9 december 2015

Puzzelen met Python tijdens de Hour Of Code

AANSLUITING ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT, PROGRAMMEREN IN HET ONDERWIJS, ONDERWIJS & ARBEIDSMARKT

De drempel om jezelf de basisprincipes van programmeren aan te leren wordt steeds lager. De afgelopen jaren zijn er diverse uitstekende gratis lessen en informatiebronnen online gekomen. Wij besluiten er twee uit te testen: code.org en codeacademy.com.

Droids besturen op code.org

De nonprofit Code.org wil computerwetenschappen onder met name scholieren populairder maken. Zij stonden in 2013 aan de basis van de eerste Hour of Code. Hun online lessen maken gebruik van een visuele editor met voorgevormde blokken met ‘code’ en zijn vooral gericht op kinderen. Je kunt dan ook kiezen uit lessen rond populaire films en games als Frozen, Angry Birds en Star Wars. Ondanks het feit dat wij dus niet echt tot de doelgroep behoren, is code.org een hele toegankelijke introductie tot de basisprincipes van een programmeertaal.

De programmeertaal van een polderpionier

Op codeacademy.com volgen we een introductielesje Python, een populaire programmeertaal en bovendien een Nederlandse uitvinding. Op Tweakers.net staat een mooie reportage waarin ‘polderpionier’ Guido van Rossum vertelt hoe hij de taal in de jaren ’90 ontwikkelde. De naam Python komt overigens van de serie Monty Python en het lesmateriaal van codeacademy zit dan ook vol met Monty Python-referenties.

De leercurve van de introductieles Python blijkt niet heel steil en binnen een half uur hebben we al een paar regels code geschreven waarmee je de fooi in een restaurant kunt berekenen. Na een uur hebben we kennis gemaakt met variabelen, strings en boolean expressions.

Computational thinking

Maar de belangrijkste les van onze Hour of Code is misschien wel dat leren programmeren je dwingt om op een bepaalde manier na te denken. Elke stap in de lessen begint met een probleem dat opgelost kan worden door terug te redeneren naar concrete regels met code. Slechtst een uurtje programmeren geeft al meer inzicht in de logica van software en de werking van algoritmes.

Deze manier van denken wordt ook wel ‘computational thinking’ genoemd. Wat Nederland ICT betreft is dit een onmisbare vaardigheid in de digitale wereld. Computational thinking helpt om inzicht te krijgen in hoe ICT oplossingen kan bieden voor alledaagse problemen, of je nu in de zorg werkt, de bouw of de zakelijke dienstverlening. Daarom is Nederland ICT een groot voorstander van programmeren als basisvak in het primair- en voortgezet onderwijs. De Hour of Code laat bovendien zien dat programmeren ook gewoon erg leuk kan zijn.