Duizenden kinderen en ouderen zitten thuis zonder toegang tot internet

Minimaal 15.000 Nederlanders beschikken op dit moment niet over de benodigde middelen om digitaal mee te kunnen doen. Die conclusie kunnen we een week na de start van de campagne #allemaaldigitaal trekken. NLdigital werkt samen met de overheid en maatschappelijke organisaties aan het gecoördineerd inzamelen en uitdelen van laptops en tablets. Mede dankzij de steun en inzet van leden staat de teller nu op 1500 devices. Maar de vraag is vele malen groter.

Via de campagne kwamen er alleen al ruim 10.000 nieuwe aanvragen binnen voor laptops voor schoolkinderen. En dagelijks komen er nieuwe verzoeken bij. Ook buiten het onderwijs is de vraag groot; onder zorginstellingen, welzijnsorganisaties, wijkteams en andere maatschappelijke organisaties is de behoefte aan laptops en tablets enorm. De gemeente Amsterdam heeft bijvoorbeeld in een week tijd al 4000 aanvragen gekregen vanuit deze doelgroepen. Omdat binnen #allemaaldigitaal diverse organisaties en initiatieven hun krachten bundelen, ontstaat er een scherper beeld van hoe groot de behoefte werkelijk is.

“Het gaat om groepen die sowieso al minder goed zichtbaar zijn. Nu iedereen vanwege Corona gedwongen thuis zit, dreigen deze mensen nog verder te isoleren. Dat moeten we echt voorkomen.”

Laurentien van Oranje, die namens de Alliantie Digitaal Samenleven bij het project betrokken is.

Om aan de vraag te kunnen voldoen bundelt #allemaaldigitaal al het beschikbare aanbod aan nieuwe en gebruikte laptops en tablets. In een week tijd zijn er 1500 gebruikte laptops gedoneerd, die door vrijwilligers van Centralpoint, PQR en NEG-ITSolutions professioneel en veilig worden leeggehaald en opgeknapt. Via KPN en VodafoneZiggo worden er zo nodig ook internetverbindingen met wifi aangeboden.

Ook financiële bijdrages welkom

De campagne accepteert daarnaast ook financiële bijdrages, waarmee ze zelf refurbished laptops kan aanschaffen. Zo doneerde BNP Paribas een bedrag waarmee 1000 apparaten kunnen worden ingekocht voor schoolkinderen.

Geert Lippens, CEO BNP Paribas Nederland:

“Vandaag meer dan ooit groeit het belang van digitale technologie in de samenleving explosief. We moeten ervoor zorgen dat de kloof tussen mensen in onze samenleving niet groter wordt. Het lijkt me onacceptabel dat er vandaag kinderen zijn die hun schoolwerk niet kunnen doen simpelweg omdat zij geen laptop of tablet hebben. Daar willen wij met onze bijdrage graag bij helpen”

 

We hopen op meer van dit soort donaties om op korte termijn zo veel mogelijk mensen te kunnen helpen:

Lotte de Bruijn, directeur van NLdigital: “Het is waanzinnig hoe veel hulp en positieve reacties we al hebben gekregen, maar om iedereen te helpen moet er nog echt een schepje bovenop.” z “Het is de komende weken alle hens aan dek: of je nu laptops hebt liggen of een financiële donatie kunt doen, alle hulp is welkom.”

 


Deel via:

Het laatste nieuws

NLdigital en overheid starten dialoog over soevereine cloud voor Nederland

Nederland ICT heeft samen met het Nationaal Register en met steun van VNO-NCW onderzoek gedaan naar kennis van digitalisering in de boardroom. 12 maart wordt het rapport overhandigd in Den Haag aan Hans de Boer, voorzitter van VNO-NCW. Ben je lid van Nederland ICT en directielid, dan ben je van harte uitgenodigd om aanwezig te zijn.
Politiek & wetgeving

ABRO: Nieuwe beveiligingseisen voor leveranciers aan Rijksoverheid en Politie

Vanaf 2026 geldt met ABRO één uniform stelsel van beveiligingseisen voor leveranciers aan de Rijksoverheid en Politie, gericht op het beschermen van de nationale veiligheid tegen onder andere spionage en sabotage. Leveranciers moeten rekening houden met strengere, proportioneel toegepaste eisen op gebieden als cyber, cloud en ketenbeveiliging, waarbij het Nationaal Bureau Industrieveiligheid toeziet op de naleving.
Politiek & wetgeving

Wat betekent de verkiezingsuitslag voor de digitale sector? 

Nu de verkiezingsuitslag op hoofdlijnen vastgesteld is, kunnen we voorzichtig mogelijke coalities in kaart gaan brengen. We kijken naar reële coalities op basis van de uitslag, wat partijen eerder zelf uitgesproken hebben, en ook zetelaantallen in de Eerste Kamer. Met behulp van onze analyse van de verkiezingsprogramma’s kijken we ook vooruit naar wat deze coalities zullen betekenen voor de digitale sector. Met VNO-NCW en MKB-Nederland delen wij in ieder geval de visie dat de politiek geen tijd te verliezen heeft en nú werk moet maken van een stabiel en daadkrachtig kabinet. 
Politiek & wetgeving

NLdigital: Volt meest digitaal, CDA verrassende binnenkomer kopgroep

NLdigital analyseerde alle partijprogramma’s op digitale thema’s: Volt scoort het hoogst, gevolgd door VVD, D66 en verrassend CDA. De Verkiezingsmatrix laat grote verschillen zien per thema: innovatie en AI krijgen veel aandacht, maar cybersecurity en digitale overheid blijven onderbelicht. NLdigital ziet bij een mogelijke nieuwe coalitie met VVD, CDA en D66 kansen voor serieuze stappen in de digitale economie.
Politiek & wetgeving

Nieuwe manager grootzakelijk bij NLdigital: Jochem de Groot start als hoofd Beleid & Public Affairs

Jochem de Groot is gestart als manager grootzakelijk en hoofd Beleid & Public Affairs bij NLdigital. Met zijn brede ervaring op het snijvlak van technologie, beleid en strategie gaat hij zich richten op thema’s als digitale autonomie en AI-regulering. Jochem wil een brug slaan tussen de grootzakelijke achterban en beleidsmakers in Den Haag en Brussel.