Liveblog verkiezingen 2025

Digitaliseren óf verarmen: hoe denken politieke partijen over digitalisering?

NLdigital volgt de politieke ontwikkelingen rondom digitalisering doorlopend. In aanloop naar de verkiezingen op 29 oktober brengen we in dit liveblog in kaart wat politieke partijen zeggen over digitale thema’s die belangrijk zijn voor onze sector.

In dit liveblog vind je:

Stay tuned, want na de eerste beknopte analyse per politieke partij volgt er nog een diepgaander overzicht.

Op 15 juli lanceerde NLdigital het verkiezingsmanifest “Nederland digitaal vooruit”, met vijf pijlers voor digitale transformatie en de oproep: digitaliseren óf verarmen. Lees het volledige manifest.


Datum 10-9-2025

Volgens D66 kan het wél – geldt dit ook voor de digitale toekomst?

D66 schommelt al geruime tijd rond de tien zetels in de peilingen – stabiel, maar niet spectaculair. Toch blijkt uit de laatste cijfers iets opvallends: het kiezerspotentieel van de partij is net zo groot als dat van de VVD, met zo’n 25% van de stemmers die D66 overweegt. De verkiezingsslogan luidt: “Het kan wél”. De vraag is: hoe gaat D66 dat potentieel verzilveren? En vooral – welke rol speelt digitalisering in hun visie op de toekomst?

Governance

Het pleidooi van D66 voor een bewindspersoon voor Technologie en Innovatie waarderen wij. Ook de beoogde verantwoordelijkheden, zoals het aansturen van AI-ontwikkelingen en het coördineren van de uitvoering van het Draghi-rapport ter versterking van onze concurrentiepositie, beschouwen wij als een waardevolle stap. Tegelijkertijd constateren we dat een concrete uitwerking vaak ontbreekt. Hoewel meerdere partijen vergelijkbare standpunten innemen, blijft het geregeld bij ambitie zonder actie. Daarom pleiten wij voor een directe koppeling tussen digitale vraagstukken en economische ontwikkeling, door een minister voor Digitale Economie en Innovatie aan te stellen binnen het ministerie van Economische Zaken.

Digitale autonomie

De grondhouding van D66 betreffende strategische autonomie is zeer protectionistisch: “Europa is wakker geschud: we zullen een eigen Europese techindustrie moeten bouwen, die goed is voor de maatschappij in plaats van die te verstoren. Om dat te bereiken, moeten we veel productiever en innovatiever worden. D66 ziet kansen voor Nederlandse bedrijven om hierin voorop te lopen.” Dit druist in tegen onze branchepositie die stelt dat wij staan voor ‘open waar kan, beschermen waar moet.’ De inzet van D66 op dit punt beschouwen wij als onvoldoende. Een meer risico-gebaseerde aanpak is wat ons betreft passender en realistischer.

Duurzaamheid

Met een partijleider die eerder als ‘klimaatdrammer’ bekend stond, is het niet verassend dat D66 waarde hecht aan duurzame digitalisering. De partij wil netcongestie serieus aanpakken waarbij extra aandacht is voor netverzwaring en de inzet van slimme technologie om het net optimaal te benutten. In een nationaal plan datacenters is er plaats voor klimaatneutrale datacenters en technologie. D66 wil de succesvolle systemen voor Uitgebreide Producenten Verantwoordelijk (UPV) uitbreiden. Dit sluit aan bij onze inzet vanuit de branche: een duurzame digitale toekomst.


Datum 9-9-2025

VVD kiest voor digitale koerswijziging

“Als we het op een beloop laten zoals we dat met Cloud deden, hebben we straks enorme afhankelijkheid van met name Amerikaanse techreuzen.” 

Elke week publiceren wij een beknopte analyse van de verkiezingsprogramma’s op digitale thema’s. We vragen verschillende partijen naar hun reactie hierop. Deze week spreken we met Martijn Buijsse van de VVD. Afgelopen zaterdag sprak partijleider Yesilgöz de leden toe tijdens het partijcongres. In de peilingen staat de partij momenteel historisch laag. Is de partij van plan de digitale koers te herzien? 

Strategische autonomie is een belangrijk onderwerp van politieke discussie. In het verkiezingsprogramma legt de VVD de nadruk op bescherming. Hoe verhoudt deze benadering zich tot het belang van internationale samenwerking, bijvoorbeeld met betrouwbare partners? 

