12 juni 2020

Noodgedwongen digitalisering kan een blijvend, positief effect hebben

Nu we massaal thuiswerken maken vele bedrijven een versnelde digitale transformatie door. Grotendeels met succes, maar er blijft aandacht nodig voor digitale inclusie, zegt Lotte de Bruijn, directeur van branchevertegenwoordiger NLdigital, in een interview voor de campagne Future of Work.

Er speelt zich veel drama af in de wereld, benadrukt De Bruijn. Tegelijkertijd ziet ze bedrijven een positieve, digitale inhaalslag maken, gefaciliteerd door de bedrijven die haar organisatie vertegenwoordigt. “Van verzet naar versnelling”, noemt ze het. Veel bedrijven zijn vlot overgeschakeld op virtueel vergaderen en samenwerken.

En er is een forse stijging in online webinars, kennissessies en soms zelfs hele evenementen te zien. Blijvende kansen ziet de directeur daarbij ook voor de zorg. “Denk aan zorg op afstand, zoals digitale consulten. Hopelijk wordt dat gezien als een middel om beter voor patiënten te zorgen.”

Inclusie

Tegelijkertijd haalt de overgang wel een ander punt naar voren: digitale inclusie. Enerzijds is dat zorgen dat de juiste apparatuur aanwezig is om remote te kunnen werken. Anderzijds moeten mensen ook over de juiste vaardigheden beschikken om deel te nemen aan het online verkeer.

Niet alleen op het vlak van hoe om te gaan met moderne systemen, maar ook wat betreft veiligheid en privacy. Daar is nog een flinke stap in te zetten, meent De Bruijn. Waarbij niet alleen ouderen een kwetsbare groep zijn.

“Ook digital natives gebruiken gerust videoconferentie oplossingen die niet veilig zijn. Dat je gewend bent om met technologie om te gaan, betekent niet dat je basiskennis van zaken als privacy en waar je wel en niet op moet klikken op orde is.”

Taboe

Het is mede de reden waarom NLdigital erop aanstuurt om deze kennis al vanaf het primair onderwijs mee te geven. Zodat het een vanzelfsprekend onderdeel van het leven en werken van mensen wordt. Waar dus ook een rol voor de werkgever ligt.

We doen alsof digitalisering ons overkomt, maar je weet dat het staat te gebeuren en zult er op een verantwoordelijke wijze mee om moeten gaan, stelt De Bruijn. Dat in ogenschouw genomen, kan de maatschappij positiever uit de crisis komen.

“Ik hoop van harte dat de huidige digitalisering een blijvend effect heeft. Vanwege duurzaamheidsaspecten, zoals minder files en minder uitstoot, en doordat veel medewerkers thuis rustig en efficiënt kunnen werken. Het doorbreekt een taboe bij bedrijven die dat voorheen nog niet faciliteerden.”

Prikkels

Dat mensen nooit meer naar kantoor hoeven komen, zoals Twitter-baas Jack Dorsey onlangs aangaf, voert wat ver, stelt De Bruijn. Maar een extra thuiswerkdag en de tijd dat mensen wel op kantoor zijn efficiënter gebruiken, klinkt wat haar betreft aannemelijk. Dat zal echter alleen succesvol zijn als we ook aandacht hebben voor ‘afschakelen’, voegt ze toe.

“Het nadeel van altijd online zijn, is dat je altijd aan staat. Offline moet echt offline zijn. De prikkels doen iets met je.” Concluderend beschikken bedrijven door de huidige situatie inmiddels dus over de benodigde infrastructuur om thuiswerken te faciliteren. Het is aan de mens om de juiste balans te vinden.

 

Dit artikel verscheen eerder op het platform van Future of Work. Lees andere relevante content uit deze campagne.

NLdigital respecteert jouw privacy. Daarom geven we je de controle over de manier waarop wij met je data omgaan.

In onze privacyverklaring lees je hoe we dat doen. Hieronder lees je over de cookies die we gebruiken.

Privacystatement
Instellingen

NLdigital respecteert jouw privacy

Daarom geven we je de controle over de manier waarop wij met je data omgaan. In onze privacyverklaring lees je hoe we dat doen. Hieronder lees je over de cookies die we gebruiken.

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het tonen van de website en de bijbehorende functionaliteit, en voor het uitvoeren van de gevraagde dienstverlening.

Lees meer

We optimaliseren continu onze website. Daarvoor analyseren we websitebezoek via Google Analytics. Dit hebben we op de privacyvriendelijke wijze, volgens de handleiding van de Autoriteit Persoonsgegevens, ingericht.

Lees meer

Met Linkedincampagnes introduceren we ons collectief en onze diensten in de digitale sector. We slaan gegevens over websitebezoek op om de effectiviteit van onze advertenties te meten, om advertenties te leveren die relevant zijn en om het aantal keren dat je een advertentie ziet te beperken.

Lees meer
Vergeet alles Jouw voorkeuren zijn verwijderd