30 maart 2020

Vier tips voor het aanbieden van gratis diensten

In deze bijzondere tijden wil iedereen zijn steentje bijdragen. Daarom besluiten nu veel bedrijven, waaronder ook ICT-bedrijven, diensten gratis ter beschikking te stellen, zodat bijvoorbeeld scholen remote les kunnen geven en meer mensen thuis kunnen werken. Dat is heel mooi, maar waar moet je op letten als je dat overweegt? Onze jurist Sylvia Huydecoper geeft je vier tips!

1. Sluit een normale overeenkomst met je klanten

Als je overweegt om je diensten in deze tijden gratis of met korting aan te bieden, dan kan je daar als ondernemer natuurlijk voor kiezen. Het is een mooi gebaar in deze tijden, maar zorg er wel voor dat je het juridisch goed regelt. Sluit een normale overeenkomst, zoals je dat altijd doet met je (nieuwe) klanten. Zorg dus ook dat je de standaard bijlagen zoals licentievoorwaarden, een SLA, je verwerkersovereenkomst of je algemene voorwaarden meestuurt en van toepassing verklaart op je overeenkomst. Je wilt tenslotte voorkomen dat als er iets mis gaat, die klanten die toch al gratis diensten kregen, een schadeclaim bij je neer kunnen leggen. Het is dus ook bij gratis diensten van belang om te zorgen dat de klant je algemene voorwaarden accepteert.

2. Benoem het kortingstarief

Geef in je overeenkomst aan dat je de diensten tegen 100% korting (of een ander kortingstarief) levert. Zeg dus liever niet dat het gratis is, maar geef je normale tarieven aan en zeg hoeveel korting je geeft. Hiermee onderstreep je dat de dienst een waarde vertegenwoordigt en dat men gedurende een specifieke periode (zie tip 3) minder of niets hoeft te betalen.

3. Benoem de periode van korting in je overeenkomt

Denk ook na over hoe lang je korting geeft en neem de periode op in je overeenkomst. Geef ook aan wat er na die periode gebeurt. Loopt de overeenkomst stilzwijgend door en krijgt de klant dan ineens wel een factuur of houdt de dienst vanzelf op en moet de klant actie ondernemen om die te behouden? Om na de crisis discussie te voorkomen, kun je dat beter nu duidelijk aangeven.

4. Ga na of je toeleveranciers ook mee willen doen

Over de uren van je eigen mensen of je eigen software kun je als ondernemer zelf beslissen, maar over de uren van ingehuurd personeel natuurlijk niet. Als je voor je diensten software gebruikt van derden, ga dan na of je die software gratis mag inzetten. Niet iedereen zal even ruimhartig zijn als jij nu wilt zijn.

Kortom, diensten ‘weggeven’ is een mooi idee, maar zorg dat het juridisch verder een normale overeenkomst is om later discussie of problemen te voorkomen.

Goede afspraken maken met je opdrachtgevers?

Maak gebruik van de NLdigital Voorwaarden: een verzameling aan spelregels die helpt met het verdelen van verantwoordelijkheden en risico’s.

Meer informatie

NLdigital respecteert jouw privacy. Daarom geven we je de controle over de manier waarop wij met je data omgaan.

In onze privacyverklaring lees je hoe we dat doen. Hieronder lees je over de cookies die we gebruiken.

Privacystatement
Instellingen

NLdigital respecteert jouw privacy

Daarom geven we je de controle over de manier waarop wij met je data omgaan. In onze privacyverklaring lees je hoe we dat doen. Hieronder lees je over de cookies die we gebruiken.

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het tonen van de website en de bijbehorende functionaliteit, en voor het uitvoeren van de gevraagde dienstverlening.

Lees meer

We optimaliseren continu onze website. Daarvoor analyseren we websitebezoek via Google Analytics. Dit hebben we op de privacyvriendelijke wijze, volgens de handleiding van de Autoriteit Persoonsgegevens, ingericht.

Lees meer

Met Linkedincampagnes introduceren we ons collectief en onze diensten in de digitale sector. We slaan gegevens over websitebezoek op om de effectiviteit van onze advertenties te meten, om advertenties te leveren die relevant zijn en om het aantal keren dat je een advertentie ziet te beperken.

Lees meer
Vergeet alles Jouw voorkeuren zijn verwijderd