“Het gaat wat ons betreft in het bijzonder om de bescherming van persoonsgegevens en het functioneren van vitale processen die Nederland 24/7 draaiend houden. Die moeten we met alle risico’s die er zijn zoveel mogelijk in Nederlandse handen, of anders in Europese handen houden, en zo min mogelijk in niet Europese handen. Dit vraagt dus om een sterke benadering van digitalisering in Europa. Gelukkig zien we dat de Europese Commissie handelt en dat er veel zaken vanuit een Europese aanpak ook in Nederland uitgewerkt worden. Daarnaast, afhankelijk van specifieke risico’s voor de bescherming van persoonsgegevens en vitale processen kan de overheid afwegen of het meer of minder wenselijk is om gebruik te maken van Nederlandse, Europese of niet Europese leveranciers.” 

Dat is nogal een koerswijziging. Wat is volgens de VVD een wenselijk niveau van digitale autonomie voor Nederland en Europa? 

“De zorgen over digitale autonomie en afhankelijkheid van niet-Europese techbedrijven bakenen zich in het bijzonder af rond Cloud en AI. Met Cloud hebben we jaren min of meer klakkeloos de diensten afgenomen van Amerikaanse providers wat geleid heeft tot een grote afhankelijkheid en risico’s voor de bescherming van persoonsgegevens en op onze vitale infrastructuur. De Algemene Rekenkamer heeft hier onlangs een vernietigend rapport over gepubliceerd. Maar helaas kunnen we dit niet zomaar omdraaien. We moeten uitkijken dat we met AI niet in dezelfde valkuil stappen. We staan voor een grote golf van initiatieven waarin AI de overheid helpt bij haar dienstverlening aan inwoners en ondernemers. We moeten hierin met elkaar gaan samenwerken. Het liefst met Europese, of nog beter, Nederlandse techbedrijven. Hoewel er al een afhankelijkheid is, kunnen we nu nog bijsturen. Als we het op een beloop laten zoals we dat bij Cloud deden, dan hebben we ook daar straks weer een enorme afhankelijkheid van met name Amerikaanse techreuzen en risico’s dat persoonsgegevens illegaal gebruikt worden of dat er risico’s zijn voor onze vitale infrastructuur die Nederland 24/7 draaiend houden.” 

Uit het verkiezingsprogramma kan worden opgemaakt dat de VVD positief is over de ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie. Zo wilt u AI-startups stimuleren en AI-hubs en -fabrieken opzetten. Hoe wilt u ervoor zorgen dat deze initiatieven leiden tot brede toepassing binnen het MKB? 

“Het MKB profiteert in beginsel al van nieuwe AI-startups en AI-fabrieken aangezien mkb’ers als toeleverancier onderdeel zijn van de keten. Doordat wij als Nederland meer kennis en kunde ontwikkelen over AI, zullen we ook zien dat dit de implementatie en het gebruik bevordert.” 

Hiervoor is minder regeldruk van groot belang. Uw partij pleit voor een vereenvoudiging van de Europese AI Verordening. Hoe ziet u de balans tussen het beperken van regeldruk voor bedrijven enerzijds en het waarborgen van ethiek en veiligheid anderzijds? 

“Als wij in de EU en Nederland blijven vasthouden aan onwerkbare regels, dan wordt nieuwe technologie in andere delen van de wereld ontwikkeld. Dat zien we nu al gebeuren. Deze landen hebben niet altijd onze normen en waarden, bijvoorbeeld China. Oftewel: als we onze normen en waarden terug willen zien in technologie, dan moeten we economisch wel relevant zijn en dus meedoen. Daar hoort te hoge regeldruk niet bij. Dat is uiteraard een belangrijke balans.” 

Om digitale ongelijkheid te voorkomen pleiten wij voor het beschikbaar stellen van een gratis digitaal apparaat voor iedere leerling door deze onder de Wet Gratis Schoolboeken te laten vallen. Dit benoemt u niet expliciet in uw verkiezingsprogramma. Overweegt u maatregelen te nemen? 

“Leraren en leerlingen gebruiken digiborden, laptops en digitaal lesmateriaal om kennis en vaardigheden over te dragen. Dat is niet meer weg te denken uit het Nederlandse onderwijs. Voor vrijwel alle leerlingen is al een device beschikbaar omdat ze deze van hun ouders krijgen of door vrijwillige bijdragen of ondersteuning vanuit school. Ook zijn er leenlaptops beschikbaar en regelingen met gemeenten en organisaties als Leergeld Nederland. Volgens ons is toegang tot digitale leermiddelen daarmee voor elke leerling goed geborgd.” 


