Rapportage ICT Markttoets nieuw CCaaS voor UWV beschikbaar

In september organiseerde NLdigital in opdracht van het UWV een ICT Markttoets over de vernieuwing van het Contact Centre as a Service (CCaaS). Tijdens deze ICT Markttoets vroegen we twintig aanbieders en ontwikkelaars van CCaaS-oplossingen, en beheer en implementatie dienstverleners op pre-competitieve wijze mee te denken over een aantal verwervingsvragen rondom de nieuwe CCaaS-oplossing voor het UWV. De rapportage van deze markconsultatie is vanaf nu beschikbaar. 

Rapport-ICT-Markttoets-CCaaS-UWVDownloaden

Aanleiding

Het UWV zorgt voor landelijke uitvoering van de werknemersverzekeringen. Ze zorgen ook voor arbeidsmarkt- en gegevensdienstverlening door het stimuleren van werk, indiceren van ziekte en arbeidsongeschiktheid, het verzorgen van uitkeren en gerelateerd gegevensbeheer. De Divisie Klant & Service (K&S) is daarbij verantwoordelijk voor het informeren van cliënten, zoals het beantwoorden van vragen en het realiseren van online dienstverlening. Het Klantencontactcentrum (KCC) is hierbij het eerste aanspreekpunt voor cliënten.

Het KCC wordt ondersteund met twee primaire systemen: een CRM-maatwerkapplicatie die gebruikt wordt voor contactregistratie, kennismanagement, werkvoorraadbeheer en routering (K3CR) en daarnaast een multichannel platform voor telefonie en routering, geïntegreerd met een aantal losse applicaties voor o.a. chat, klanttevredenheidsonderzoek en workforcemanagement. Het huidige multichannel platform wordt geleverd als een cloud-gebaseerde softwaredienst (CCaaS) en is gekoppeld aan de CRM-maatwerkapplicatie.

De divisie K&S van het UWV wil de huidige CCaaS-oplossing vervangen door middel van een nieuwe aanbesteding. Bij de implementatie van de CCaaS-oplossing zal het huidige K3CR-systeem vervangen zijn door een nieuw CRM-systeem. De CCaaS-oplossing moet hiermee samenwerken. Voor de vervanging van de CCaaS is vorig jaar een marktconsultatie uitgevoerd. UWV wil via een ICT Markttoets verdere inzichten en feedback ophalen op haar voornemen voor een aanbesteding. Met deze feedback wil UWV de voorbereiding van de aanbesteding bijsturen en verder specificeren.

Vragen aan de markt

De vragen die aan de markt zijn voorgelegd gingen over de volgende onderwerpen:

  1. Functionaliteiten, integratie en veiligheid
  2. Implementatie
  3. Inkoop en contractering

Raadpleeg de rapportage voor een volledige uitwerking van de vragen.

Conclusie en aanbevelingen

Een belangrijke conclusie is dat het aanbestedingstraject zou moeten starten vanuit een duidelijke visie en strategie van het UVW over het gebruik van een CCaaS binnen het UWV. Neem hierbij de klantreis en de gewenste informatiepositie van de medewerkers als uitgangspunt. Bepaal welk systeem leidend gaat zijn (het CCaaS of het CRM), welke functionaliteit in welk bouwblok moet en hoe op een zinvolle manier om te gaan met innovatie en AI. Stuur aan op versimpeling van het landschap en vermindering van complexiteit, het motto is: ‘keep it simple’.

De markt geeft verder aan dat het voor een succesvolle aanbesteding en implementatie aan te bevelen is dat ruimte wordt gelaten voor de expertise en creativiteit van de leverancier. Dit betekent geen dichtgetimmerd bestek, maar een uitvraag voor een cloudoplossing. Een oplossing die met name gericht is op de te bereiken doelen en functionaliteit.

Voor de wijze van aanbesteding adviseert de markt een voorselectie, gevolgd door een concurrentiegerichte dialoog. Houd bij die dialoog de doelen voor ogen en werk met partners op basis van use cases toe naar een oplossing. Betrek hierbij hoe gebruikers willen werken. Geniet van het traject, neem genoeg tijd en laat je verrassen.

Tijdens de implementatie is het belangrijk dat goede samenwerking wordt georganiseerd tussen de implementatie van het CCaaS en de implementatie van het CRM. Belangrijk is ook om tussentijdse evaluatiemomenten in te bouwen.

We waren zeer te spreken over de workshop. Met name de open uitwisseling van kennis, ervaring en ideeën over de vervanging van het CCaaS was zeer waardevol.

Opdrachtgever UWV

Deel via:

Het laatste nieuws

Rob Knigge (Accenture) over het lidmaatschap bij NLdigital

Rob Knigge, Country Managing Director bij Accenture, benadrukt het belang van samenwerking om digitalisering in Nederland te versnellen. Via NLdigital wil Accenture bijdragen aan beleid, kennisdeling en verantwoorde inzet van AI. Investeringen in vaardigheden, infrastructuur en vertrouwen zijn volgens hem cruciaal voor een toekomstbestendige digitale samenleving.
Werkgeverschap

Prinsjesdag 2025: Demissionair kabinet past op de winkel, ondernemers verliezen vertrouwen

Demissionair kabinet presenteert een sobere begroting 2026: weinig nieuw beleid voor de digitale sector, ondernemersvertrouwen laag; lichtpuntjes zijn WBSO +€200 mln (totaal €1,8 mrd), €200 mln voor ETCI, WPM-grens naar 250 en actieplan voor offshore wind. Met verkiezingen op 29 okt verschuift focus naar campagne; NLdigital volgt partijstandpunten en impact op de sector via het liveblog.
Politiek & wetgeving

NLdigital waarschuwt voor juridische gebreken in onverwacht toegevoegd artikel Cyberbeveiligingsbesluit

NLdigital waarschuwt voor juridische tekortkomingen in een onverwacht toegevoegd artikel aan het Cyberbeveiligingsbesluit, dat ministers vergaande bevoegdheden geeft zonder voorafgaande consultatie of wettelijke basis. De organisatie roept op tot het schrappen of herzien van het artikel en biedt een alternatief gebaseerd op het Duitse NIS2-model.
Cybersecurity

Marcel Timmer van Red Hat over het lidmaatschap bij NLdigital

Red Hat ziet in NLdigital een essentieel netwerk om samen te werken aan digitale soevereiniteit, cybersecurity en keuzevrijheid in IT. Het lidmaatschap biedt waarde door kennisdeling, beleidsbeïnvloeding en een sterk ecosysteem van partners binnen de Nederlandse digitale sector.
Werkgeverschap

Iquality over NLdigital: Een partner die juridische zekerheid en vooruitblik biedt

"Voor een organisatie als de onze, zonder juristen in huis, is het ontzettend waardevol om een partner te hebben die...
Contracten & voorwaarden