Onderwijs & arbeidsmarkt

Kennis is de voedingsbodem voor de digitale economie. De arbeidsmarkt van morgen vraagt om het juiste onderwijs, voldoende flexibiliteit en een hoog aanpassingsvermogen.

ICT gaat dwars door sectoren heen. Ons vermogen om ons aan te passen aan de snel veranderende digitale economie is cruciaal om structurele welvaartsgroei te realiseren. Het fundament voor dit vermogen ligt in het basis- en voortgezet onderwijs. Hier vindt de eerste kennismaking plaats met ICT. Daarnaast moeten we zorgen voor een betere aansluiting tussen vervolgopleidingen en arbeidsmarkt en investeren in permanente ontwikkeling van werknemers.

Ons onderwijs moet kinderen optimaal voorbereiden op de digitale economie. Wat NLdigital betreft begint dat met het bijbrengen van computational thinking aan leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs. Daarom pleiten we voor het opnemen van coding in het curriculum: leren programmeren is dé manier om computational thinking te bevorderen.

Dit thema wordt door onze leden besproken in de commissie Onderwijs en arbeidsmarkt.

Kennis is de grondstof van de digitale economie. Om de Nederlandse digitale sector concurrerend te houden, moeten diegenen die daar werkzaam zijn voortdurend hun kennis op peil houden. De uitdaging voor de komende jaren is zorgen dat er voldoende aanbod is van mensen met de juiste kennis en skills.

DE MISMATCH OP DE ARBEIDSMARKT IN KAART GEBRACHT

De ICT-arbeidsmarkt is complex, divers en sterk in beweging. Dé ICT’er bestaat bovendien niet. Nederland ICT brengt daarom geregeld met onderzoeken de ICT-arbeidsmarkt in kaart. Zo publiceerden we in 2014 als eerste over de mismatch tussen vraag en aanbod aan ICT-personeel.

Ook deden we onderzoek naar de vraag naar ICT-vaardigheden. Het onderzoeksrapport ‘Digitaal Vakmanschap’laat zien dat de vraag naar ICT-vaardigheden buiten de sector sterk toeneemt. De ICT-arbeidsmarkt wordt steeds meer een arbeidsmarkt voor ICT’ers.

Werkzame ICT’er naar bedrijfstak (Bron: CBS, 2015)

Trendontwikkeling van het aantal (ICT) vacatures, 2011-2015 (2011 Q1 = 100)

  • “Een digitale economie vraagt om mensen met digitale skills. Daarom maken wij ons hard voor het versterken van digitale kennis gedurende de gehele levensloop van mensen. Zo kan iedereen zich continu blijven ontwikkelen, beginnend bij het basisonderwijs.”

    Michiel van Vlimmeren
    Managing Director Netherlands, Hewlett Packard Enterprise, Portefeuillehouder Onderwijs & Arbeidsmarkt

NLdigital respecteert jouw privacy. Daarom geven we je de controle over de manier waarop wij met je data omgaan.

In onze privacyverklaring lees je hoe we dat doen. Hieronder lees je over de cookies die we gebruiken.

Privacystatement
Instellingen

NLdigital respecteert jouw privacy

Daarom geven we je de controle over de manier waarop wij met je data omgaan. In onze privacyverklaring lees je hoe we dat doen. Hieronder lees je over de cookies die we gebruiken.

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het tonen van de website en de bijbehorende functionaliteit, en voor het uitvoeren van de gevraagde dienstverlening.

Lees meer

We optimaliseren continu onze website. Daarvoor analyseren we websitebezoek via Google Analytics. Dit hebben we op de privacyvriendelijke wijze, volgens de handleiding van de Autoriteit Persoonsgegevens, ingericht.

Lees meer

Met Linkedincampagnes introduceren we ons collectief en onze diensten in de digitale sector. We slaan gegevens over websitebezoek op om de effectiviteit van onze advertenties te meten, om advertenties te leveren die relevant zijn en om het aantal keren dat je een advertentie ziet te beperken.

Lees meer
Vergeet alles Jouw voorkeuren zijn verwijderd