Datum 8-9-2025

De comeback van het CDA: moedig, maar nog niet compleet

Afgelopen weekend tijdens het CDA-congres lag de nadruk, logischerwijs, op de comeback van de partij. Volgens de laatste peilingen stevenen de christendemocraten in oktober af op 22 tot 26 zetels. Als dit realiteit wordt zou dat een gigantische zege zijn voor de partij die nu 5 zetels telt in de Tweede Kamer. Bontenbal zijn partij neemt in het verkiezingsprogramma een aantal gewaagde posities in, zoals de afbouw van de hypotheekrente en extra belastingheffing om de defensie-uitgaven te dekken. Hoe “moedig”, zoals Bontenbal dit zelf noemt, zijn de keuzes betreffende digitalisering? 

Digitale soevereiniteit 

Het CDA heeft een realitstische kijk op het creëren van strategische digitale autonomie. Dit kunenn we bereiken door “als Europa eigen cloud-toepassingen te maken, en met gelijkgestemde landen te bouwen aan de versterking van de Europese chipsector.” Een stap in de juiste richting, maar vergt ook nog verdere uitwerking. Positief verrast zijn wij over de positie het Groeifonds een nieuw impuls te geven en daarmee te investeren in “nieuwe technologieën die nodig zijn voor de toekomst.” 

AI en digitaal onderwijs 

Het is duidelijk dat de houding van het CDA is ten aanzien van kunstmatige intelligentie positief is: “Binnen het groeifonds komt ruimte voor investeringen in sleuteltechnologieën met een sterke focus op AI. Er komt daarnaast een commissaris AI voor centrale regie. Zo stimuleren we steviger samenwerking en data-uitwisseling tussen bedrijven, onderwijsinstellingen en overheden.”  

De christendemocraten zien AI duidelijk als motor voor economische groei, innovatie en overheidsmodernisering. Negatieve effecten, zoals ethiek, onderwijs en regulering, zijn volgens de partij beheersbaar. Digitale vaardigheden behoren tot basiskennis, daarom zet het CDA in op het onderwijzen van digitale ethische vraagstukken. De partij laat zich, tot dusver, niet uit over het creëren van gelijke kansen door digitale apparaten onder de Wet Gratis Schoolboeken te laten vallen. Dit verdient extra aandacht.  

Zorg 

Blij verrast zijn we met de stellingname van de partij betreffende digitalisering in de zorg: “We willen een Nationaal Zorgplatform oprichten om data-gestuurd werken in de zorg te bevorderen. We willen een digitale infrastructuur met open standaarden en afdwingbare afspraken.” Ook zet het CDA in op verbeterde samenwerking om op de uitrol van pilots over verschillende zorgdomeinen te versnellen, en “indien succesvol, landelijk uit te rollen.” Hoewel er aandacht is voor het belang van onderwijs over de werking, kansen en risico’s van AI binnen medische opleidingen, blijft onduidelijk welke vormen van AI-innovatie volgens de partij toekomstgericht zijn. Sluit de partij zich aan bij de AZWA, dat focust op plannings- en spraaktechnologie, of durft het “moedige keuzes” te maken om de toekomst van de Nederlandse zorg veilig te stellen middels digitalisering?  


Datum 1-9-2025

In de peilingen op twee, digitaal op één? Een beknopte analyse van het verkiezingsprogramma van GroenLinks-PvdA 

Net als bij de verkiezingen van 2023 is GroenLinks-PvdA ook in de huidige peilingen de tweede partij van het land. Met 26 zetels in de meest recente prognose blijft het verschil met de PVV (33 zetels) aanzienlijk. Wil de partij de kloof dichten, dan is een stevige campagne nodig. Maar waarop zet het linkse verbond digitaal in? In deze beknopte analyse lichten we drie speerpunten uit. 

Onderwijs 

GroenLinks-PvdA pleit ervoor om digitale geletterdheid een vast onderdeel van het curriculum te maken — een voorstel dat wij van harte ondersteunen en dat aansluit bij ons verkiezingsmanifest. Ook het voornemen om enkel door scholen beheerde digitale apparaten toe te staan, is een verstandige stap richting meer digitale veiligheid en gelijke leeromstandigheden. 

Wat echter ontbreekt, is een visie op de financiering hiervan. Digitale middelen zijn essentieel voor gelijke onderwijskansen en zouden, wat ons betreft, onder de Wet Gratis Schoolboeken moeten vallen. We adviseren GroenLinks-PvdA om dit expliciet op te nemen in het definitieve partijprogramma. 

