25 directeuren van digitale bedrijven roepen Tweede Kamer op digitale geletterdheid nu echt in te voeren

Op donderdag 10 oktober werd een nieuw curriculum aangeboden aan de minister van onderwijs. NLdigital brengt al jaren het probleem onder de aandacht dat digitale vaardigheden nog niet structureel onderwezen worden. Met dit nieuwe curriculum zien wij nu dat digitale geletterdheid kinderen echt kan voorbereiden op de toekomstige arbeidsmarkt en maatschappij. Het is echter nog geen gelopen race: Kabinet en Tweede Kamer zijn nu aan zet.

Daarom doen 25 directeuren van digitale bedrijven nu de oproep om niet langer te treuzelen. In hun oproep onderstrepen de directeuren het maatschappelijke belang. Zij schrijven: “Over de hele linie ontbreekt het in Nederland aan digitale vaardigheden. Niet alleen in de ict-sector, maar ook daarbuiten, in bestuurskamers en op de werkvloer, zijn de kennis en vaardigheden niet op het niveau dat Nederland nu en in de toekomst nodig heeft.” Vanuit het onderwijs zelf wordt de urgentie ook gezien. Onderzoek dat deze maand naar buiten kwam liet zien dat leraren, ict-coördinatoren en schoolleiders van basisscholen de digitale vaardigheden van hun eigen leerlingen met een 4,9 beoordelen. Digitalisering is zowel de oorzaak van grote maatschappelijke transities als het antwoord erop. Maar die antwoorden komen alleen als we onze kinderen hier ook in onderwijzen. Kinderen die nu nog niet op school of thuis digitaal onderwezen worden komen op grote achterstand. De ondertekenaars zijn van de grootste digitale bedrijven tot echte mkb’ers. De oproep staat open voor ieder bedrijf om mede te ondertekenen (ook voor niet-leden van NLdigital en minder digitale bedrijven).


Deel via:

Het laatste nieuws

NLdigital: Volt meest digitaal, CDA verrassende binnenkomer kopgroep

NLdigital analyseerde alle partijprogramma’s op digitale thema’s: Volt scoort het hoogst, gevolgd door VVD, D66 en verrassend CDA. De Verkiezingsmatrix laat grote verschillen zien per thema: innovatie en AI krijgen veel aandacht, maar cybersecurity en digitale overheid blijven onderbelicht. NLdigital ziet bij een mogelijke nieuwe coalitie met VVD, CDA en D66 kansen voor serieuze stappen in de digitale economie.
Politiek & wetgeving

Nieuwe manager grootzakelijk bij NLdigital: Jochem de Groot start als hoofd Beleid & Public Affairs

Jochem de Groot is gestart als manager grootzakelijk en hoofd Beleid & Public Affairs bij NLdigital. Met zijn brede ervaring op het snijvlak van technologie, beleid en strategie gaat hij zich richten op thema’s als digitale autonomie en AI-regulering. Jochem wil een brug slaan tussen de grootzakelijke achterban en beleidsmakers in Den Haag en Brussel.

NLdigital lanceert NLdigital Voorwaarden 2025 

NLdigital brengt nieuwe algemene voorwaarden voor IT-bedrijven op de markt. Deze NLdigital Voorwaarden 2025 vervangen de veelgebruikte NLdigital Voorwaarden uit...
Contracten & voorwaarden

Staatssecretaris en wethouder trappen uitgifte overheidslaptops af om digitale kloof te verkleinen

Staatssecretaris Eddie van Marum en wethouder Abdelhaq Jermoumi gaven in Leiden het startsein voor de uitgifte van opgeknapte overheidslaptops aan mensen in een financieel kwetsbare positie. De samenwerking tussen Stichting Allemaal Digitaal en het ministerie van Binnenlandse Zaken moet helpen de digitale kloof te verkleinen en toegang tot online overheidsdiensten te verbeteren. De gedoneerde laptops zijn duurzaam hergebruikt en worden gekoppeld aan lokale ondersteuning om digitale vaardigheden te versterken.
Digitaal meedoen

Onderzoek Ipsos I&O: meeste kiezers zien sterke digitale economie als sleutel tot toekomst Nederland 

Een ruime meerderheid van de Nederlanders ziet een sterke digitale economie als essentieel voor de toekomst van Nederland, met brede steun voor investeringen in digitale veiligheid, omscholing en eigen technologie. Ondanks deze urgentie is digitalisering voor weinig kiezers een beslissend verkiezingsthema, wat wijst op een kloof tussen het maatschappelijke belang en de politieke prioriteit.
Politiek & wetgeving