In gesprek met Wouter Kolk van Ahold Delhaize

CEO van steeds meer gedigitaliseerde winkelketens

Wat hebben je dagelijkse boodschappen te maken met digitalisering? En die zelfscankassa, wat is daar nu het voordeel van? Nederland is een technologische proeftuin, zelfs in de supermarkt.

We spreken hierover met Wouter Kolk, CEO van Ahold Delhaize in Europa en Indonesië. Niet alleen bekend van Albert Heijn, maar ook van Etos en Bol.com. Een bedrijf met grote historie en inmiddels een sterke digitale component.

Een leuk gesprek over de toekomst van boodschappen doen. Van app tot zelfscankassa en het belang om de behoefte van de consument in het oog te houden. Die belangen botsen soms. Want, wil je wel boodschappen doen door middel van je smart speaker? Is bananen plukken in de metaverse echt de toekomst van winkelen en belangrijker nog; hoe hou je je winkel toegankelijk voor al je klanten.

Als ik dan toch via de Metaverse wil gaan winkelen, dan wil ik misschien in de jungle lopen en daar zie ik allemaal fantastische dingen. Of ik wil in een grote keuken rondlopen met allerlei inspirerende koks en waarvan ik denk van oh dat wil ik hebben en dat wil ik hebben. Creëer dan een andere wereld, waarin ik met mijn brilletje op tegelijkertijd iets leer en ervaar en dan pas boodschappen ga doen.

Wouter Kolk, CEO Ahold Delhaize

Over Het ministerie van Digitale Zaken

De podcast Het ministerie van Digitale Zaken onderzoekt hoe Nederland succesvol uit de digitale transformatie komt. De kansen die digitalisering biedt maar ook de uitdagingen. Elke aflevering gaan we in gesprek met politici en personen uit het (ICT-)bedrijfsleven over onderwerpen die hem of haar bezighouden. Voor welke uitdagingen staan we? En wat verwachten we van het bedrijfsleven en de burger?


Deel via:

Het laatste nieuws

Rob Knigge (Accenture) over het lidmaatschap bij NLdigital

Rob Knigge, Country Managing Director bij Accenture, benadrukt het belang van samenwerking om digitalisering in Nederland te versnellen. Via NLdigital wil Accenture bijdragen aan beleid, kennisdeling en verantwoorde inzet van AI. Investeringen in vaardigheden, infrastructuur en vertrouwen zijn volgens hem cruciaal voor een toekomstbestendige digitale samenleving.
Werkgeverschap

Prinsjesdag 2025: Demissionair kabinet past op de winkel, ondernemers verliezen vertrouwen

Demissionair kabinet presenteert een sobere begroting 2026: weinig nieuw beleid voor de digitale sector, ondernemersvertrouwen laag; lichtpuntjes zijn WBSO +€200 mln (totaal €1,8 mrd), €200 mln voor ETCI, WPM-grens naar 250 en actieplan voor offshore wind. Met verkiezingen op 29 okt verschuift focus naar campagne; NLdigital volgt partijstandpunten en impact op de sector via het liveblog.
Politiek & wetgeving

NLdigital waarschuwt voor juridische gebreken in onverwacht toegevoegd artikel Cyberbeveiligingsbesluit

NLdigital waarschuwt voor juridische tekortkomingen in een onverwacht toegevoegd artikel aan het Cyberbeveiligingsbesluit, dat ministers vergaande bevoegdheden geeft zonder voorafgaande consultatie of wettelijke basis. De organisatie roept op tot het schrappen of herzien van het artikel en biedt een alternatief gebaseerd op het Duitse NIS2-model.
Cybersecurity

Marcel Timmer van Red Hat over het lidmaatschap bij NLdigital

Red Hat ziet in NLdigital een essentieel netwerk om samen te werken aan digitale soevereiniteit, cybersecurity en keuzevrijheid in IT. Het lidmaatschap biedt waarde door kennisdeling, beleidsbeïnvloeding en een sterk ecosysteem van partners binnen de Nederlandse digitale sector.
Werkgeverschap

Iquality over NLdigital: Een partner die juridische zekerheid en vooruitblik biedt

"Voor een organisatie als de onze, zonder juristen in huis, is het ontzettend waardevol om een partner te hebben die...
Contracten & voorwaarden