone betalingsverkeer is al secondewerk, bij creditcards zit er wat meer tijd tussen, maar daar zijn de systemen royaal op berekend. En we kunnen het allemaal flexibel aanpassen aan eventuele veranderingen in de fraudepatronen.” De nieuwe fraudedetectie werkt nu overigens al voor een selecte groep family and friend-kaarthouders. Eind januari 2020 moet de administratie van de eerste tienduizend Rabobankcreditcards overgaan, in februari en maart volgt dan de rest.

Vooroplopen

Cor Henzen erkent dat dit is een groot project en een belangrijke verandering voor de bank is. “Maar Ordina heeft het waargemaakt en we lopen hiermee zeker voorop.” De Rabobank werkt voor de bulk van haar IT gewoonlijk samen met vier grote Indiase preferred suppliers, maar voor deze klus koos de bank een partij dichter bij huis. Die samenwerking bevalt uitstekend, zegt Cor Henzen. “Naar aanleiding hiervan werken er nu inmiddels zes High performance teams van Ordina op spoedklussen binnen de bank. Dit smaakt dus naar meer.”

Categorieën

Leverancier van:

  • Software
  • Hardware
  • Infrastructuur
  • Advies en ondersteuning

Specialiteiten:

  • Ontwikkeling maatwerksoftware
  • Ontwikkeling standaardsoftware
  • Ontwikkeling mobiele applicaties
  • Software component ontwikkeling
  • Datacenter
  • Beveiliging
  • Dataopslag
  • Cloud Services / Platofrm
  • Platform
  • Communicatiediensten
  • Ecommerce
  • Implementatiepartner
  • Consultancy
  • Online Marketing
  • Webdevelopment
  • Detachering
  • Securityprovider
  • Kennis, scholing en ontwikkeling
  • Software testing
  • System integrators
  • Datamining en dataontsluiting
  • Quality en auditing
  • AI (Artificial Intelligence)
  • Machine Learning
  • Virtual Reality
  • Augmented Reality
  • Smart Cities
  • Smart Workspaces
  • Cloud Computing

Richt zich op:

  • MKB
  • Grote organisaties