Nieuwe regels voor afsluiten mobiel abonnement met telefoon vanaf 1 mei 2017
Vanaf 1 mei 2017 moeten alle Nederlandse telecomaanbieders voldoen aan de regels van de Wet op het Financieel Toezicht (de Wft).
Voor consumenten betekent dit dat er vanaf die datum een aantal extra financiële controles wordt uitgevoerd. Een aanbieder doet die controle als een consument een abonnement wil afsluiten in combinatie met een mobiele telefoon die op krediet wordt gekocht en in termijnen wordt afbetaald. Zo wordt voorkomen dat klanten een krediet aangaan dat zij mogelijk niet kunnen betalen (ook wel overkreditering genoemd).
Om klanten te beschermen tegen overkreditering, verrichten de aanbieders de volgende acties:
- bij kredieten van meer dan €250,- zal de aanbieder een inkomens- en lastentoets doen. Onderdeel daarvan is een check bij het BKR (Bureau Krediet Registratie);
- daarnaast doet de aanbieder een eigen kredietwaardigheidstoets;
- kredieten van meer dan €250,- en betalingsachterstanden op het krediet worden geregistreerd bij het BKR, zodat andere kredietaanbieders daar rekening mee kunnen houden.
Is het krediet lager dan of gelijk aan €250,- of kiest de klant ervoor om het toestel in één keer (of binnen 3 maanden) te betalen? Dan hoeft er geen inkomens- en lastentoets te worden afgenomen en volgt er ook geen registratie bij het BKR.
Q&A
Om een en ander te verduidelijken hebben de telecomproviders een Q&A opgesteld. Klik op deze link om naar de Q&A te gaan.