Onderzoek: ICT-sector draait door, maar vreest gevolgen Coronacrisis op langere termijn

Het Coronavirus heeft tot nu toe geen gevolgen voor de bedrijfsvoering van ICT-bedrijven, zo blijkt uit een inventarisatie onder onze leden. Wel ziet een ruime meerderheid van de bedrijven al verlies van inkomsten door afnemende vraag bij klanten. De verwachting van de ondervraagde CEO’s en ondernemers is dat dit de komende drie maanden nog verder zal toenemen. Een meerderheid denkt op termijn steun van de overheid nodig te hebben om salaris van personeel te kunnen betalen of faillissement te voorkomen.

“De vraag naar IT-producten en diensten is in korte tijd enorm toegenomen,” zegt Lotte de Bruijn, directeur van NLdigital. “Die piek is van tijdelijke aard vrezen we. Door de economische impact van de Coronacrisis zal ook in onze sector de vraag afnemen.”

Wisselende impact

Uit de inventarisatie blijkt dat de impact van de Coronacrisis tot nu toe sterk wisselt per bedrijf. Ongeveer 80% van de bedrijven ziet dat klanten opdrachten uitstellen, annuleren of betalingen opschorten. Aan de andere kant ziet 20% van de bedrijven geen gevolgen, of juist een flink toegenomen vraag. Met name bedrijven die thuiswerkplekken inrichten of andere remote-diensten aanbieden zien een enorme toename in het aantal klanten.

Bedrijven verwachten dat de directe impact van de overheidsmaatregelen om het Coronavirus af te remmen snel af zullen afnemen. Een kwart van de bedrijven merkt de gevolgen van die maatregelen, bijvoorbeeld doordat medewerkers niet meer bij klanten op locatie kunnen werken. Voor de komende drie maanden denkt slechts 11% hier nog steeds last van te hebben.

Bedrijven maken zich wel zorgen om de impact van de Coronacrisis op hun klanten op de langere termijn. Een ruime 70% verwacht de komende maanden inkomstenverlies omdat nieuwe opdrachten uitblijven en bestaande klanten in financiële problemen komen.

Opvallend is dat bedrijven inschatten dat de gevolgen voor hun bedrijf negatiever zijn dan voor de ICT-sector in het algemeen.

Continuïteit van de dienstverlening

Uit de inventarisatie blijkt verder dat ICT-bedrijven over het algemeen goed voorbereid waren op de maatregelen van de overheid. Bijna alle bedrijven (94%) hebben voldoende faciliteiten om medewerkers thuis te laten werken en fysieke vergaderingen te vervangen door videobellen. Bedrijven denken dat van alle werknemers 87% in staat is om hun werkzaamheden vanuit huis uit te voeren.

De continuïteit van de dienstverlening is voor de meeste bedrijven niet in gevaar. Bedrijven hebben nauwelijks last van uitval van personeel door ziekte of vanwege mantelzorg. Ze schatten in dat 61% van hun werknemers minimaal nodig is om klanten en cruciale processen overeind te houden in het geval van meer uitval of strengere maatregelen.

Zo’n 20% van de bedrijven ziet wel impact op de dienstverlening. Dat komt met name omdat medewerkers niet meer in staat zijn om op locatie bij klanten te werken. Vooral in niet-vitale sectoren leidt dat tot uitstel van implementatie van nieuwe systemen en onderhoud en vernieuwing van de bestaande IT.

Maatregelen overheid

De meerderheid van de bedrijven verwacht op termijn steun nodig te hebben van de overheid om ontslag van personeel of zelfs om faillissement te voorkomen. Bedrijven denken vooral iets te hebben aan hulp om het salaris van werknemers te betalen (66%) en het uitstellen van belastingen (58%).

Daar staat een groep bedrijven tegenover die hier neutraal in staat (20%) of denkt niets aan deze maatregelen te hebben (30%).

Een specifieke groep bedrijven zou gebaat zijn bij snelle tenders of publieke projecten (35%). Bedrijven laten weten dat opdrachten van overheden zijn gestopt, of onderhands worden gegund, waardoor ze achter het net vissen.

Over het onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd onder directeuren en eigenaren van lidbedrijven. De ruim 100 respondenten vormen een representatieve afspiegeling van ons ledenbestand: 85% heeft 0 tot 50 werknemers, 10% heeft 50 tot 250 werknemers en 5% meer dan 250 werknemers.

Ongeveer 33% van de respondenten is primair actief in de software, nog eens 33% in ICT-advies en dienstverlening, 15% is actief in de infra- en internetdiensten en 5% in de hardware.


Deel via:

Het laatste nieuws

Marcel Timmer van Red Hat over het lidmaatschap bij NLdigital

Red Hat ziet in NLdigital een essentieel netwerk om samen te werken aan digitale soevereiniteit, cybersecurity en keuzevrijheid in IT. Het lidmaatschap biedt waarde door kennisdeling, beleidsbeïnvloeding en een sterk ecosysteem van partners binnen de Nederlandse digitale sector.
Werkgeverschap

Iquality over NLdigital: Een partner die juridische zekerheid en vooruitblik biedt

"Voor een organisatie als de onze, zonder juristen in huis, is het ontzettend waardevol om een partner te hebben die...
Contracten & voorwaarden

NLdigital lanceert ambitieus verkiezingsmanifest: “Nederland digitaal vooruit” 

NLdigital, de branchevereniging van 600 digitale bedrijven in Nederland, presenteert vandaag haar verkiezingsmanifest "Nederland digitaal vooruit - Een agenda voor de verkiezingen van 2025". Met een dringende oproep tot actie schetst de organisatie hoe Nederland door massale digitalisering de grootste economische uitdaging uit haar geschiedenis kan overwinnen. 
Politiek & wetgeving

Een diep geloof in het talent van mensen:  zij-instroompact voor ICT-potentieel

NLdigital zet in dit artikel de digitale prioriteiten van het Deense voorzitterschap uiteen en deelt in een volgend artikel onze analyse. 
Digitaal Talent

Denemarken neemt EU-voorzitterschap over en zet in op digitale weerbaarheid

NLdigital zet in dit artikel de digitale prioriteiten van het Deense voorzitterschap uiteen en deelt in een volgend artikel onze analyse. 
Politiek & wetgeving