Verbeter de relatie met je klanten
Softwareleveranciers en klanten hebben vaak onenigheid over het juiste gebruik van softwarelicenties. Daar willen we wat aan doen! Daarom hebben we met onze leden en het CIO Platform richtlijnen ontwikkeld voor een succesvolle samenwerking. Onze collega Dirk van Roode licht 5 tips voor je uit.
1. Organiseer regelmatig informatiesessies
We raden je aan de klant regelmatig te informeren over bijvoorbeeld de licentievormen, wijzigingen en nieuwe versies. Organiseer hiervoor drie of vier kennissessies per jaar. Deze sessies zijn géén salespitches. Klanten zouden hier actief bij aanwezig moeten zijn.
2. Maak een realistisch projectplan voor licentie-audits
Maak voor elke audit een realistisch projectplan waarin staat:
- hoe het auditproces eruitziet.
- via welke kanalen jullie met elkaar communiceren.
- wat de tijdslijnen zijn.
3. Blijf redelijk, ook al valt dit niet mee
Heeft jouw klant software geïnstalleerd die zij nooit heeft gekocht, maar ook nooit heeft gebruikt? En was dit onoverkomelijk? Wees dan coulant. Lees hier meer over in de Richtlijnen Succesvolle Samenwerking leverancier-gebruiker.
4. Geef je klant licentie-scenario’s bij divestment
Gaat je klant een deel van zijn bedrijf verkopen (divestment)? En gebruikt dit bedrijfsonderdeel jouw software? Dan zou je klant jou zo snel mogelijk om advies moeten vragen: welke licentie-scenario’s kan jij haar bieden zodat haar situatie na de verkoop kosteneffectief is?
5. Bied conversie aan naar cloudoplossingen
We vragen jou om overgangsmogelijkheden aan te bieden voor bestaande licentiestructuren naar cloudoplossingen. Biedt jouw bedrijf SaaS-, PaaS- of Iaas-oplossingen? Dan is je afrekenmodel waarschijnlijk op basis van het gemeten gebruik. Zo kan je klant up- of downscalen, tenzij jullie anders zijn overeengekomen in de cloudovereenkomst. Lees meer in de Richtlijnen Succesvolle Samenwerking leverancier-gebruiker. Here you will find the guideline in English.
Meer weten?
Wil jij meer weten over de richtlijnen of meepraten? Neem dan contact op met onze collega Dirk van Roode.