1 mei 2017

Nieuwe regels voor afsluiten mobiel abonnement met telefoon vanaf 1 mei 2017

INFRASTRUCTUUR

Vanaf 1 mei 2017 moeten alle Nederlandse telecomaanbieders voldoen aan de regels van de Wet op het Financieel Toezicht (de Wft).

Voor consumenten betekent dit dat er vanaf die datum een aantal extra financiële controles wordt uitgevoerd. Een aanbieder doet die controle als een consument een abonnement wil afsluiten in combinatie met een mobiele telefoon die op krediet wordt gekocht en in termijnen wordt afbetaald. Zo wordt voorkomen dat klanten een krediet aangaan dat zij mogelijk niet kunnen betalen (ook wel overkreditering genoemd).

Om klanten te beschermen tegen overkreditering, verrichten de aanbieders de volgende acties:

  • bij kredieten van meer dan €250,- zal de aanbieder een inkomens- en lastentoets doen. Onderdeel daarvan is een check bij het BKR (Bureau Krediet Registratie);
  • daarnaast doet de aanbieder een eigen kredietwaardigheidstoets;
  • kredieten van meer dan €250,- en betalingsachterstanden op het krediet worden geregistreerd bij het BKR, zodat andere kredietaanbieders daar rekening mee kunnen houden.

Is het krediet lager dan of gelijk aan €250,- of kiest de klant ervoor om het toestel in één keer (of binnen 3 maanden) te betalen? Dan hoeft er geen inkomens- en lastentoets te worden afgenomen en volgt er ook geen registratie bij het BKR.

Q&A

Om een en ander te verduidelijken hebben de telecomproviders een Q&A opgesteld. Klik op deze link om naar de Q&A te gaan.

NLdigital respecteert jouw privacy

Daarom geven we je de controle over de manier waarop wij met je data omgaan. In ons privacystatement lees je hoe we dat doen en kun je jouw (eerdere) voorkeuren wijzigen.

Privacystatement | Sluit deze melding
Instellingen

NLdigital respecteert jouw privacy

Daarom geven we je de controle over de manier waarop wij met je data omgaan. In ons privacystatement lees je hoe we dat doen en kun je jouw (eerdere) voorkeuren wijzigen.

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het tonen van de website en de bijbehorende functionaliteit, en voor het uitvoeren van de gevraagde dienstverlening.

Lees meer

We optimaliseren continu onze website. Daarvoor analyseren we websitebezoek via Google Analytics. Dit hebben we op de privacyvriendelijke wijze, volgens de handleiding van de Autoriteit Persoonsgegevens, ingericht.

Lees meer

Met Linkedincampagnes introduceren we ons collectief en onze diensten in de digitale sector. We slaan gegevens over websitebezoek op om de effectiviteit van onze advertenties te meten, om advertenties te leveren die relevant zijn en om het aantal keren dat je een advertentie ziet te beperken.

Lees meer
Vergeet alles Jouw voorkeuren zijn verwijderd