Software engineer Hanneke staat óók voor de klas

“Als ik ook maar één meisje kan inspireren door voor de klas te staan, ben ik blij”, vertelt Hanneke den Ouden, software engineer bij iwell én gastdocent bij Co-Teach Informatica. Omdat ze geen onderwijservaring heeft, vindt ze het fijn dat ze samen lesgeeft met een ervaren docent, oftewel co-teacher. Lees hoe dit gaat.

Overal zit software in

Hanneke: “Ik vind het erg belangrijk dat kinderen in aanraking komen met informatica. Je hebt tegenwoordig overal te maken met informatica, want overal zit software in. Het is goed als iedereen in de basis begrijpt hoe software gemaakt wordt en werkt. Zodat je zelf afwegingen kunt maken over alles wat met software te maken heeft, zoals privacy.”

Iedereen kan het leren

Hanneke: “Ik vind het ook leuk om kinderen, met name meisjes, te laten zien dat het helemaal niet zo moeilijk is. Software ontwikkelen is niet alleen maar achter een computer zitten en typen, er komt veel meer bij kijken. En iedereen kan het leren.” Hanneke kan het weten, want ze heeft zich kort geleden laten omscholen. “Ik vond computers altijd al leuk. Maar ik dacht dat ik geen goede programmeur kon worden, omdat ik niet al heel jong was begonnen met programmeren. Daarom ben in bedrijfskunde gaan studeren. 2,5 jaar geleden heb ik me toch laten omscholen via de Hogeschool van Amsterdam.”

Een crash course

Co-Teach Informatica begint voor gastdocenten met een crash course (vak)pedagogische kennis en vaardigheden. “Ik heb geen onderwijservaring. Ik breng wel eens kennis over op mijn collega’s, maar dat is toch wel iets anders dan op kinderen die dit niet voor hun werk doen”, vertelt Hanneke. “Ik vond het heel leuk dat je getriggerd wordt om na te denken over de vragen: wat is interessant voor kinderen? Hoe kan je aansluiten op hun belevingswereld? En hoe kan je ze iets leren?”

Je eigen expertise overbrengen

Na de crash course ben je niet alleen voorbereid op lesgeven. Je hebt ook de inhoud van de lessenserie klaar die je de weken erna gaat geven. Hanneke: “Iwell maakt batterijsystemen voor de opslag van zonne- en windenergie. Ik heb een project bedacht dat hierop aansluit. De leerlingen gaan namelijk kijken of ze hun sportclub kunnen verduurzamen”, vertelt Hanneke. “Ze verzamelen nu allemaal data. Bijvoorbeeld over het energieverbruik, de apparaten die er staan en of er zonnepanelen op het dak kunnen. Vervolgens leer ik ze hoe ze een simulatie bouwen in Pyton. En kunnen ze in dit programma zelf ontdekken op welke manier ze het beste kunnen verduurzamen met laadpalen, zonnepanelen enz.”

Co-teaching

Op 14 april gaf Hanneke haar eerste les en ze is erg enthousiast. “De leerlingen waren erg aardig voor me”, vertelt ze. “Toch vind ik het heel fijn dat je dit project samen doet met een ervaren docent. Dit is niet iemand die perse veel van informatica weet, maar wel veel van lesgeven.” Hannekes co-teacher brak soms in om iets te verduidelijken als hij dacht dat de klas het niet goed snapte. “Hij maakte dan een tekeningetje voor de leerlingen van wat ik had verteld. Dat is heel fijn.” Ook kan ze haar lesmateriaal voor elke les aan hem voorleggen voor feedback.

Maatschappelijk bijdragen

Iwell vindt het erg leuk dat Hanneke meedoet aan Co-Teach Informatica. Net als veel andere bedrijven heeft Iwell een regeling zodat medewerkers een maatschappelijke bijdrage kunnen leveren. Hanneke: “We hebben een doelstelling dat iedere medewerker ongeveer 10% van zijn tijd mag besteden aan iets wat zijn leuk vindt en waarvan zij denkt dat het belangrijk is voor het bedrijf. Het hoeft niet perse gerelateerd te zijn aan je dagelijkse werk. Dus binnen die 10% ben ik gastdocent Informatica.”

Co-Teach Informatica: iets voor jou?

Middelbare scholen en hun leerlingen staan te popelen om aan de slag te gaan met informatica. Maar de vraag naar docenten is al jaren groter dan het aanbod. Daarom steunt NLdigital het project Co-Teach Informatica. Zo willen we al in 2023 minstens 3000 extra leerlingen het vak informatie aanbieden. Ben jij net zo’n enthousiaste IT-er als Hanneke? Of geef jij leiding aan IT-ers? Dan wil je misschien meer weten over het project Co-Teach Informatica! Bekijk de website www.co-teach.nl.

Lees ook het verhaal van Co-Teacher Klaas Heek

Klaas leert zijn klassen in 10 weken wat scrum inhoudt. Lees hoe hij dit aanpakt.


Deel via:

Het laatste nieuws

Denemarken neemt EU-voorzitterschap over en zet in op digitale weerbaarheid

NLdigital zet in dit artikel de digitale prioriteiten van het Deense voorzitterschap uiteen en deelt in een volgend artikel onze analyse. 
Politiek & wetgeving

Cyberbeveiligingswet (NIS2) naar Tweede Kamer verzonden, inwerkingtreding in 2026 

De Cyberbeveiligingswet, de Nederlandse implementatie van de Europese NIS2-richtlijn, is ingediend bij de Tweede Kamer. Door de val van het kabinet en het zomerreces is de oorspronkelijke planning voor inwerkingtreding in 2025 onhaalbaar geworden. De wet kan mogelijk pas in de eerste helft van 2026 in werking treden, afhankelijk van politieke ontwikkelingen en de behandeling in het parlement.
Cybersecurity

Val kabinet-Schoof zorgt voor onzekerheid over digitaliserings-beleid

De val van kabinet-Schoof en het vertrek van de PVV-bewindspersonen zorgen voor grote onzekerheid over het digitaliseringsbeleid. Voor NLdigital en haar leden staan belangrijke dossiers op het spel, zoals de Nederlandse Digitaliseringsstrategie, AI in de zorg, het Ondernemerspact en de implementatie van NIS2. De samenwerking met ministeries komt onder druk te staan, en het is onduidelijk welke trajecten kunnen doorgaan. NLdigital roept de politiek op om koers te houden en digitalisering niet stil te laten vallen in deze demissionaire fase. Leden worden via de website en netwerken op de hoogte gehouden.
Politiek & wetgeving

Samen maken we digitalisering toekomstbestendig en mens-gericht

Phaedra Kortekaas, Managing Director bij SAS en bestuurslid van NLdigital, zet zich in voor een mensgerichte en toekomstbestendige digitalisering van de overheid. Ze benadrukt het belang van data, AI en publiek-private samenwerking om maatschappelijke opgaven aan te pakken. Voor SAS is het lidmaatschap van NLdigital waardevol vanwege kennisdeling, beleidsbeïnvloeding en toegang tot een sterk netwerk binnen de digitale sector.
Samenwerken met de overheid

De NAVO-top in Den Haag: Een cybersecurity uitdaging voor heel Nederland 

DDoS-aanvallen, phishing-pogingen gericht op IT-beheerders en op openbaar vervoer apps. Het zijn de zaken die je normaal ook ziet, maar tijdens de NAVO-top alles tegelijk en in hogere volumes.
Cybersecurity