De (A)Invloed van de Avg op AI

Artificial Intelligence (kunstmatige intelligentie, AI) biedt kansen voor het oplossen van maatschappelijke en economische vraagstukken. Maar AI-toepassingen brengen ook juridische en ethische vraagstukken met zich mee. Over haar voornemen tot toezicht op de juridische vraagstukken heeft de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) zich recent uitgelaten; let bij het testen van AI op de Avg. In dit artikel een aantal tips om je te helpen navigeren. 

Wat is er gebeurd?

Twee weken geleden gaf de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) een waarschuwing. Dit gebeurde tijdens de online conferentie Nederland Digitaal. Er wordt massaal getest met AI, zonder dat door organisaties op de Avg wordt gelet. De AP wijst erop dat de Avg hierbij wel een rol speelt en men bij het testen van AI de rol van de Avg niet uit het oog mag verliezen. Het is voor veel organisaties niet duidelijk welke eisen de Avg op dit gebied aan ze stelt.

Wat nu?

AI wordt massaal ingezet voor productontwikkeling. Profilering is daarbij een belangrijke AI-toepassing. Dit is ook één van de speerpunten waar de AP volgens haar ‘Focus 2020 – 2023’ op zal letten. Als je organisatie zich hiermee bezighoudt, weet dan dat je onder de aandacht bent van de AP. Om je enigszins te helpen navigeren door de Avg, geven we hieronder een overzicht van de meest relevante bepalingen en plichten uit de Avg op het gebied van AI. Voor meer informatie kun je altijd contact opnemen met een van onze juristen.

ArtikelToelichtingBelang
4.Definities zijn van belang om te zien wat een ‘verwerking’ en wat ‘toestemming’ inhoudt.Definities/toestemming
5.Er zijn zes beginselen waar (met name) de verwerkingsverantwoordelijke verantwoordelijk voor is.Beginselen
6/9.Met name de leden 1 (sub a, b, e en f) en 4 van artikel 6 zijn van belang.Grondslagen
13/14.Weet wanneer en hoe je betrokkenen moet informeren.Informatieplichten
15/17/19/21.Zorg dat betrokkenen hun rechten kunnen uitoefenen.Rechten van betrokkenen
22.Weet wanneer men onderwerp kan zijn van geautomatiseerde besluitvorming en wanneer niet.Automatische besluitvorming
24/25.Zorg voor een ‘risk based approach’ en voldoende technische en organisatorische maatregelen.Privacy by Design/Privacy by Default
35/36.Een DPIA is in het geval van AI-toepassingen vaak verplicht.Data Protection Impact Assessment (DPIA)
40 t/m 43.Voldoen aan een gedragscode kan je helpen bij het aantonen van naleving van de Avg.Gedragscodes en certificering

Hoe helpt NLdigital jouw organisatie?

We houden de ontwikkelingen rondom AI en de eventuele handhaving scherp in de gaten. We zijn aangesloten bij een Europees overlegorgaan om de ontwikkelingen in de breedte voor jouw organisatie in de gaten te houden. We kunnen jouw organisatie helpen om te voldoen aan de eisen die de Avg stelt aan gebruik van AI, of je voorzien van breder Avg-advies.


Deel via:

Het laatste nieuws

NLdigital en overheid starten dialoog over soevereine cloud voor Nederland

Nederland ICT heeft samen met het Nationaal Register en met steun van VNO-NCW onderzoek gedaan naar kennis van digitalisering in de boardroom. 12 maart wordt het rapport overhandigd in Den Haag aan Hans de Boer, voorzitter van VNO-NCW. Ben je lid van Nederland ICT en directielid, dan ben je van harte uitgenodigd om aanwezig te zijn.
Politiek & wetgeving

ABRO: Nieuwe beveiligingseisen voor leveranciers aan Rijksoverheid en Politie

Vanaf 2026 geldt met ABRO één uniform stelsel van beveiligingseisen voor leveranciers aan de Rijksoverheid en Politie, gericht op het beschermen van de nationale veiligheid tegen onder andere spionage en sabotage. Leveranciers moeten rekening houden met strengere, proportioneel toegepaste eisen op gebieden als cyber, cloud en ketenbeveiliging, waarbij het Nationaal Bureau Industrieveiligheid toeziet op de naleving.
Politiek & wetgeving

Wat betekent de verkiezingsuitslag voor de digitale sector? 

Nu de verkiezingsuitslag op hoofdlijnen vastgesteld is, kunnen we voorzichtig mogelijke coalities in kaart gaan brengen. We kijken naar reële coalities op basis van de uitslag, wat partijen eerder zelf uitgesproken hebben, en ook zetelaantallen in de Eerste Kamer. Met behulp van onze analyse van de verkiezingsprogramma’s kijken we ook vooruit naar wat deze coalities zullen betekenen voor de digitale sector. Met VNO-NCW en MKB-Nederland delen wij in ieder geval de visie dat de politiek geen tijd te verliezen heeft en nú werk moet maken van een stabiel en daadkrachtig kabinet. 
Politiek & wetgeving

NLdigital: Volt meest digitaal, CDA verrassende binnenkomer kopgroep

NLdigital analyseerde alle partijprogramma’s op digitale thema’s: Volt scoort het hoogst, gevolgd door VVD, D66 en verrassend CDA. De Verkiezingsmatrix laat grote verschillen zien per thema: innovatie en AI krijgen veel aandacht, maar cybersecurity en digitale overheid blijven onderbelicht. NLdigital ziet bij een mogelijke nieuwe coalitie met VVD, CDA en D66 kansen voor serieuze stappen in de digitale economie.
Politiek & wetgeving

Nieuwe manager grootzakelijk bij NLdigital: Jochem de Groot start als hoofd Beleid & Public Affairs

Jochem de Groot is gestart als manager grootzakelijk en hoofd Beleid & Public Affairs bij NLdigital. Met zijn brede ervaring op het snijvlak van technologie, beleid en strategie gaat hij zich richten op thema’s als digitale autonomie en AI-regulering. Jochem wil een brug slaan tussen de grootzakelijke achterban en beleidsmakers in Den Haag en Brussel.