Nieuw Platformcollectief roept op tot dialoog

Een nieuw collectief van acht platformpartijen roept op tot meer dialoog over de maatschappelijke en economische effecten van de platformeconomie. Het Platformcollectief heeft SEO Economisch Onderzoek de opdracht gegeven een meta-analyse van bestaand onderzoek uit te voeren om deze oproep kracht bij te zetten. Het onderzoek wordt op 22 januari 2020 overhandigd aan staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat).

Het Platformcollectief bestaat uit Booking.com, Deliveroo, Expedia, Facebook, Google, Microsoft, Solvo en Uber. Het collectief is opgericht op initiatief van NLdigital om meer duidelijkheid te bieden over de rol van platforms in de Nederlandse economie en maatschappij en om gezamenlijk het gesprek aan te gaan met beleidsmakers, belanghebbenden en het algemeen publiek. “Het Platformcollectief is een uitgestoken hand naar de Nederlandse polder.” zegt Lotte de Bruijn, directeur van NLdigital en woordvoerder namens het collectief. “We zien de oprichting van dit collectief als een logische stap in de professionalisering van de sector.”

Meta-analyse als startpunt voor dialoog

Als startpunt van de dialoog laat het Platformcollectief een meta-analyse uitvoeren naar bestaand onderzoek over de rol van platforms in de economie en maatschappij. Deze analyse wordt uitgevoerd door SEO Economisch Onderzoek. Op 22 januari 2020 wordt dit onderzoek overhandigd aan staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat). “We willen met het nieuwe Platformcollectief eerst een goed overzicht bieden van wat er bekend is over de rol van platforms, zodat we een goede basis hebben voor verdere dialoog.” zegt Lotte de Bruijn. “De komende tijd gaan we verder in op specifieke elementen van de platformeconomie, zoals de toekomst van werk en het gebruik van algoritmes en AI.” Meer informatie over de activiteiten van het Platformcollectief is vanaf nu te vinden op nldigital.nl/platformcollectief.


Deel via:

Het laatste nieuws

Nieuwe manager grootzakelijk bij NLdigital: Jochem de Groot start als hoofd Beleid & Public Affairs

Jochem de Groot is gestart als manager grootzakelijk en hoofd Beleid & Public Affairs bij NLdigital. Met zijn brede ervaring op het snijvlak van technologie, beleid en strategie gaat hij zich richten op thema’s als digitale autonomie en AI-regulering. Jochem wil een brug slaan tussen de grootzakelijke achterban en beleidsmakers in Den Haag en Brussel.

NLdigital lanceert NLdigital Voorwaarden 2025 

NLdigital brengt nieuwe algemene voorwaarden voor IT-bedrijven op de markt. Deze NLdigital Voorwaarden 2025 vervangen de veelgebruikte NLdigital Voorwaarden uit...
Contracten & voorwaarden

Staatssecretaris en wethouder trappen uitgifte overheidslaptops af om digitale kloof te verkleinen

Staatssecretaris Eddie van Marum en wethouder Abdelhaq Jermoumi gaven in Leiden het startsein voor de uitgifte van opgeknapte overheidslaptops aan mensen in een financieel kwetsbare positie. De samenwerking tussen Stichting Allemaal Digitaal en het ministerie van Binnenlandse Zaken moet helpen de digitale kloof te verkleinen en toegang tot online overheidsdiensten te verbeteren. De gedoneerde laptops zijn duurzaam hergebruikt en worden gekoppeld aan lokale ondersteuning om digitale vaardigheden te versterken.
Digitaal meedoen

Onderzoek Ipsos I&O: meeste kiezers zien sterke digitale economie als sleutel tot toekomst Nederland 

Een ruime meerderheid van de Nederlanders ziet een sterke digitale economie als essentieel voor de toekomst van Nederland, met brede steun voor investeringen in digitale veiligheid, omscholing en eigen technologie. Ondanks deze urgentie is digitalisering voor weinig kiezers een beslissend verkiezingsthema, wat wijst op een kloof tussen het maatschappelijke belang en de politieke prioriteit.
Politiek & wetgeving

Switch to Digital: door én voor zij-instromers 

Switch to Digital is een nieuw platform, gebouwd door zij-instromers, dat hen helpt een plek te vinden in de digitale sector. Het initiatief benadrukt dat motivatie en vaardigheden net zo belangrijk zijn als diploma’s, en roept werkgevers op om verder te kijken dan het cv.
Digitaal Talent