23 september 2014

Overheid en telecomproviders starten actie tegen gevaarlijk smartphonegebruik op fiets

TELECOM

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu werkt in de periode 2014-2016 nauw samen met de telecomproviders KPN, T-Mobile, UPC, Vodafone en Ziggo om verantwoord gebruik van de smartphone in het verkeer te stimuleren. De minister en de providers hebben tijdens de kick-off van de campagne een convenant ondertekend. TeamAlert en Veilig Verkeer Nederland (VVN) ondersteunen de acties en de Nationale Politie let extra op het smartphonegebruik in het verkeer.

Steeds meer Nederlanders bezitten een smartphone. Mensen bellen minder en gebruiken de smartphone steeds meer voor sociale media en tekstberichten, ook als ze aan het verkeer deelnemen. Uit onderzoek blijkt dat de kans op een verkeersongeval minstens 25 keer groter is als iemand tijdens het rijden bezig is met het lezen of schrijven van tekstberichten, mailen en sociale media. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) schat dat hierdoor jaarlijks enkele tientallen verkeersdoden en honderden ernstig gewonden vallen.

Bij negen procent van de fietsongevallen is een smartphone in het spel. Bij de leeftijdsgroep 12-34 jaar is dit percentage twee keer zo hoog, namelijk 17 tot 18 procent van de fietsongevallen.
In de campagne is er daarom dit keer extra aandacht voor de fietsende jongeren. Om jongeren veilig gedrag in de praktijk te laten ervaren is een nieuwe mobiele app ‘Fietsmodus’ ontwikkeld die  aanmoedigt de mobiele telefoon onderweg in de broekzak te houden. Deze app beloont de jongere als die onderweg op de fiets de smartphone niet gebruikt.  De gebruikers van de app maken kans op bioscoopkaartjes, een t-shirt of een fiets. De prijzen worden door de providers beschikbaar gesteld. De app werkt op Android en Apple en is gratis te downloaden in de appstore en op de site fietsmodus.nl.

De telecomproviders zetten samen hun eigen kanalen in om de campagne onder de aandacht te brengen bij hun klanten. VVN en TeamAlert ondersteunen de campagne met acties in het land voor respectievelijk automobilisten en fietsers.

Meer informatie over de campagne ‘Aandacht op de weg’ is te vinden op de site van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Binnen Nederland ICT werken telecomaanbieders samen aan gemeenschappelijke aandachtspunten. Op belangrijke, niet-competitieve, onderwerpen werken telecommunicatiebedrijven met elkaar samen. De campagne ‘Aandacht op de weg’ is ’een voorbeeld van deze samenwerking.

 

NLdigital respecteert jouw privacy

Daarom geven we je de controle over de manier waarop wij met je data omgaan. In ons privacystatement lees je hoe we dat doen en kun je jouw (eerdere) voorkeuren wijzigen.

Privacystatement | Sluit deze melding
Instellingen

NLdigital respecteert jouw privacy

Daarom geven we je de controle over de manier waarop wij met je data omgaan. In ons privacystatement lees je hoe we dat doen en kun je jouw (eerdere) voorkeuren wijzigen.

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het tonen van de website en de bijbehorende functionaliteit, en voor het uitvoeren van de gevraagde dienstverlening.

Lees meer

We optimaliseren continu onze website. Daarvoor analyseren we websitebezoek via Google Analytics. Dit hebben we op de privacyvriendelijke wijze, volgens de handleiding van de Autoriteit Persoonsgegevens, ingericht.

Lees meer

Met Linkedincampagnes introduceren we ons collectief en onze diensten in de digitale sector. We slaan gegevens over websitebezoek op om de effectiviteit van onze advertenties te meten, om advertenties te leveren die relevant zijn en om het aantal keren dat je een advertentie ziet te beperken.

Lees meer
Vergeet alles Jouw voorkeuren zijn verwijderd