Whitepaper: Wet Ingroeiquotum en streefcijfers
Veel bedrijven in de digitale sector erkennen het belang van diversiteit en inclusie in hun vakgebied wel. Toch toont de praktijk aan dat ruim 42% van de bedrijven nog geen enkele stap heeft gezet op dit gebied. Tijd voor verandering. Op 1 januari 2022 trad de Wet Ingroeiquotum en streefcijfers in werking, die moet zorgen voor een eerlijkere man-vrouwverhouding in de top van het bedrijfsleven. Wat houdt deze wet in en wat moet je doen om je eraan te houden? We leggen het je uit in een whitepaper.
Belang
De wet is het resultaat van jarenlange discussies en onderzoek naar de scheve verhoudingen in het bedrijfsleven. Voordat de wet van kracht ging waren er al vrijwillige streefcijfers, maar deze werden te vaak niet gehaald. Hierdoor werd de roep om een quotum steeds luider.
Verplichte quota en streefcijfers voor gendergelijkheid zijn ook hard nodig om het vooruitstrevende karakter van het Nederlandse bedrijfsleven vast te houden. We worden momenteel aan alle kanten ingehaald door landen die hier al langer mee bezig zijn, met positieve resultaten. Zoals in Noorwegen, waar ze maar liefst 40 procent vrouwen in topfuncties hebben.
Hoe werkt de wet?
Het ingroeiquotum geldt voor beursgenoteerde bedrijven in Nederland. Dat zijn er ongeveer honderd. Bij deze bedrijven moet volgens de wet tenminste een derde van de Raad van Commissarissen (RvC) uit vrouwen bestaan en een derde uit mannen.
Valt jouw bedrijf hieronder? Check het in de whitepaper!
Hoe stel je streefcijfers en plannen op?
De Sociaal Economische Raad (SER) heeft een stappenplan ontwikkeld voor het opstellen van doelen op het gebied van diversiteit.
Check het stappenplan en verdere uitleg over de Wet Ingroeiquotum en streefcijfers in het whitepaper. Je kunt deze aanvragen door het invullen van onderstaand formulier.
Gerelateerde artikelen

Van initiatief tot impact: hoe de Taskforce Diversiteit en Inclusie het verschil maakte in de digitale sector

Nieuwe naam, vertrouwde missie: Taskforce Diversiteit en Inclusie wordt Digitaal Talent
