Zo houd je je medewerkers creatief in coronatijd

HRM

Door de coronamaatregelen ervaart een groot aantal ict-bedrijven dat er minder innovatie en creativiteit is in de teams. En dit heeft volgens hen een negatieve invloed op de medewerkers. “Bij ons zijn er juist hele mooie dingen tot stand gekomen.” Lees hoe PQR creativiteit stimuleert, ook in coronatijd.

Structuur in communicatiemomenten

Veel individuen voelen dat creativiteit ontstaat als je mensen tegenkomt. Dit is volgens managing director Marco Lesmeister het grootste corona-gerelateerde probleem. “Als je met elkaar praat, prikkel je elkaars gedachten”, vertelt hij. Verbinding zorgt dus voor creativiteit. Maar doordat iedereen thuiswerkt, mis je de spontane gesprekjes. Bijvoorbeeld die bij de koffieautomaat. Marco: “Wij hebben heel veel structuur gebracht in de momenten waarop we met elkaar kunnen communiceren. Dit maakt dat mensen elkaar virtueel best vaak tegenkomen.”

Weekly Update Dagstarts per team Meet-up Friday
Elke vrijdagmiddag krijgen collega’s een update over belangrijke, lopende zaken. Bijvoorbeeld projecten, nieuwe collega’s, webinars en Covid-19. Ook is er ruimte om collega’s in het zonnetje te zetten, te feliciteren of om complimenten uit te delen. Elke ochtend heeft ieder team een digitale meeting van 15-30 minuten. Iedereen vertelt dan wat zij/hij gaat doen die dag en vraagt hulp als dat nodig is. Elk kwartaal is er een Meet-up Friday voor alle collega’s. De hele vrijdag staat dan in het teken van kennisdeling voor en door collega’s. En soms ook door klanten.

 

Interactie tussen teams

PQR zorgt ook voor verbinding tussen medewerkers met haar maandelijkse Inspire Actie. “Alle teams krijgen een klein budget waarmee ze iets organiseren wat de interactie stimuleert met één of meer andere teams”, vertelt HR-manager Emmely de Regt-Kruft. “Eén team organiseerde bijvoorbeeld een escaperoom. En medewerkers van verschillende teams werkten toen samen in het spel.” Naast medewerkers virtueel verbinden, stimuleert PQR haar medewerkers ook om geregeld naar buiten te gaan. “Creativiteit ontstaat ook door te wisselen van omgeving”, vertelt Emmely. “We organiseren vanuit HR bijvoorbeeld wandelingen op verschillende plekken in het land.”

De vergaderloze week

Creativiteit wordt ook gestimuleerd door een rustige omgeving waarin je je kunt focussen op je werk. Daarom besloot de directie van PQR tijdens de lockdown om een week lang alle interne meetings te cancelen. “We vinden het belangrijk om de balans tussen werk en privé goed te houden. Tijdens de lockdown waren onze kinderen thuis en het werk ging door. Iedereen moest meerdere ballen tegelijkertijd in de lucht houden. Zo kwamen we op het idee om een vergaderloze week in te plannen, waarin je meer tijd aan je familie, kinderen, hond, collega’s en naasten kon besteden”, vertelt Emmely. Ze gaan dit zeker nog een keer doen, maar in een iets andere vorm. Want een week is lang en het is lastig als je het kort van tevoren weet. “Maar het initiatief werd enorm gewaardeerd. Weten wat je collega’s bezighoudt en begrip tonen, speelt hierin een grote rol.”

Minder eenheidsworst

Marco ziet dat in je eentje thuiswerken ook een positief effect heeft op de creativiteit. “Mensen nemen meer verantwoordelijkheid in creatief worden op hun vakgebied”, vertelt hij. “Ik vroeg pas iemand om een security-portfolio te maken. Als hij op kantoor was geweest, weet ik zeker dat hij allemaal collega’s had betrokken die met security bezig zijn. Je krijgt dan een eenheidsworst.” Thuis is het lastiger om te overleggen met collega’s. Hierdoor heeft Marco een aantal hele goede ideeën gezien van collega’s van wie hij het niet had verwacht. “Ze moeten nu hun eigen creativiteit inzetten, en kunnen niet meteen gaan afstemmen en bijstellen. Zo krijgt je eigen creatieve plan een echte kans.”

Anders creatief

Bij hoge uitzondering mogen nieuwe medewerkers van PQR hun eerste werkdag naar kantoor toe. Zij krijgen daar een presentatie over de missie, strategie en visie door ceo Marijke. Ze hebben een bepaalde capaciteit op kantoor, dus in principe moeten alle ander medewerkers dan thuis blijven. “Ik heb pas een manager gecomplimenteerd om zijn creativiteit. Hij wacht zijn nieuwe medewerkers altijd buiten voor het kantoor op met een koffiekan. Want hij wil ze toch even persoonlijk welkom heten”, vertelt Emmely. Marco sluit af: “Ik denk helemaal niet dat we minder creatief zijn geworden, maar veel meer. Alleen op een andere manier.”

Over PQR

PQR implementeert sinds 1990 IT-infrastructuren en maakt zo rust voor haar klanten. Er werken 180 mensen bij PQR. En dat deze mensen het naar hun zin hebben, is voor PQR heel belangrijk. Marco: “Wij verdienen onszelf met het enthousiasme van onze mensen.” PQR is dit jaar 25 jaar lid van NLdigital. Wil je meer weten of contact opnemen? Bekijk dan hun showcasepagina.

Naar showcasepagina

Dit artikel is geplaatst op 12 maart 2021.