Software engineer Hanneke staat óók voor de klas

“Als ik ook maar één meisje kan inspireren door voor de klas te staan, ben ik blij”, vertelt Hanneke den Ouden, software engineer bij iwell én gastdocent bij Co-Teach Informatica. Omdat ze geen onderwijservaring heeft, vindt ze het fijn dat ze samen lesgeeft met een ervaren docent, oftewel co-teacher. Lees hoe dit gaat.

Overal zit software in

Hanneke: “Ik vind het erg belangrijk dat kinderen in aanraking komen met informatica. Je hebt tegenwoordig overal te maken met informatica, want overal zit software in. Het is goed als iedereen in de basis begrijpt hoe software gemaakt wordt en werkt. Zodat je zelf afwegingen kunt maken over alles wat met software te maken heeft, zoals privacy.”

Iedereen kan het leren

Hanneke: “Ik vind het ook leuk om kinderen, met name meisjes, te laten zien dat het helemaal niet zo moeilijk is. Software ontwikkelen is niet alleen maar achter een computer zitten en typen, er komt veel meer bij kijken. En iedereen kan het leren.” Hanneke kan het weten, want ze heeft zich kort geleden laten omscholen. “Ik vond computers altijd al leuk. Maar ik dacht dat ik geen goede programmeur kon worden, omdat ik niet al heel jong was begonnen met programmeren. Daarom ben in bedrijfskunde gaan studeren. 2,5 jaar geleden heb ik me toch laten omscholen via de Hogeschool van Amsterdam.”

Een crash course

Co-Teach Informatica begint voor gastdocenten met een crash course (vak)pedagogische kennis en vaardigheden. “Ik heb geen onderwijservaring. Ik breng wel eens kennis over op mijn collega’s, maar dat is toch wel iets anders dan op kinderen die dit niet voor hun werk doen”, vertelt Hanneke. “Ik vond het heel leuk dat je getriggerd wordt om na te denken over de vragen: wat is interessant voor kinderen? Hoe kan je aansluiten op hun belevingswereld? En hoe kan je ze iets leren?”

Je eigen expertise overbrengen

Na de crash course ben je niet alleen voorbereid op lesgeven. Je hebt ook de inhoud van de lessenserie klaar die je de weken erna gaat geven. Hanneke: “Iwell maakt batterijsystemen voor de opslag van zonne- en windenergie. Ik heb een project bedacht dat hierop aansluit. De leerlingen gaan namelijk kijken of ze hun sportclub kunnen verduurzamen”, vertelt Hanneke. “Ze verzamelen nu allemaal data. Bijvoorbeeld over het energieverbruik, de apparaten die er staan en of er zonnepanelen op het dak kunnen. Vervolgens leer ik ze hoe ze een simulatie bouwen in Pyton. En kunnen ze in dit programma zelf ontdekken op welke manier ze het beste kunnen verduurzamen met laadpalen, zonnepanelen enz.”

Co-teaching

Op 14 april gaf Hanneke haar eerste les en ze is erg enthousiast. “De leerlingen waren erg aardig voor me”, vertelt ze. “Toch vind ik het heel fijn dat je dit project samen doet met een ervaren docent. Dit is niet iemand die perse veel van informatica weet, maar wel veel van lesgeven.” Hannekes co-teacher brak soms in om iets te verduidelijken als hij dacht dat de klas het niet goed snapte. “Hij maakte dan een tekeningetje voor de leerlingen van wat ik had verteld. Dat is heel fijn.” Ook kan ze haar lesmateriaal voor elke les aan hem voorleggen voor feedback.

Maatschappelijk bijdragen

Iwell vindt het erg leuk dat Hanneke meedoet aan Co-Teach Informatica. Net als veel andere bedrijven heeft Iwell een regeling zodat medewerkers een maatschappelijke bijdrage kunnen leveren. Hanneke: “We hebben een doelstelling dat iedere medewerker ongeveer 10% van zijn tijd mag besteden aan iets wat zijn leuk vindt en waarvan zij denkt dat het belangrijk is voor het bedrijf. Het hoeft niet perse gerelateerd te zijn aan je dagelijkse werk. Dus binnen die 10% ben ik gastdocent Informatica.”

Co-Teach Informatica: iets voor jou?

Middelbare scholen en hun leerlingen staan te popelen om aan de slag te gaan met informatica. Maar de vraag naar docenten is al jaren groter dan het aanbod. Daarom steunt NLdigital het project Co-Teach Informatica. Zo willen we al in 2023 minstens 3000 extra leerlingen het vak informatie aanbieden. Ben jij net zo’n enthousiaste IT-er als Hanneke? Of geef jij leiding aan IT-ers? Dan wil je misschien meer weten over het project Co-Teach Informatica! Bekijk de website www.co-teach.nl.

Lees ook het verhaal van Co-Teacher Klaas Heek

Klaas leert zijn klassen in 10 weken wat scrum inhoudt. Lees hoe hij dit aanpakt.


Deel via:

Het laatste nieuws

Overheid toont eindelijk uitwerking cybersecuritywet NIS2: laat weten wat jij ervan vindt!

De conceptuitwerking van de NIS2-wet voor Nederland is gepubliceerd: de Cyberbeveiligingswet! Dit betekent dat we eindelijk duidelijkheid krijgen over wat de overheid precies voor ogen heeft met de wet die zij wil invoeren.
Cybersecurity

Hoofdlijnenakkoord 2024: plussen en minnen voor de digitale sector

Het Hoofdlijnenakkoord van de PVV, VVD, NSC en BBB laat voor de ICT-sector een wisselend beeld zien. Enerzijds is er volop ambitie om Nederland een aantrekkelijk vestigingsland te laten blijven, anderzijds wordt er stevig gesnoeid in de middelen voor innovatie.
Politiek & wetgeving

Help ons aan de 100 en help daarmee jezelf!

Het tekort aan gekwalificeerd ICT-talent is voor veel leden een rem op groei. Als collectief zetten we ons in om deze uitdaging te tackelen. Onderdeel daarvan is: meer inzicht in de aard van het probleem en mogelijke oplossingen. Vul je de enquête in?
Opleiding & arbeidsmarkt

Brancherapportage ArboNed: verzuimcijfers digitale sector

Hoe zijn de verzuimcijfers in de sector? ArboNed heeft een uitgebreide rapportage samengesteld met verzuimcijfers van werkgevers binnen de digitale sector. Bekijk de stand van zaken en hoe jouw bedrijf zich verhoudt tot anderen in de sector.
Werkgeverschap

Data Pro Code: eenjarig jubileum toezichthouder SCOPE Europe

Het is een jaar geleden dat SCOPE Europe de accreditatie ontving van de Autoriteit Persoonsgegevens voor hun cruciale rol als toezichthoudend orgaan voor de Data Pro Code.
Avg & privacy