EU-richtlijn mist kans om privacy-gedragscodes mkb te stimuleren

In de Avg (GDPR) is een apart artikel opgenomen over gedragscodes die de algemene regels uit de privacywet vertalen voor een specifieke branche. Datzelfde artikel noemt expliciet het mkb als belangrijke doelgroep voor een dergelijke code. Onlangs publiceerden de gezamenlijke Europese toezichthouders (EDPB) hun richtlijnen voor dergelijke codes, maar helaas maken deze richtlijnen het juist onnodig ingewikkeld om dit soort codes op te stellen. Een gemiste kans wat ons betreft.

Data Pro Code

Nederland ICT maakte al direct bij de inwerkingtreding van de Avg een doorvertaling van de wet voor bedrijven die persoonsgegevens verwerken: de Data Pro Code. Deze code hebben we ter goedkeuring voorgelegd aan de Autoriteit Persoonsgegevens. We keken dus met bijzondere interesse naar de richtlijn voor gedragscodes van de Europese toezichthouders. De richtlijn ligt nu ter consultatie. In een brief hebben we onze belangrijkste kritiekpunten uiteengezet.

Onnodige administratieve lasten

In de eerste plaats stellen de richtlijnen extra eisen aan organisaties die een gedragscode willen opstellen, bovenop de bestaande eisen van de Avg. Dat zorgt voor extra administratieve lasten en onnodige kosten voor mkb-bedrijven. De richtlijn schiet hiermee zijn eigen doel voorbij.

Geen one-stop-shop

Een groot voordeel van de Avg is dat er dezelfde regels gelden in alle EU-landen, waardoor data makkelijk uitgewisseld kan worden. Je zou verwachten dat een gedragscode die in één land goedgekeurd wordt, dan ook in alle EU-landen van toepassing zou zijn. Maar uit de richtlijn blijkt dat hiervoor steeds weer bij de nationale toezichthouder moet worden aangeklopt. Dat staat haaks op het ‘one-stop-shop’ principe van de Avg.

Niet cross-sectoraal

De richtlijn stelt een sector-specifieke aanpak voor. Maar in de digitale economie is er steeds minder onderscheid te maken tussen diverse sectoren. Als een softwarebedrijf een HR-tool levert aan supermarkten, accountants en ziekenhuizen, valt die dan onder de detailhandel, de dienstensector of de zorgsector? De code zou meer moeten kijken naar het soort verwerking en minder naar de sector waarin het plaatsvindt.

Wat nu?

We wachten af of de Europese toezichthouder onze kritiek in de definitieve guidelines verwerkt. In de tussentijd zitten we niet stil. We vinden de bescherming van privacy zo fundamenteel voor onze achterban dat we bereid zijn alle stappen te nemen die de toezichthouder nu voorstelt. Daar zijn we al een heel eind mee. Betrouwbare omgang met data is immers essentieel voor het vertrouwen in de digitale economie.


Deel via:

Het laatste nieuws

Wat betekent de verkiezingsuitslag voor de digitale sector? 

Nu de verkiezingsuitslag op hoofdlijnen vastgesteld is, kunnen we voorzichtig mogelijke coalities in kaart gaan brengen. We kijken naar reële coalities op basis van de uitslag, wat partijen eerder zelf uitgesproken hebben, en ook zetelaantallen in de Eerste Kamer. Met behulp van onze analyse van de verkiezingsprogramma’s kijken we ook vooruit naar wat deze coalities zullen betekenen voor de digitale sector. Met VNO-NCW en MKB-Nederland delen wij in ieder geval de visie dat de politiek geen tijd te verliezen heeft en nú werk moet maken van een stabiel en daadkrachtig kabinet. 
Politiek & wetgeving

NLdigital: Volt meest digitaal, CDA verrassende binnenkomer kopgroep

NLdigital analyseerde alle partijprogramma’s op digitale thema’s: Volt scoort het hoogst, gevolgd door VVD, D66 en verrassend CDA. De Verkiezingsmatrix laat grote verschillen zien per thema: innovatie en AI krijgen veel aandacht, maar cybersecurity en digitale overheid blijven onderbelicht. NLdigital ziet bij een mogelijke nieuwe coalitie met VVD, CDA en D66 kansen voor serieuze stappen in de digitale economie.
Politiek & wetgeving

Nieuwe manager grootzakelijk bij NLdigital: Jochem de Groot start als hoofd Beleid & Public Affairs

Jochem de Groot is gestart als manager grootzakelijk en hoofd Beleid & Public Affairs bij NLdigital. Met zijn brede ervaring op het snijvlak van technologie, beleid en strategie gaat hij zich richten op thema’s als digitale autonomie en AI-regulering. Jochem wil een brug slaan tussen de grootzakelijke achterban en beleidsmakers in Den Haag en Brussel.

NLdigital lanceert NLdigital Voorwaarden 2025 

NLdigital brengt nieuwe algemene voorwaarden voor IT-bedrijven op de markt. Deze NLdigital Voorwaarden 2025 vervangen de veelgebruikte NLdigital Voorwaarden uit...
Contracten & voorwaarden

Staatssecretaris en wethouder trappen uitgifte overheidslaptops af om digitale kloof te verkleinen

Staatssecretaris Eddie van Marum en wethouder Abdelhaq Jermoumi gaven in Leiden het startsein voor de uitgifte van opgeknapte overheidslaptops aan mensen in een financieel kwetsbare positie. De samenwerking tussen Stichting Allemaal Digitaal en het ministerie van Binnenlandse Zaken moet helpen de digitale kloof te verkleinen en toegang tot online overheidsdiensten te verbeteren. De gedoneerde laptops zijn duurzaam hergebruikt en worden gekoppeld aan lokale ondersteuning om digitale vaardigheden te versterken.
Digitaal meedoen