ICT Markttoets Omgevingswetsoftware: Implementatie haalbaar, gemeenten moeten wel snel aan de slag

Vanaf 1 januari 2021 is de Omgevingswet van kracht. Deze wet wordt ondersteund door het Digitaal Stelsel Omgevingswet. Om deze wet te implementeren, hebben gemeenten nieuwe software nodig. Om alle Nederlandse gemeenten te ondersteunen met de verwervingsvraag, heeft Nederland ICT op 21 juni 2019 in opdracht van de VNG een ICT Markttoets Omgevingswetsoftware gehouden. Aan deze ICT Markttoets namen 24 marktpartijen (bedrijven) deel. De eindrapportage van deze ICT Markttoets Omgevingswetsoftware is vanaf nu beschikbaar.

ICT Markttoets Omgevingswet

Tijdens de ICT Markttoets Omgevingswetsoftware is uitgevraagd of de door VNG beschreven specificaties, de minimale acties en het tijdpad voor de Omgevingswet adequaat zijn. De markt reageerde hier positief op. Aan de hand van de geformuleerde kaders, is de verwervingsvraag van een gemeente op de korte termijn (basisniveau) te beantwoorden. Wel maakt de markt zich zorgen over de haalbaarheid en werkbaarheid van de gehele keten, gegeven het tijdspad en de nog lopende standaardisatiediscussies over de gehele keten heen. Gemeenten zijn op dit moment nog nauwelijks bezig met een integrale oplossing voor de langere termijn. Daarom is op dit moment de verwervingsvraag voor een integrale oplossing (nog) niet te beantwoorden. Als tweede is uitgevraagd bij welke vorm van verwerving (samenwerking, standaardisatie), implementatie/integratie en migratie de markt gebaat is om tijdig (uiterlijk 1 juli 2020) hun software beschikbaar hebben. Omdat de tijd dringt, adviseert de markt de verwerving zoveel mogelijk te bundelen en te standaardiseren op uitvraag en aanbod. De marktpartijen denken dat de VNG in samenwerking met een groep voorlopergemeenten een best practice zou moeten realiseren die als standaard dient voor de overige gemeenten. Het is nu aan de VNG en de gemeenten om de inzichten die tijdens deze ICT Markttoets zijn opgedaan, te verwerken tot een goed getimede implementatiestrategie.

Wat is de Omgevingswet?

De nieuwe Omgevingswet bundelt de wetgeving en de regels voor ruimte, wonen, infrastructuur, milieu, natuur en water, die door de diverse overheidsorganen gehanteerd worden. Hierdoor hoeven er bij een vergunningaanvraag straks niet langer diverse partijen en wetten geraadpleegd te worden, maar is alle informatie samengevoegd in één portaal: het DSO. Het DSO is een samenvoeging van de systemen van alle Nederlandse gemeenten, waterschappen, provincies en het Rijk. Al deze systemen koppelen is een complex project; ieder orgaan gebruikt andere systemen en andere inrichtingen. Om het DSO in 2021 succesvol te lanceren, moeten alle overheidsorganen hun digitale infrastructuur rondom omgevingsvergunningen opnieuw inrichten en aansluiten op het DSO. Een grote klus voor zowel de diverse overheden als de markt.

De ICT Markttoets

Door voorafgaand aan een aanbestedingstraject de ICT Markttoets uit te voeren, betrek je als overheidsorganisatie de markt in een vroegtijdig stadium bij de plannen middels een pre competitieve dialoog en krijg je een antwoord op de vraag: ‘hoe vraag ik wat ik nodig heb?’. Dit levert een advies op van de markt over de haalbaarheid, kansen en risico’s van een project en de manier waarop het gewenste ICT‑project tot een succes kan leiden.  De ICT markttoets is ontwikkeld in samenwerking met de ministeries van BZK en EZ.


Deel via:

Het laatste nieuws

NLdigital en overheid starten dialoog over soevereine cloud voor Nederland

Nederland ICT heeft samen met het Nationaal Register en met steun van VNO-NCW onderzoek gedaan naar kennis van digitalisering in de boardroom. 12 maart wordt het rapport overhandigd in Den Haag aan Hans de Boer, voorzitter van VNO-NCW. Ben je lid van Nederland ICT en directielid, dan ben je van harte uitgenodigd om aanwezig te zijn.
Politiek & wetgeving

ABRO: Nieuwe beveiligingseisen voor leveranciers aan Rijksoverheid en Politie

Vanaf 2026 geldt met ABRO één uniform stelsel van beveiligingseisen voor leveranciers aan de Rijksoverheid en Politie, gericht op het beschermen van de nationale veiligheid tegen onder andere spionage en sabotage. Leveranciers moeten rekening houden met strengere, proportioneel toegepaste eisen op gebieden als cyber, cloud en ketenbeveiliging, waarbij het Nationaal Bureau Industrieveiligheid toeziet op de naleving.
Politiek & wetgeving

Wat betekent de verkiezingsuitslag voor de digitale sector? 

Nu de verkiezingsuitslag op hoofdlijnen vastgesteld is, kunnen we voorzichtig mogelijke coalities in kaart gaan brengen. We kijken naar reële coalities op basis van de uitslag, wat partijen eerder zelf uitgesproken hebben, en ook zetelaantallen in de Eerste Kamer. Met behulp van onze analyse van de verkiezingsprogramma’s kijken we ook vooruit naar wat deze coalities zullen betekenen voor de digitale sector. Met VNO-NCW en MKB-Nederland delen wij in ieder geval de visie dat de politiek geen tijd te verliezen heeft en nú werk moet maken van een stabiel en daadkrachtig kabinet. 
Politiek & wetgeving

NLdigital: Volt meest digitaal, CDA verrassende binnenkomer kopgroep

NLdigital analyseerde alle partijprogramma’s op digitale thema’s: Volt scoort het hoogst, gevolgd door VVD, D66 en verrassend CDA. De Verkiezingsmatrix laat grote verschillen zien per thema: innovatie en AI krijgen veel aandacht, maar cybersecurity en digitale overheid blijven onderbelicht. NLdigital ziet bij een mogelijke nieuwe coalitie met VVD, CDA en D66 kansen voor serieuze stappen in de digitale economie.
Politiek & wetgeving

Nieuwe manager grootzakelijk bij NLdigital: Jochem de Groot start als hoofd Beleid & Public Affairs

Jochem de Groot is gestart als manager grootzakelijk en hoofd Beleid & Public Affairs bij NLdigital. Met zijn brede ervaring op het snijvlak van technologie, beleid en strategie gaat hij zich richten op thema’s als digitale autonomie en AI-regulering. Jochem wil een brug slaan tussen de grootzakelijke achterban en beleidsmakers in Den Haag en Brussel.