Cyber 

Het is positief dat GroenLinks-PvdA het belang van end-to-end encryptie erkent. Toch blijft de cyberparagraaf sterk nationaal georiënteerd. In een digitale wereld die geen grenzen kent, volstaat het niet om in te zetten op Digitale Hulpverleners (DHV’ers) of staatsdeelnemingen alleen. 

Hoewel cybercrime in het programma benoemd wordt, ontbreekt het aan concrete voorstellen om de digitale weerbaarheid van Nederland te versterken. Een veilig digitaal landschap vereist structurele investeringen, zowel publiek als privaat, én politieke daadkracht om dit mogelijk te maken. 

Duurzaamheid 

GroenLinks-PvdA toont een duidelijke ambitie op het gebied van duurzame digitalisering en AI. Het voornemen om het Actieplan Duurzame Digitalisering uit te breiden is een stap in de goede richting. Ook de aandacht voor een slimmer gebruik van het elektriciteitsnet, waarin digitalisering een sleutelrol speelt, is terecht. 

Daarnaast legt de partij de nadruk op circulaire economie en repareerbare hardware, met een duidelijke verwijzing naar Europees beleid. Wat ons betreft positief: digitale duurzaamheid vraagt om grensoverschrijdende samenwerking. De koers is helder — nu is het zaak deze ambitie ook te vertalen naar concrete acties. 


Datum 1-9-2025

3% R&D-investering is te weinig: “Nederland slechtste jongetje van de klas”

Caspar van den Berg, voorzitter van Universiteiten van Nederland en voormalig VVD-senator, luidt de noodklok in een interview met het Financieele Dagblad: de forse bezuinigingen raken het hoger onderwijs keihard. Meerdere onderzoeken zijn inmiddels stopgezet. Nederland zakt daarmee verder weg op Europese ranglijsten voor investeringen in kennis en innovatie. 

Minister Karremans (EZ) presenteerde deze zomer een actieplan waarmee Nederland in 2030 3% van het bbp zou moeten investeren in onderzoek en ontwikkeling (R&D). “Veel te weinig”, stelt René Corbijn (adjunct-directeur bij NLdigital). “Een kwart eeuw geleden spraken we deze norm al met elkaar af in Lissabon. Als we nu niet handelen dreigen we steeds verder achter te lopen.”

“We zien in landen om ons heen dat de investeringen in R&D veel hoger zijn”, aldus Van den Berg. “Bijvoorbeeld België, Duitsland en Zweden. Ik zie ook Nederlanders richting Azië vertrekken, juist omdat daar wel structureel meer geld beschikbaar is. Nederland geldt wat betreft onderzoek en innovatie als het slechtste jongetje van de klas.”

Hoewel verkiezingsprogramma’s spreken van “radicale groei”, ontbreekt het aan financiële slagkracht. Van den Berg: “[…] vooralsnog zijn dat woorden. De politiek moet nu ook komen met daden.” Ook Corbijn sluit zich daarbij aan: “Niet voor niets pleiten wij in ons verkiezingsmanifest voor een norm van 5%. Zonder extra investeringen is onze kans op een kenniseconomie verkeken. Als Nederland écht stappen wil zetten nemen we geen genoegen met de Lissabon-norm.”


Datum 26-8-2025

Digitale koers van de PVV: een zorgwekkend stilzwijgen

De PVV kwam in 2023 als grootste partij uit de verkiezingen. Met 37 zetels stak de partij met kop en schouders uit boven de rest. Toch werd Wilders geen premier; het nieuwe kabinet werd gevormd door de PVV, VVD, BBB en NSC, onder leiding van Schoof. Dat kabinet hield echter nog geen jaar stand. Nadat de PVV de stekker eruit trok, gaat Nederland op 29 oktober opnieuw naar de stembus. Wat zijn nu de digitale plannen van Wilders? 

In deze beknopte analyse gaan we in op drie digitale thema’s. Opvallend is dat de PVV in haar programma vrijwel geen aandacht besteedt aan belangrijke onderwerpen als cybersecurity, digitale infrastructuur een digitale autonomie. Het is teleurstellend – en zelfs zorgwekkend – dat een partij met regeringsverantwoordelijkheid hier geen visie op presenteert en deze thema’s geen enkele prioriteite lijkt te geven.  

