Verbeter de relatie met je klanten

SOFTWARE

Softwareleveranciers en klanten hebben vaak onenigheid over het juiste gebruik van softwarelicenties. Daar willen we wat aan doen! Daarom hebben we met onze leden en het CIO Platform richtlijnen ontwikkeld voor een succesvolle samenwerking. Onze collega Dirk van Roode licht 5 tips voor je uit.

Voor het laatst bijgewerkt in april 2021.

1. Organiseer regelmatig informatiesessies

We raden je aan de klant regelmatig te informeren over bijvoorbeeld de licentievormen, wijzigingen en nieuwe versies. Organiseer hiervoor drie of vier kennissessies per jaar. Deze sessies zijn géén salespitches. Klanten zouden hier actief bij aanwezig moeten zijn.

2. Maak een realistisch projectplan voor licentie-audits

Maak voor elke audit een realistisch projectplan waarin staat:

  • hoe het auditproces eruitziet.
  • via welke kanalen jullie met elkaar communiceren.
  • wat de tijdslijnen zijn.

3. Blijf redelijk, ook al valt dit niet mee

Heeft jouw klant software geïnstalleerd die zij nooit heeft gekocht, maar ook nooit heeft gebruikt? En was dit onoverkomelijk? Wees dan coulant. Lees meer in de Richtlijnen Succesvolle Samenwerking leverancier-gebruiker.

4. Geef je klant licentie-scenario’s bij divestment

Gaat je klant een deel van zijn bedrijf verkopen (divestment)? En gebruikt dit bedrijfsonderdeel jouw software? Dan zou je klant jou zo snel mogelijk om advies moeten vragen: welke licentie-scenario’s kan jij haar bieden zodat haar situatie na de verkoop kosteneffectief is?

5. Bied conversie aan naar cloudoplossingen

We vragen jou om overgangsmogelijkheden aan te bieden voor bestaande licentiestructuren naar cloudoplossingen. Biedt jouw bedrijf SaaS-, PaaS- of Iaas-oplossingen? Dan is je afrekenmodel waarschijnlijk op basis van het gemeten gebruik. Zo kan je klant up- of downscalen, tenzij jullie anders zijn overeengekomen in de cloudovereenkomst. Lees meer in de Richtlijnen Succesvolle Samenwerking leverancier-gebruiker.

Richtlijnen voor een succesvolle samenwerking

Op 18 maart publiceerde NLdigital samen met het CIO Platform Nederland de Richtlijnen Succesvolle Samenwerking leverancier-gebruiker. Ook bieden we samen een aantal sessies aan over dit onderwerp. Houd hiervoor onze agenda in de gaten.

Meer weten?

Wil jij meer weten over de richtlijnen of meepraten? Neem dan contact op met onze collega Dirk van Roode.

NLdigital respecteert jouw privacy. Daarom geven we je de controle over de manier waarop wij met je data omgaan.

In onze privacyverklaring lees je hoe we dat doen. Hieronder lees je over de cookies die we gebruiken.

Privacystatement
Instellingen

NLdigital respecteert jouw privacy

Daarom geven we je de controle over de manier waarop wij met je data omgaan. In onze privacyverklaring lees je hoe we dat doen. Hieronder lees je over de cookies die we gebruiken.

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het tonen van de website en de bijbehorende functionaliteit, en voor het uitvoeren van de gevraagde dienstverlening.

Lees meer

We optimaliseren continu onze website. Daarvoor analyseren we websitebezoek via Google Analytics. Dit hebben we op de privacyvriendelijke wijze, volgens de handleiding van de Autoriteit Persoonsgegevens, ingericht.

Lees meer

Met Linkedincampagnes introduceren we ons collectief en onze diensten in de digitale sector. We slaan gegevens over websitebezoek op om de effectiviteit van onze advertenties te meten, om advertenties te leveren die relevant zijn en om het aantal keren dat je een advertentie ziet te beperken.

Lees meer
Vergeet alles Jouw voorkeuren zijn verwijderd