SEO: platforms leveren positieve bijdrage aan economie

Platforms laten markten efficiënter werken en dit heeft positieve gevolgen voor de welvaart in Nederland. Dat blijkt uit een quickscan van SEO Economisch Onderzoek in opdracht van het Platformcollectief: een nieuw collectief bestaande uit acht platformpartijen. Het onderzoek is vandaag overhandigd aan staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat).

Overzicht van internationale onderzoeken

Het rapport is het eerste grootschalige overzicht van bestaande onderzoeken naar de rol en toegevoegde waarde van platforms in Nederland. De onderzoekers hebben onderscheid gemaakt tussen de economische en maatschappelijke impact van platforms. Er is wetenschappelijke consensus dat platforms positieve economische effecten hebben. Uit meerdere onderzoeken blijkt ook dat consumenten specifieke platforms waarderen en bereid zijn te betalen voor producten en diensten. De beschikbare onderzoeken naar het effect van platforms op mededinging en de arbeidsmarkt in Nederland benoemen verschillende risico’s, maar ontkrachten in het algemeen de veronderstelde negatieve impact. Op het vlak van een negatieve impact van platforms op maatschappelijke waarden ontbreekt kwantitatief onderzoek. Bestaand onderzoek is bovendien vooral signalerend van aard. Een uitzondering hierop is een studie naar filterbubbels in Nederland van vorig jaar. Daaruit blijkt juist dat dit fenomeen in Nederland nauwelijks een probleem is.  

Startpunt voor dialoog over platformeconomie

De overhandiging van het rapport aan staatssecretaris Keijzer is het startpunt van een bredere dialoog over de rol van platforms in de Nederlandse economie en maatschappij. “We wilden met het nieuwe Platformcollectief eerst een goed overzicht bieden van wat er bekend is over de rol van platforms, zodat we een goede basis hebben voor verdere dialoog.” zegt Lotte de Bruijn, directeur van NLdigital en woordvoerder namens het collectief. “De komende tijd willen we ingaan op specifieke elementen van de platformeconomie, zoals de toekomst van werk en het gebruik van algoritmes en AI.”  


Deel via:

Het laatste nieuws

NLdigital en overheid starten dialoog over soevereine cloud voor Nederland

Nederland ICT heeft samen met het Nationaal Register en met steun van VNO-NCW onderzoek gedaan naar kennis van digitalisering in de boardroom. 12 maart wordt het rapport overhandigd in Den Haag aan Hans de Boer, voorzitter van VNO-NCW. Ben je lid van Nederland ICT en directielid, dan ben je van harte uitgenodigd om aanwezig te zijn.
Politiek & wetgeving

ABRO: Nieuwe beveiligingseisen voor leveranciers aan Rijksoverheid en Politie

Vanaf 2026 geldt met ABRO één uniform stelsel van beveiligingseisen voor leveranciers aan de Rijksoverheid en Politie, gericht op het beschermen van de nationale veiligheid tegen onder andere spionage en sabotage. Leveranciers moeten rekening houden met strengere, proportioneel toegepaste eisen op gebieden als cyber, cloud en ketenbeveiliging, waarbij het Nationaal Bureau Industrieveiligheid toeziet op de naleving.
Politiek & wetgeving

Wat betekent de verkiezingsuitslag voor de digitale sector? 

Nu de verkiezingsuitslag op hoofdlijnen vastgesteld is, kunnen we voorzichtig mogelijke coalities in kaart gaan brengen. We kijken naar reële coalities op basis van de uitslag, wat partijen eerder zelf uitgesproken hebben, en ook zetelaantallen in de Eerste Kamer. Met behulp van onze analyse van de verkiezingsprogramma’s kijken we ook vooruit naar wat deze coalities zullen betekenen voor de digitale sector. Met VNO-NCW en MKB-Nederland delen wij in ieder geval de visie dat de politiek geen tijd te verliezen heeft en nú werk moet maken van een stabiel en daadkrachtig kabinet. 
Politiek & wetgeving

NLdigital: Volt meest digitaal, CDA verrassende binnenkomer kopgroep

NLdigital analyseerde alle partijprogramma’s op digitale thema’s: Volt scoort het hoogst, gevolgd door VVD, D66 en verrassend CDA. De Verkiezingsmatrix laat grote verschillen zien per thema: innovatie en AI krijgen veel aandacht, maar cybersecurity en digitale overheid blijven onderbelicht. NLdigital ziet bij een mogelijke nieuwe coalitie met VVD, CDA en D66 kansen voor serieuze stappen in de digitale economie.
Politiek & wetgeving

Nieuwe manager grootzakelijk bij NLdigital: Jochem de Groot start als hoofd Beleid & Public Affairs

Jochem de Groot is gestart als manager grootzakelijk en hoofd Beleid & Public Affairs bij NLdigital. Met zijn brede ervaring op het snijvlak van technologie, beleid en strategie gaat hij zich richten op thema’s als digitale autonomie en AI-regulering. Jochem wil een brug slaan tussen de grootzakelijke achterban en beleidsmakers in Den Haag en Brussel.