Duurzaamheid  

Over duurzame energie is de PVV helder: “We stoppen met de energietransitie en gaan netcongestie oplossen: geen windturbines, geen zonneparken of andere weersafhankelijke wiebelstroom.” De partij van Wilders refereert in het programma aan het overbelaste elektriciteitsnet, dat volgens de partij “op instorten” staat.  

NLdigital onderkent de knelpunten op het stroomnet en onderschrijft de urgentie om netcongestie aan te pakken. Tegelijkertijd benadrukken wij dat het abrupt stopzetten van duurzame energieopwekking of het stilleggen van de energietransitie niet de juiste weg is. De digitale sector streeft ernaar om klimaatneutraal te opereren, juist door volledig in te zetten op duurzaam opgewekte energie. Bovendien dragen digitale technologieën en toepassingen in belangrijke mate bij aan het oplossen van netcongestie. 

Zorg 

Het thema zorg staat al jarenlang hoog op de agenda van de PVV. Het is dan ook niet verrassend dat de partij in kabinet-Schoof I de minister voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport leverde. Mooi om te zien is dat in het huidige programma een deel van de inzet van Agema op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI) in de zorg terugkomt: “Met slimme inzet van kunstmatige intelligentie verlagen we de administratiedruk.” 

Hoewel dit een positief signaal is, ook richting onze sector, blijft het statement vrij algemeen. Er wordt niet toegelicht om welke AI-toepassingen het gaat. Bovendien biedt AI nog veel meer kansen voor de zorg dan alleen administratieve verlichting. Een verdere concretisering van dit punt zou goed passen bij de koers die Agema al eerder heeft ingezet. 

Innovatie 

De PVV stelt te willen stoppen met de “oneerlijke expartregeling”. De partij ziet dus geen meerwaarde in kennismigranten. Ook is er in het programma geen aandacht voor het (Nederlandse) bedrijfsleven. De PVV geeft alleen aan waarop de partij geld wil besparen, maar stelt in het programma niet voor hoe Nederland geld moet gaan verdienen.


Datum 25-8-2025

Ambitie zonder uitwerking: VVD’s digitale agenda onder de loep

NLdigital volgt de politieke ontwikkelingen rondom digitalisering op de voet. In aanloop naar de verkiezingen op 29 oktober analyseren we in dit liveblog wat politieke partijen zeggen over digitale thema’s die belangrijk zijn voor onze sector. Vandaag in de spotlights: VVD.  

Onderwijs 

De VVD wil dat digitale geletterdheid onderdeel is van het nieuwe curriculum. In het verkiezingsprogramma staat: “Op school leer je basisvaardigheden als [..] digitale kennis.” Daarmee houdt de partij vast aan de huidige koers, namelijk dat “de huidige curriculumherziening doorgezet wordt”. Dat is positief, al missen we een expliciete verwijzing naar digitale geletterdheid en weerbaarheid.  

Ook benoemt de VVD het belang van digitale vaardigheden voor onderwijsprofessionals, zodat er aandacht is voor digitale veiligheid in de klas. Wat echter ontbreekt, is een voorstel om elke leerling te voorzien van een gratis digitaal apparaat – essentieel voor een toekomstbestendige, inclusieve, weerbare digitale samenleving. Dit blijft voor ons een belangrijk punt van aandacht.  

Artificial intelligence (AI) 

De VVD erkent het belang van AI en ziet volop kansen. Tegelijkertijd is er oog voor verantwoorde toepassing ervan. Om buitenlandse afhankelijkheid te voorkomen wil de partij een investeringsmaatschappij oprichten om start-ups en scale-ups te ondersteunen en investeringen in kunstmatige intelligentie te bevorderen. Ook willen ze een quantumcomputer, AI-fabrieken en AI-hubs realiseren. Daarnaast pleit de partij, net als wij, voor een vereenvoudiging van regelgeving zoals de Europese AI Verordening. Volgens ons een noodzaak om het bedrijfsleven niet op onnodig hoge kosten te jagen en innovatie te bevorderen.  

Digitale autonomie 

“Zelf de baas zijn over onze veiligheid en economie”, zo luidt het credo van de VVD betreffende digitale autonomie. De partij erkent dat volledige digitale onafhankelijkheid niet haalbaar is, maar blijft onduidelijk over wat er dan wél mogelijk is. Wel spreekt de partij zich uit voor investeringen in Europese productiecapaciteit en minder afhankelijkheid van Amerikaanse clouddiensten en datacentra. Ook vitale processen zouden we niet in buitenlandse handen moeten leggen.  

