Prinsjesdag 2019: economie went maar langzaam aan digitale mogelijkheden

In onze eerste analyse van de Prinsjesdagplannen hebben we ons gericht op de arbeidsmarkt. Vandaag kijken we naar de economische trends die we in het beleid terugzien. We kunnen dit kort samenvatten: twee stappen vooruit en één achteruit. Positief is dat het Kabinet een begin maakt met aanpassingen aan de innovatiesubsidie (WBSO) en dat BTW eindelijk het onderscheid tussen digitaal en papier loslaat. Helaas zagen we aan de andere kant een rechtszaak over thuiskopie stranden op wetgeving uit de tijd van de walkman.

Snellere WBSO, maar nog geen duidelijkheid over definities

Geen sector waarin zo snel bewogen wordt als de digitale sector. Bij de miljoenennota heeft het kabinet aangekondigd dat er een extra aanmeldmoment voor de innovatiesubsidie WBSO wordt toegevoegd. De deadline voor indienen wordt daarbij ook opgeschoven tot de dag voor het aanmeldmoment. Zo is de WBSO beter in staat om de innovatiesnelheid van onze sector bij te benen. Nog geen nieuws over de aanpassing van de definitie van programmatuur waar wij voor de zomer over schreven. Het kabinet laat op dit moment onderzoeken of de voorwaarden voor programmeerinnovatie verbeterd kunnen worden. Wij blijven alert op de uitkomsten daarvan.

BTW ontdekt e-boeken

Ben jij al paperless of draagt jouw bedrijf daaraan bij? Boeken lezen op je e-reader en de krant bij het ontbijt op je tablet werden met het hoge btw-tarief belast, terwijl de papierverslindende alternatieven onder het lage tarief vielen. Vanaf volgend jaar wordt het verschil tussen digitaal en papier opgeheven. Digitale producten vallen dan onder hetzelfde lage tarief als hun papieren tegenhangers. Abonnementen op nieuwswebsites en de verkoop van downloadbare (luister)boeken, bladmuziek en leermiddelen kunnen nu eindelijk eerlijk concurreren met de offline-economie.

Thuiskopieheffing: een regel uit de tijd van walkman botst op Spotify

In Nederland kennen we het systeem waarbij op ieder verkocht apparaat een “thuiskopieheffing” van toepassing is. Deze systematiek stamt nog uit de tijd van de VHS en cassettebandjes. We betalen een extra heffing over middelen waarop je een kopie kunt maken van een album of film. Het idee is dat de heffing verdeeld wordt tussen de rechthebbenden, waarbij ook een deel bij de tussenpartijen blijft hangen. Deze systematiek raakt echter steeds meer uit de tijd: we nemen audio en video tegenwoordig steeds meer af via streamingplatformen als Spotify en Netflix. Helaas blijft de thuiskopieheffing bestaan alsof deze abonnementen niet bestaan.

In een recente uitspraak erkende de rechter de problemen met dit systeem. De rechter benoemde dat het huidige systeem tot dubbele heffing leidt en adviseerde de wetgever om te kijken of deze systematiek aangepast kan worden. Het kabinet en de Tweede kamer zijn nu aan zet om de wet aan te passen aan de realiteit van de 21e eeuw!


Deel via:

Het laatste nieuws

NLdigital stuurt inbreng digitale sector aan informateurs

De kabinetsformatie is een nieuwe fase ingegaan, waarbij Hans Wijers (D66) en Sybrand Buma (CDA) zijn benoemd als informateurs. Ze...
Politiek & wetgeving

NLdigital en overheid starten dialoog over soevereine cloud voor Nederland

Ontdek hoe de Nederlandse Digitaliseringsstrategie (NDS) samen met NLdigital en cloudleveranciers werkt aan een soevereine overheidscloud. Lees meer over de open dialoogsessies, samenwerking en Europese kaders.
Politiek & wetgeving

ABRO: Nieuwe beveiligingseisen voor leveranciers aan Rijksoverheid en Politie

Vanaf 2026 geldt met ABRO één uniform stelsel van beveiligingseisen voor leveranciers aan de Rijksoverheid en Politie, gericht op het beschermen van de nationale veiligheid tegen onder andere spionage en sabotage. Leveranciers moeten rekening houden met strengere, proportioneel toegepaste eisen op gebieden als cyber, cloud en ketenbeveiliging, waarbij het Nationaal Bureau Industrieveiligheid toeziet op de naleving.
Politiek & wetgeving

Wat betekent de verkiezingsuitslag voor de digitale sector? 

Nu de verkiezingsuitslag op hoofdlijnen vastgesteld is, kunnen we voorzichtig mogelijke coalities in kaart gaan brengen. We kijken naar reële coalities op basis van de uitslag, wat partijen eerder zelf uitgesproken hebben, en ook zetelaantallen in de Eerste Kamer. Met behulp van onze analyse van de verkiezingsprogramma’s kijken we ook vooruit naar wat deze coalities zullen betekenen voor de digitale sector. Met VNO-NCW en MKB-Nederland delen wij in ieder geval de visie dat de politiek geen tijd te verliezen heeft en nú werk moet maken van een stabiel en daadkrachtig kabinet. 
Politiek & wetgeving

NLdigital: Volt meest digitaal, CDA verrassende binnenkomer kopgroep

NLdigital analyseerde alle partijprogramma’s op digitale thema’s: Volt scoort het hoogst, gevolgd door VVD, D66 en verrassend CDA. De Verkiezingsmatrix laat grote verschillen zien per thema: innovatie en AI krijgen veel aandacht, maar cybersecurity en digitale overheid blijven onderbelicht. NLdigital ziet bij een mogelijke nieuwe coalitie met VVD, CDA en D66 kansen voor serieuze stappen in de digitale economie.
Politiek & wetgeving