31 januari 2013

Nederland ICT steunt pleidooi KNAW voor vernieuwing informaticaonderwijs havo en vwo

ONDERWIJS & ARBEIDSMARKT

Achter op de behoeften van vandaag

Digitale geletterdheid is net zo belangrijk als taal en rekenen. Onvoldoende computerkennis en -vaardigheden van werknemers kosten de Nederlandse economie jaarlijks 19 miljard euro, zo bleek uit onderzoek van de Universiteit Twente. Toch is informatiekunde geen verplicht vak meer in de onderbouw. Bovendien is het keuzevak ‘Informatica’ sinds 1995 inhoudelijk gezien amper aangepast en loopt het vak dus jaren achter op de behoeften van vandaag.

ICT toepassen bij andere vakken

Nederland ICT steunt daarom het advies aan het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap om de door de KNAW voorgestelde onderwijsvernieuwingen over te nemen. Naast het invoeren van een nieuw vak en het vernieuwen van het informaticacurriculum, betekent dit ook het toepassen van ICT in andere schoolvakken en het opleiden van docenten die de juiste vaardigheden hebben om modern informaticaonderwijs te geven. Alleen op deze manier kan de Nederlandse kenniseconomie haar concurrentiepositie behouden en versterken.

Nadere informatie

In juni 2012 gaf Nederland ICT al een soortgelijk advies. Het KNAW-rapport ‘Digitale geletterdheid in het voortgezet onderwijs – vaardigheden en attitudes voor de 21ste eeuw’ kunt u teruglezen op deze pagina (klik op link).

 

NLdigital respecteert jouw privacy. Daarom geven we je de controle over de manier waarop wij met je data omgaan.

In onze privacyverklaring lees je hoe we dat doen. Hieronder lees je over de cookies die we gebruiken.

Privacystatement
Instellingen

NLdigital respecteert jouw privacy

Daarom geven we je de controle over de manier waarop wij met je data omgaan. In onze privacyverklaring lees je hoe we dat doen. Hieronder lees je over de cookies die we gebruiken.

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het tonen van de website en de bijbehorende functionaliteit, en voor het uitvoeren van de gevraagde dienstverlening.

Lees meer

We optimaliseren continu onze website. Daarvoor analyseren we websitebezoek via Google Analytics. Dit hebben we op de privacyvriendelijke wijze, volgens de handleiding van de Autoriteit Persoonsgegevens, ingericht.

Lees meer

Met Linkedincampagnes introduceren we ons collectief en onze diensten in de digitale sector. We slaan gegevens over websitebezoek op om de effectiviteit van onze advertenties te meten, om advertenties te leveren die relevant zijn en om het aantal keren dat je een advertentie ziet te beperken.

Lees meer
Vergeet alles Jouw voorkeuren zijn verwijderd