In ons verkiezingsmanifest pleiten wij voor een open economie waarin we beschermen waar moet en samenwerken waar nodig. De VVD lijkt zich vooral op bescherming te richten, met weinig aandacht voor het belang van internationale samenwerking. Het ontbreken van concrete plannen voor digitale autonomie vinden wij een gemiste kans. Dit onderwerp verdient meer aandacht.  


Datum 22-8-2025

Rinke Zonneveld bevestigt: zonder investeringen in technologie verliezen we onze welvaart 

In een interview met het Financieele Dagblad op 21 augustus onderstreept Rinke Zonneveld, CEO van Invest-NL, onze centrale verkiezingsboodschap: “digitaliseren óf verarmen”. Zonneveld is glashelder: zonder keuzes en forse investeringen in technologie verliezen we onze welvaart.  

Zonneveld stelt dat er keuzes en grootschalige investeringen in techbedrijven nodig zijn om onze welvaart te behouden. “De komende zeven jaar zijn bepalend”, aldus Zonneveld. Zijn boodschap benadrukt waarom onze voorstellen in het verkiezingsmanifest geen toekomstmuziek zijn, maar een dringende noodzaak.  

In het artikel wijst Zonneveld op het gebrek aan een consistent industriebeleid: “We komen met een Nationale Technologiestrategie. Supergoed. Maar de doorvertaling naar concrete keuzes is heel beperkt.” Zo stellen wij ook in ons manifest. Terwijl andere landen de rode loper uitrollen voor tech-talent en innovatie, zakt Nederland op de internationale ranglijsten.  

Toch is Zonneveld hoopvol: dankzij de acties van president Trump en het Draghi-rapport over het Europees concurrentievermogen vraagt Nederland zich eindelijk af waar we in de toekomst ons geld mee verdienen.  

Zonneveld onderstreept de twee absolute prioriteiten van de verkiezingsagenda van NLdigital: Herstel het ondernemersklimaat voor digitale bedrijven, én investeer massaal in digitaal. Dit betekent geen nationale koppen op EU-wetgeving, voorspelbare regeldruk, openstaan voor kennismigranten, en inzetten op innovatie, digitale vaardigheden en omscholing.  

Onze boodschap is simpel: Nederland moet het meest aantrekkelijke land van Europa worden voor digitale bedrijven. Hiervoor is niet alleen consistent beleid nodig, maar ook een verhoging van de innovatie-investeringen naar 5% van het BBP.  

Wil je weten hoe? Lees ons verkiezingsmanifest hier.  


Datum 21-8-2025

Ons live-blog gaat van start: “digitaliseren of verarmen?”

Op 29 oktober gaat Nederland naar de stembus. In aanloop naar die verkiezingen duikt NLdigital in de verkiezingsprogramma’s van de politieke partijen — met een specifieke focus op één onderwerp: digitalisering. Want digitalisering is al lang geen niche-thema meer. Het raakt alles: onze economie, veiligheid, arbeidsmarkt, infrastructuur, onderwijs en de manier waarop de overheid werkt. Toch blijft de aandacht voor dit onderwerp in politieke campagnes vaak achter. En dat is zorgwekkend. Als we nu niet de juiste keuzes maken, lopen we achterstand op in een wereld die steeds digitaler wordt. Daarom analyseren wij de partijprogramma’s langs de meetlat van ons verkiezingsmanifest en signaleren we waar partijen uitblinken of juist kansen laten liggen.

Volgende week starten we met de VVD. In de komende weken volgen alle andere partijen. Zo helpen we ondernemers, beleidsmakers, journalisten én kiezers om inzicht te krijgen in wat er op digitaal vlak écht op het spel staat.

Blijf ons volgen om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen, én laat vooral van je horen in het digitaliseringsdebat.

Digitaliseren óf verarmen? Jouw stem maakt het verschil!


Deel via:

Jessica Meijer

Communicatiespecialist
Neem contact op met
Jessica Meijer

Gerelateerde artikelen

De Denen aan het roer in Europa: een analyse van NLdigital op het voorzitterschap

Eerder deelden wij een artikel over het Deense voorzitterschap van de Europese Unie van 1 juli tot en met 31...
Politiek & wetgeving

Voordat je AI inzet: denk na over AI governance

Wil je AI gebruiken binnen je organisatie of doe je dat al? Dan zijn er een aantal zaken waar je…
Politiek & wetgeving

AI Act in zicht, voorkom verrassingen

De AI Act is een Europese verordening die regels stelt aan het ontwikkelen, verkopen en gebruiken van AI-systemen binnen de…
Politiek & wetgeving