6 belemmeringen voor informatica onderwijs voor meisjes

Nieuw onderzoek toont aan dat de meerderheid van de meisjes in Europa nooit informatica onderwijs heeft gehad op school. In een rapport van Google worden zes belangrijke belemmeringen genoemd die van invloed zijn op de deelname van meisjes aan informatica onderwijs.

Computer onderwijs wordt beschouwd als een fundamentele vaardigheid, naast lezen, schrijven en wiskunde. Toch wordt het als verplicht basisschoolvak maar gegeven in 12 van de 37 landen die deel uitmaken van Eurydice (netwerk dat uitlegt hoe onderwijssystemen in Europa georganiseerd zijn en hoe ze werken).

Verder is een bekend probleem dat er ondervertegenwoordiging is van minderheidsgroepen, waaronder vrouwen. Dit betekent verlies aan talent, diversiteit en economische kansen.

Onderzoek: 6 belemmeringen

Google heeft opdracht gegeven een nieuw onderzoek uit te voeren naar waarom de genderkloof in informatica opleidingen in Europa blijft bestaan. Ze hebben dit gedaan aan de hand van interviews en enquêtes met meer dan 3000 studenten en onderwijsleiders in Europa. Hieruit komen zes belangrijke belemmeringen naar voren die van invloed zijn op de deelname van meisjes aan informaticastudies:

1. Informatica wordt niet gezien als een vaardigheid

Computer onderwijs wordt gezien als een specifiek onderwerp en niet als een vaardigheid die ontwikkeld moet worden. Terwijl, wanneer het geïntegreerd wordt met andere vakken, 41 procent van de meisjes geïnteresseerd is hierin.

2. Rolmodellen zijn belangrijk, maar het gaat niet alleen om meer

Tijdens hun hele onderwijsperiode moeten meisjes en jonge vrouwen worden blootgesteld aan een eerlijke en gevarieerde vertegenwoordiging van herkenbare identiteiten (leeftijd, geslacht, seksuele geaardheid, prestaties en vaardigheden.

3. Leraren krijgen niet de juiste ondersteuning

Er is voor leraren meer nodig om leerlingen te betrekken. Om het vak effectief te kunnen onderwijzen hebben de docenten vaak niet genoeg kennis, middelen of tijd.

4. Kloof tussen wat ze leren en de werkelijkheid

Wat de leerlingen op school leren aan informatica komt niet overeen met hoe informatica er in het dagelijkse leven uitziet. Studenten weten ook niet hoe dit vak nuttig kan zijn voor andere vakken en hun eigen interesses.

5. Ouders supporten vaak niet voldoende

Veel ouders begrijpen niet wat informatica is en vinden het daardoor ook lastiger om met hun kinderen over te praten. Terwijl ouders een grote invloed hebben op het succes van hun kinderen.

6. Weinig peer-netwerken in informatica

Vooral voor meisjes is ondersteuning door leeftijdsgenoten heel belangrijk voor het opbouwen van vertrouwen. Uit het onderzoek blijkt dat meisjes soms meer vertrouwen hebben in hun eigen kunnen voor het vak als meer van hun vrienden dit vak ook zouden volgen.

Lees het hele rapport hier.


Deel via:

Gerelateerde artikelen

Van initiatief tot impact: hoe de Taskforce Diversiteit en Inclusie het verschil maakte in de digitale sector

Een sterke community, tastbare impact en blijvende kennis: de nalatenschap van de Taskforce Diversiteit en Inclusie is niet te missen....
Digitaal Talent

Nieuwe naam, vertrouwde missie: Taskforce Diversiteit en Inclusie wordt Digitaal Talent

Na drie jaar bouwen aan meer diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie (DEI) in de digitale sector, krijgt de Taskforce Diversiteit en...
Digitaal Talent

Terugkomdag Werkgroep Taskforce Diversiteit en Inclusie

Op 19 februari kwam de Taskforce Diversiteit en Inclusie opnieuw bijeen om terug te blikken op de afgelopen periode en...
Digitaal Talent