Zo is je bedrijf zichtbaar voor jong tech-talent

ARBEIDSMARKT, DIVERSITEIT EN INCLUSIE, HRM

“Veel jonge, afgestudeerde tech-talenten zijn mensen die inhoudelijk veel van het vak houden. Het zijn niet de meest vooruitstrevende mensen die in allerlei commissies zitten, bestuursjaren doen of een exchange naar het buitenland”, vertelt Quincy Dalh van lidbedrijf Hello Mentor. Oftewel: de relevante arbeidsmarkt waarop ze gaan acteren kennen ze helemaal niet zo goed. Hoe zorg jij ervoor dat dit talent jou toch vindt? Quincy en zijn collega Katharina geven vier tips waarmee jij je zichtbaarheid vergroot.

1. Zorg voor direct contact

Katharina raadt bedrijven aan om persoonlijk contact te zoeken met studenten en starters. “Veel it-bedrijven zetten voor werving van nieuw personeel technologie in, zoals kunstmatige intelligentie of nieuwe hr-applicaties. Maar er zit juist ook veel waarde in het persoonlijke contact.” Hoe krijg je dan persoonlijk contact met de jonge it-talenten? Katharina: “Bijvoorbeeld via gastlessen of carrièreadvies op hogescholen en universiteiten. Een platform zoals Tomas helpt jou bij het vinden van zulke initiatieven.” Quincy: “Het is niet heel makkelijk om it-studenten te bereiken. Dus als je contact hebt, zorg dat je het niet verliest. Want via dat contact, kan je met meer talenten in contact komen.” 

2. Zoek complementoren

“Als je iets niet zelf kan, zoek dan complementoren of netwerkorganisaties die je kunnen helpen”, tipt Quincy. “IBM en Microsoft gingen ook samenwerken om computers te maken. Alleen was het ze niet gelukt.” Bedenk dus welke partijen jou kunnen aanvullen. Vind je het moeilijk om het verhaal van jouw bedrijf begrijpelijk te communiceren? Wil je wel gastlessen geven, maar heb je geen tijd voor de organisatie en administratie eromheen? Zou je graag een tweetalige website hebben, maar is je Engels niet geweldig? Zoek dan een organisatie die jou kan aanvullen. Quincy: “Ik snap dat de meeste it-bedrijven business as usual hebben. Daarom moet je ook niet alles zelf willen doen. Dat kost je uiteindelijk veel meer tijd en dus geld.” 

3. Wees inclusief

Er komt heel veel internationaal talent naar Nederland. En dat wordt alleen maar meer. Quincy: “Is jouw bedrijf divers en inclusief, of wil jouw bedrijf dit zijn? Laat het zien op je website. Zo spreek je een veel grotere groep talenten aan.” Katharina komt uit Oostenrijk en bevestigt dit: “Toen ik een baan zocht in Nederland, heb ik veelal bedrijven benaderd die inclusief zijn. Ik heb onder andere gesolliciteerd bij Hello Mentor omdat de website in het Engels is. Naast dat ik de website hierdoor goed begreep, wist ik ook dat ze openstaan voor niet-Nederlandstalig talent.”  

4. Laat zien wat je aan het doen bent

Ieder bedrijf heeft tegenwoordig een website met producten en/of diensten. En soms ook een werken-bij-pagina. Maar bekijkt de jonge generatie deze pagina’s wel? Quincy denkt van niet: “Die werken-bij-pagina’s lijken allemaal op elkaar. Je moet als bedrijf echt nadenken over hoe je jezelf gaat showcasen. Hoe vertel je jouw verhaal?” Laat dus zien wat je aan het doen bent. Pas als ze begrijpen wat jij doet en hoe, kunnen ze enthousiast worden om bij jou te werken. 

Continu zichtbaar zijn

Je kan je tegenwoordig nauwelijks onderscheiden door alleen maar een vacaturetekst online te plaatsen. “Eigenlijk is dat een beetje de oude manier van werven”, vertelt Quincy. “Je denkt: ik zet een vacature online en daar komt de unicorn uitrollen. Zo werkt het niet meer.” Zorg dat je continu bezig bent met zichtbaar zijn. Dan weet jong tech-talent jou veel beter te vinden! 

Over Hello Mentor

Hello Mentor begeleidt jong talent richting de arbeidsmarkt. Ze koppelen dit talent aan mentoren in het bedrijfsleven. Ze zijn dit jaar lid geworden van NLdigital. Wil je meer weten of contact opnemen? Bekijk dan de showcasepagina.

Naar showcasepagina

Dit artikel is geplaatst op 18 november 2021.