22 januari 2020

SEO: platforms leveren positieve bijdrage aan economie

Platforms laten markten efficiënter werken en dit heeft positieve gevolgen voor de welvaart in Nederland. Dat blijkt uit een quickscan van SEO Economisch Onderzoek in opdracht van het Platformcollectief: een nieuw collectief bestaande uit acht platformpartijen. Het onderzoek is vandaag overhandigd aan staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat).

Overzicht van internationale onderzoeken

Het rapport is het eerste grootschalige overzicht van bestaande onderzoeken naar de rol en toegevoegde waarde van platforms in Nederland. De onderzoekers hebben onderscheid gemaakt tussen de economische en maatschappelijke impact van platforms. Er is wetenschappelijke consensus dat platforms positieve economische effecten hebben. Uit meerdere onderzoeken blijkt ook dat consumenten specifieke platforms waarderen en bereid zijn te betalen voor producten en diensten. De beschikbare onderzoeken naar het effect van platforms op mededinging en de arbeidsmarkt in Nederland benoemen verschillende risico’s, maar ontkrachten in het algemeen de veronderstelde negatieve impact.

Op het vlak van een negatieve impact van platforms op maatschappelijke waarden ontbreekt kwantitatief onderzoek. Bestaand onderzoek is bovendien vooral signalerend van aard. Een uitzondering hierop is een studie naar filterbubbels in Nederland van vorig jaar. Daaruit blijkt juist dat dit fenomeen in Nederland nauwelijks een probleem is.

 

Startpunt voor dialoog over platformeconomie

De overhandiging van het rapport aan staatssecretaris Keijzer is het startpunt van een bredere dialoog over de rol van platforms in de Nederlandse economie en maatschappij. “We wilden met het nieuwe Platformcollectief eerst een goed overzicht bieden van wat er bekend is over de rol van platforms, zodat we een goede basis hebben voor verdere dialoog.” zegt Lotte de Bruijn, directeur van NLdigital en woordvoerder namens het collectief. “De komende tijd willen we ingaan op specifieke elementen van de platformeconomie, zoals de toekomst van werk en het gebruik van algoritmes en AI.”

Over het Platformcollectief

Het Platformcollectief bestaat uit Booking.com, Deliveroo, Expedia, Facebook, Google, Microsoft, Solvo en Uber. Het collectief is opgericht op initiatief van NLdigital om meer duidelijkheid te bieden over de rol van platforms in de Nederlandse economie en om gezamenlijk het gesprek aan te gaan met beleidsmakers, belanghebbenden en het algemeen publiek.

Meer informatie

 

NLdigital respecteert jouw privacy. Daarom geven we je de controle over de manier waarop wij met je data omgaan.

In onze privacyverklaring lees je hoe we dat doen. Hieronder lees je over de cookies die we gebruiken.

Privacystatement
Instellingen

NLdigital respecteert jouw privacy

Daarom geven we je de controle over de manier waarop wij met je data omgaan. In onze privacyverklaring lees je hoe we dat doen. Hieronder lees je over de cookies die we gebruiken.

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het tonen van de website en de bijbehorende functionaliteit, en voor het uitvoeren van de gevraagde dienstverlening.

Lees meer

We optimaliseren continu onze website. Daarvoor analyseren we websitebezoek via Google Analytics. Dit hebben we op de privacyvriendelijke wijze, volgens de handleiding van de Autoriteit Persoonsgegevens, ingericht.

Lees meer

Met Linkedincampagnes introduceren we ons collectief en onze diensten in de digitale sector. We slaan gegevens over websitebezoek op om de effectiviteit van onze advertenties te meten, om advertenties te leveren die relevant zijn en om het aantal keren dat je een advertentie ziet te beperken.

Lees meer
Vergeet alles Jouw voorkeuren zijn verwijderd