Onderzoek Ipsos I&O: meeste kiezers zien sterke digitale economie als sleutel tot toekomst Nederland 

Uit nieuw Ipsos I&O-onderzoek in opdracht van NLdigital blijkt: brede steun voor omscholing, digitale veiligheid en eigen technologie in Nederland.

In aanloop naar de verkiezingen toont onderzoek van Ipsos I&O in opdracht van branchevereniging NLdigital aan dat een ruime meerderheid van de Nederlanders (63%) een sterke digitale economie ziet als cruciaal voor Nederlandse onafhankelijkheid en veiligheid, meer dan tienmaal het aantal dat dit niet zo ziet (6%). We zien helaas dat nog slechts 18% regelmatig AI-toepassingen gebruikt op het werk, terwijl bijna de helft (48%) denkt dat digitale ontwikkelingen het werk makkelijker kunnen maken. 

Opvallende uitkomsten 

We zien dergelijke duidelijke meerderheden op andere plekken zelfs nog meer uitgesproken, wat des te meer onderstreept hoezeer Nederlanders het belang van digitalisering van onze economie en maatschappij inzien: 

NLdigital: digitalisering als volwaardige transitie 

“Dit onderzoek laat duidelijk zien dat digitalisering voor Nederlanders geen bijzaak meer is, maar een randvoorwaarde voor onze toekomst,” zegt Dagmar Lens, directeur van NLdigital. “De oproep is helder: burgers verwachten meer regie van de overheid.  Digitalisering is de sleutel voor ons toekomstige welvaart. We moeten digitaliseren of we verarmen. Het wordt tijd dat dit besef ook in Den Haag verder doordringt.” 

Tegelijk is ook zichtbaar dat het maar voor 1 op de 50 kiezers een doorslaggevend thema is, wat verklaart waarom de politiek nog steeds te weinig aandacht ervoor heeft. Digitale technologie is bij uitstek ondersteunend: snellere processen, betrouwbare systemen en betere dataverwerking zijn niet waar we van dromen. Maar we zien tegelijk dat Nederlanders wel zien dat digitalisering nodig is voor het verwezenlijken van onze dromen. 

Over het onderzoek 

Het onderzoek werd uitgevoerd door Ipsos I&O van 12 tot 16 september 2025 onder 1.006 Nederlanders via het I&O Research Panel. De resultaten zijn gewogen op geslacht, leeftijd, regio, opleidingsniveau en stemgedrag bij de TK-verkiezingen van 2023 en is daarmee representatief voor de volwassen Nederlanders op deze kenmerken. 


Deel via:

Jessica Meijer

Communicatiespecialist
Neem contact op met
Jessica Meijer

Het laatste nieuws

ABRO: Nieuwe beveiligingseisen voor leveranciers aan Rijksoverheid en Politie

Vanaf 2026 geldt met ABRO één uniform stelsel van beveiligingseisen voor leveranciers aan de Rijksoverheid en Politie, gericht op het beschermen van de nationale veiligheid tegen onder andere spionage en sabotage. Leveranciers moeten rekening houden met strengere, proportioneel toegepaste eisen op gebieden als cyber, cloud en ketenbeveiliging, waarbij het Nationaal Bureau Industrieveiligheid toeziet op de naleving.
Politiek & wetgeving

Wat betekent de verkiezingsuitslag voor de digitale sector? 

Nu de verkiezingsuitslag op hoofdlijnen vastgesteld is, kunnen we voorzichtig mogelijke coalities in kaart gaan brengen. We kijken naar reële coalities op basis van de uitslag, wat partijen eerder zelf uitgesproken hebben, en ook zetelaantallen in de Eerste Kamer. Met behulp van onze analyse van de verkiezingsprogramma’s kijken we ook vooruit naar wat deze coalities zullen betekenen voor de digitale sector. Met VNO-NCW en MKB-Nederland delen wij in ieder geval de visie dat de politiek geen tijd te verliezen heeft en nú werk moet maken van een stabiel en daadkrachtig kabinet. 
Politiek & wetgeving

NLdigital: Volt meest digitaal, CDA verrassende binnenkomer kopgroep

NLdigital analyseerde alle partijprogramma’s op digitale thema’s: Volt scoort het hoogst, gevolgd door VVD, D66 en verrassend CDA. De Verkiezingsmatrix laat grote verschillen zien per thema: innovatie en AI krijgen veel aandacht, maar cybersecurity en digitale overheid blijven onderbelicht. NLdigital ziet bij een mogelijke nieuwe coalitie met VVD, CDA en D66 kansen voor serieuze stappen in de digitale economie.
Politiek & wetgeving

Nieuwe manager grootzakelijk bij NLdigital: Jochem de Groot start als hoofd Beleid & Public Affairs

Jochem de Groot is gestart als manager grootzakelijk en hoofd Beleid & Public Affairs bij NLdigital. Met zijn brede ervaring op het snijvlak van technologie, beleid en strategie gaat hij zich richten op thema’s als digitale autonomie en AI-regulering. Jochem wil een brug slaan tussen de grootzakelijke achterban en beleidsmakers in Den Haag en Brussel.
Politiek & wetgeving

NLdigital lanceert NLdigital Voorwaarden 2025 

NLdigital brengt nieuwe algemene voorwaarden voor IT-bedrijven op de markt. Deze NLdigital Voorwaarden 2025 vervangen de veelgebruikte NLdigital Voorwaarden uit...
Politiek & wetgeving