Column Lotte de Bruijn: ‘Wal en schip’

Een heel leuk onderdeel van mijn baan is dat ik namens de ICT-sector gesprekken voer met ministers, ambtenaren en Kamerleden. Het is super mooi om de brug te slaan tussen politiek en praktijk. En het is nog mooier om de verbinding te maken tussen maatschappelijke problemen en de kansen van digitalisering. Dat gaat helaas niet altijd even makkelijk. Waar in mijn hoofd overal mogelijkheden en verbanden liggen, blijkt de Haagse werkelijkheid vaak net iets weerbarstiger. De politiek is georganiseerd in allerlei kokers, van ministeries en departementen tot portefeuilles en Kamercommissies. En dan belanden je goede intenties makkelijk tussen wal en schip.

Soms kom je na een aantal gesprekken tot de conclusie dat je een onderwerp wilt bespreken waar niemand over gaat. Of omgekeerd: meerdere bewindspersonen gaan over hetzelfde dossier, maar allemaal vanuit hun eigen koker. Er gaat niemand over de ‘bigger picture’. En als er wel iemand is die het geheel overziet, dan kan het zomaar vastlopen in de communicatie tussen ministeries.

Nederland ICT had daarom bij de afgelopen verkiezingen een heldere boodschap: sloop die kokers en werk vanuit één gezamenlijke strategie aan een overkoepelend actieplan. Maak een team van relevante ministers die met elkaar afstemmen hoe Nederland optimaal kan profiteren van digitalisering en wat daarvoor nodig is op hun thema’s. Niet alleen wij vinden dat een goed idee. Ook de banken, het transport, de energiesector, de universiteiten en nog dertig andere branches en beroepsverenigingen hebben hun naam onder de oproep gezet.

Het huidige kabinet heeft het helaas nog niet aangedurfd om hier gehoor aan te geven. Er ligt wel een ambitieuze digitaliseringsstrategie, maar het ontbreekt nog aan concrete uitvoering. Gelukkig heeft de Tweede Kamer ook geconstateerd dat dit een probleem is. Een meerderheid van de Kamer steunde begin juni een voorstel om te onderzoeken hoe het parlement meer grip kan krijgen op digitalisering. Dat klinkt misschien wat vaag, maar zo’n onderzoek is een flinke stap vooruit.

Er wordt altijd wat lacherig gedaan over de combinatie overheid en ICT, maar ik ken wel degelijk ambtenaren, Kamerleden en bewindspersonen die weten waar ze het over hebben. Dat is alleen niet genoeg om écht de transformatie van een traditionele overheid naar een digitale overheid te maken. Of van een traditionele economie naar een digitale economie. Dat vraagt om commitment van de top en voldoende budget, capaciteit én lef om echt te vernieuwen.

De overheid is wat dat betreft niet veel anders dan het gemiddelde bedrijf. Ook in het bedrijfsleven is digitalisering nog onvoldoende belegd in de boardroom en zijn er genoeg kokers die succesvolle transformatie in de weg staan. Het grote verschil is dat bedrijven moeten innoveren om de concurrentie voor te blijven. Bij de overheid ligt dat anders. Je kunt zeggen: de wal keert het schip, maar zo ver moeten we het niet laten komen. Het parlementair onderzoek dat er nu komt is een kans om de nodige verandering te versnellen. Ik kijk ernaar uit om daar namens de digitale sector een bijdrage aan te leveren!

Deze column is verschenen in ICT Magazine van juni 2019.


Deel via:

Het laatste nieuws

Beveiliging, hacks en verzekeringen: lessen uit de praktijk

In een recent gepubliceerde uitspraak oordeelt de rechtbank dat een IT-leverancier zelf opdraait voor schade door een hack. Ook de...
Cybersecurity

NLdigital stuurt inbreng digitale sector aan informateurs

De kabinetsformatie is een nieuwe fase ingegaan, waarbij Hans Wijers (D66) en Sybrand Buma (CDA) zijn benoemd als informateurs. Ze...
Politiek & wetgeving

NLdigital en overheid starten dialoog over soevereine cloud voor Nederland

Ontdek hoe de Nederlandse Digitaliseringsstrategie (NDS) samen met NLdigital en cloudleveranciers werkt aan een soevereine overheidscloud. Lees meer over de open dialoogsessies, samenwerking en Europese kaders.
Politiek & wetgeving

ABRO: Nieuwe beveiligingseisen voor leveranciers aan Rijksoverheid en Politie

Vanaf 2026 geldt met ABRO één uniform stelsel van beveiligingseisen voor leveranciers aan de Rijksoverheid en Politie, gericht op het beschermen van de nationale veiligheid tegen onder andere spionage en sabotage. Leveranciers moeten rekening houden met strengere, proportioneel toegepaste eisen op gebieden als cyber, cloud en ketenbeveiliging, waarbij het Nationaal Bureau Industrieveiligheid toeziet op de naleving.
Politiek & wetgeving

Wat betekent de verkiezingsuitslag voor de digitale sector? 

Nu de verkiezingsuitslag op hoofdlijnen vastgesteld is, kunnen we voorzichtig mogelijke coalities in kaart gaan brengen. We kijken naar reële coalities op basis van de uitslag, wat partijen eerder zelf uitgesproken hebben, en ook zetelaantallen in de Eerste Kamer. Met behulp van onze analyse van de verkiezingsprogramma’s kijken we ook vooruit naar wat deze coalities zullen betekenen voor de digitale sector. Met VNO-NCW en MKB-Nederland delen wij in ieder geval de visie dat de politiek geen tijd te verliezen heeft en nú werk moet maken van een stabiel en daadkrachtig kabinet. 
Politiek & wetgeving