Gemeenten en internetaanbieders slaan handen ineen voor digitale inclusie

In een samenleving die verder digitaliseert, groeit de kloof tussen degenen die toegang hebben tot digitale technologieën en mensen die daarvan uitgesloten blijven. NLdigital start vandaag samen met Alliantie Digitaal Samenleven, gemeenten, provincie Groningen, KPN, VodafoneZiggo en Freedom Internet een proef om deze groeiende digitale kloof te verkleinen. Met het Digitaal Meedoen Pakket voorzien we financieel kwetsbare huishoudens van internet, een apparaat en begeleiding. De pilot gaat van start in Utrecht en Westerkwartier. Met Amsterdam worden de mogelijkheden voor een pilot verkend.

Digitale kloof

3% van de Nederlandse huishoudens heeft thuis geen vaste internetverbinding, 11% geen goedwerkend apparaat en bijna 23% ervaart uitdagingen om deel te nemen in de digitale wereld. Uit onderzoek blijkt dat er een groter verschil ontstaat tussen mensen die verbonden zijn met digitale technologie en mensen die dit onvoldoende kunnen: de digitale kloof. Om deze kloof te overbruggen, is het doel van de pilot om meer inzicht te krijgen in onderliggende problemen en oplossingen. De pilot zal zich specifiek richten op huishoudens die financieel kwetsbaar zijn en – in het geval van gemeente Utrecht – thuis geen vast internetabonnement hebben. Het Digitaal Meedoen Pakket voorziet de deelnemers van een laptop of tablet, een internetverbinding (tegen aangepast tarief) en ondersteuning in de buurt om vaardigheden te leren.

“Toegang tot internet, apparaten en ondersteuning is van groot belang om verbonden te zijn en mee te kunnen doen in onze samenleving”, zegt Wietske Kamsma, programmamanager van de Alliantie Digitaal Samenleven. “Het verkleinen van de digitale kloof en ervoor te zorgen dat iedereen mee kan blijven doen is een gezamenlijke verantwoordelijkheid. We kunnen hier allemaal aan bijdragen. Met deze pilot onderzoeken we hoe het Digitaal Meedoen Pakket impact heeft op de levens van mensen en het gevoel van mee kunnen blijven doen vergroot.”

Aanpak pilot

De aanpak van de pilot verschilt per gemeente. Westerkwartier test het pakket op wijkniveau, terwijl Utrecht kiest voor een bredere werving via verschillende maatschappelijke organisaties. Het Centrum voor Digitale Inclusie van de Universiteit Twente zal de effecten en resultaten van de verschillende aanpakken monitoren en duiden. De deelnemende gemeenten nodigen met elkaar in totaal 250 huishoudens uit om mee te doen op basis van hun eigen lokale minimaregelingen.

Elske Lagard, 75 jaar, neemt deel aan de pilot in de gemeente Utrecht. “Ik ben altijd bang geweest om fouten te maken online en twijfel vaak over wat ik met binnenkomende berichten moet. Ik ben nu afhankelijk van mijn dochter, vooral als het gaat om zaken als telebankieren of het inwisselen van een cadeaubon. Maar ik geloof dat je nooit te oud bent om te leren. Met dit Digitaal Meedoen Pakket hoop ik over een jaar meer zelfvertrouwen en behendigheid te hebben, zodat ik zelfstandig kan deelnemen aan de digitale samenleving.”

Pilot gestart, en dan?

Na de start van de pilot worden ook andere gemeenten en bedrijven uit de telecomsector uitgenodigd om zich bij dit initiatief aan te sluiten. De pilot loopt een jaar lang. Daarna evalueren alle deelnemende partijen de pilot. Er wordt dan gekeken of het Digitaal Meedoen Pakket inderdaad de toegang tot de digitale wereld vergroot en wat nodig is om het uit te breiden naar meerdere gemeenten.


Deel via:

Joost Vente

Public policy manager
Neem contact op met
Joost Vente

Het laatste nieuws

NLdigital: Volt meest digitaal, CDA verrassende binnenkomer kopgroep

NLdigital analyseerde alle partijprogramma’s op digitale thema’s: Volt scoort het hoogst, gevolgd door VVD, D66 en verrassend CDA. De Verkiezingsmatrix laat grote verschillen zien per thema: innovatie en AI krijgen veel aandacht, maar cybersecurity en digitale overheid blijven onderbelicht. NLdigital ziet bij een mogelijke nieuwe coalitie met VVD, CDA en D66 kansen voor serieuze stappen in de digitale economie.
Politiek & wetgeving

Nieuwe manager grootzakelijk bij NLdigital: Jochem de Groot start als hoofd Beleid & Public Affairs

Jochem de Groot is gestart als manager grootzakelijk en hoofd Beleid & Public Affairs bij NLdigital. Met zijn brede ervaring op het snijvlak van technologie, beleid en strategie gaat hij zich richten op thema’s als digitale autonomie en AI-regulering. Jochem wil een brug slaan tussen de grootzakelijke achterban en beleidsmakers in Den Haag en Brussel.

NLdigital lanceert NLdigital Voorwaarden 2025 

NLdigital brengt nieuwe algemene voorwaarden voor IT-bedrijven op de markt. Deze NLdigital Voorwaarden 2025 vervangen de veelgebruikte NLdigital Voorwaarden uit...
Contracten & voorwaarden

Staatssecretaris en wethouder trappen uitgifte overheidslaptops af om digitale kloof te verkleinen

Staatssecretaris Eddie van Marum en wethouder Abdelhaq Jermoumi gaven in Leiden het startsein voor de uitgifte van opgeknapte overheidslaptops aan mensen in een financieel kwetsbare positie. De samenwerking tussen Stichting Allemaal Digitaal en het ministerie van Binnenlandse Zaken moet helpen de digitale kloof te verkleinen en toegang tot online overheidsdiensten te verbeteren. De gedoneerde laptops zijn duurzaam hergebruikt en worden gekoppeld aan lokale ondersteuning om digitale vaardigheden te versterken.
Digitaal meedoen

Onderzoek Ipsos I&O: meeste kiezers zien sterke digitale economie als sleutel tot toekomst Nederland 

Een ruime meerderheid van de Nederlanders ziet een sterke digitale economie als essentieel voor de toekomst van Nederland, met brede steun voor investeringen in digitale veiligheid, omscholing en eigen technologie. Ondanks deze urgentie is digitalisering voor weinig kiezers een beslissend verkiezingsthema, wat wijst op een kloof tussen het maatschappelijke belang en de politieke prioriteit.
Politiek & wetgeving