Noodgedwongen digitalisering kan een blijvend, positief effect hebben

Nu we massaal thuiswerken maken vele bedrijven een versnelde digitale transformatie door. Grotendeels met succes, maar er blijft aandacht nodig voor digitale inclusie, zegt Lotte de Bruijn, directeur van branchevertegenwoordiger NLdigital, in een interview voor de campagne Future of Work.

Er speelt zich veel drama af in de wereld, benadrukt De Bruijn. Tegelijkertijd ziet ze bedrijven een positieve, digitale inhaalslag maken, gefaciliteerd door de bedrijven die haar organisatie vertegenwoordigt. “Van verzet naar versnelling”, noemt ze het. Veel bedrijven zijn vlot overgeschakeld op virtueel vergaderen en samenwerken.

En er is een forse stijging in online webinars, kennissessies en soms zelfs hele evenementen te zien. Blijvende kansen ziet de directeur daarbij ook voor de zorg. “Denk aan zorg op afstand, zoals digitale consulten. Hopelijk wordt dat gezien als een middel om beter voor patiënten te zorgen.”

Inclusie

Tegelijkertijd haalt de overgang wel een ander punt naar voren: digitale inclusie. Enerzijds is dat zorgen dat de juiste apparatuur aanwezig is om remote te kunnen werken. Anderzijds moeten mensen ook over de juiste vaardigheden beschikken om deel te nemen aan het online verkeer.

Niet alleen op het vlak van hoe om te gaan met moderne systemen, maar ook wat betreft veiligheid en privacy. Daar is nog een flinke stap in te zetten, meent De Bruijn. Waarbij niet alleen ouderen een kwetsbare groep zijn.

“Ook digital natives gebruiken gerust videoconferentie oplossingen die niet veilig zijn. Dat je gewend bent om met technologie om te gaan, betekent niet dat je basiskennis van zaken als privacy en waar je wel en niet op moet klikken op orde is.”

Taboe

Het is mede de reden waarom NLdigital erop aanstuurt om deze kennis al vanaf het primair onderwijs mee te geven. Zodat het een vanzelfsprekend onderdeel van het leven en werken van mensen wordt. Waar dus ook een rol voor de werkgever ligt.

We doen alsof digitalisering ons overkomt, maar je weet dat het staat te gebeuren en zult er op een verantwoordelijke wijze mee om moeten gaan, stelt De Bruijn. Dat in ogenschouw genomen, kan de maatschappij positiever uit de crisis komen.

“Ik hoop van harte dat de huidige digitalisering een blijvend effect heeft. Vanwege duurzaamheidsaspecten, zoals minder files en minder uitstoot, en doordat veel medewerkers thuis rustig en efficiënt kunnen werken. Het doorbreekt een taboe bij bedrijven die dat voorheen nog niet faciliteerden.”

Prikkels

Dat mensen nooit meer naar kantoor hoeven komen, zoals Twitter-baas Jack Dorsey onlangs aangaf, voert wat ver, stelt De Bruijn. Maar een extra thuiswerkdag en de tijd dat mensen wel op kantoor zijn efficiënter gebruiken, klinkt wat haar betreft aannemelijk. Dat zal echter alleen succesvol zijn als we ook aandacht hebben voor ‘afschakelen’, voegt ze toe.

“Het nadeel van altijd online zijn, is dat je altijd aan staat. Offline moet echt offline zijn. De prikkels doen iets met je.” Concluderend beschikken bedrijven door de huidige situatie inmiddels dus over de benodigde infrastructuur om thuiswerken te faciliteren. Het is aan de mens om de juiste balans te vinden.

 

Dit artikel verscheen eerder op het platform van Future of Work. Lees andere relevante content uit deze campagne.


Deel via:

Het laatste nieuws

Wat betekent de verkiezingsuitslag voor de digitale sector? 

Nu de verkiezingsuitslag op hoofdlijnen vastgesteld is, kunnen we voorzichtig mogelijke coalities in kaart gaan brengen. We kijken naar reële coalities op basis van de uitslag, wat partijen eerder zelf uitgesproken hebben, en ook zetelaantallen in de Eerste Kamer. Met behulp van onze analyse van de verkiezingsprogramma’s kijken we ook vooruit naar wat deze coalities zullen betekenen voor de digitale sector. Met VNO-NCW en MKB-Nederland delen wij in ieder geval de visie dat de politiek geen tijd te verliezen heeft en nú werk moet maken van een stabiel en daadkrachtig kabinet. 
Politiek & wetgeving

NLdigital: Volt meest digitaal, CDA verrassende binnenkomer kopgroep

NLdigital analyseerde alle partijprogramma’s op digitale thema’s: Volt scoort het hoogst, gevolgd door VVD, D66 en verrassend CDA. De Verkiezingsmatrix laat grote verschillen zien per thema: innovatie en AI krijgen veel aandacht, maar cybersecurity en digitale overheid blijven onderbelicht. NLdigital ziet bij een mogelijke nieuwe coalitie met VVD, CDA en D66 kansen voor serieuze stappen in de digitale economie.
Politiek & wetgeving

Nieuwe manager grootzakelijk bij NLdigital: Jochem de Groot start als hoofd Beleid & Public Affairs

Jochem de Groot is gestart als manager grootzakelijk en hoofd Beleid & Public Affairs bij NLdigital. Met zijn brede ervaring op het snijvlak van technologie, beleid en strategie gaat hij zich richten op thema’s als digitale autonomie en AI-regulering. Jochem wil een brug slaan tussen de grootzakelijke achterban en beleidsmakers in Den Haag en Brussel.

NLdigital lanceert NLdigital Voorwaarden 2025 

NLdigital brengt nieuwe algemene voorwaarden voor IT-bedrijven op de markt. Deze NLdigital Voorwaarden 2025 vervangen de veelgebruikte NLdigital Voorwaarden uit...
Contracten & voorwaarden

Staatssecretaris en wethouder trappen uitgifte overheidslaptops af om digitale kloof te verkleinen

Staatssecretaris Eddie van Marum en wethouder Abdelhaq Jermoumi gaven in Leiden het startsein voor de uitgifte van opgeknapte overheidslaptops aan mensen in een financieel kwetsbare positie. De samenwerking tussen Stichting Allemaal Digitaal en het ministerie van Binnenlandse Zaken moet helpen de digitale kloof te verkleinen en toegang tot online overheidsdiensten te verbeteren. De gedoneerde laptops zijn duurzaam hergebruikt en worden gekoppeld aan lokale ondersteuning om digitale vaardigheden te versterken.
Digitaal meedoen